بزرگترین پروژه عمرانی استان بوشهر لنگ اعتبار/ نخل‌ها چشم انتظارند
بزرگترین پروژه عمرانی استان بوشهر لنگ اعتبار/ نخل‌ها چشم انتظارند

بوشهر- سد دالکی به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان بوشهر همچنان با مشکلات اعتباری روبروست و می‌طلبد که با تزریق اعتبار زمینه تسریع در تکمیل آن فراهم شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود و بخش عمده تولیدات کشاورزی استان مربوط به این شهرستان است.
علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار مهم کشاورزی از جمله تولید گوجه فرنگی خارج از فصل و تولید ۷۰ درصد خرمای استان در دشتستان، این شهرستان با مشکلات فراوانی در حوزه کشاورزی و به ویژه تأمین آب مورد نیاز روبرو است.
سد رئیس‌علی دلواری به عنوان بزرگترین سد استان بوشهر با ظرفیت ۶۸۵ میلیون مترمکعب ظرفیت یکی از منابع اصلی تأمین آب نخیلات شهرستان دشتستان است که ضمن مهار روان‌آب‌ها، آب مورد نیاز را در این شهرستان تأمین می‌کند.
سد دالکی دومین سد بزرگ استان بوشهر است که سال‌ها است به خاطر کمبود اعتبار به پیشرفت مورد نیاز نرسیده و در صورتی که بودجه مد نظر برای آن تأمین نشود، همچنان نیمه‌کاره باقی خواهد ماند.
بخش زیادی از نخیلات شهرستان دشتستان به ویژه در بخش‌های مرکزی و سعدآباد، دالکی، وحدتیه، دهقاید و… بر اثر خشکسالی در حال نابودی هستند که تکمیل سد دالکی می‌تواند نجات‌بخش کشاورزی در این مناطق باشد.
یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت در استان بوشهر، تزریق بودجه به این پروژه مهم و تأثیرگذار است که با تأمین اعتبار انتظار می‌رود این سد طی سال‌های آینده تکمیل و نیاز کشاورزان را تأمین کند.
تصویب ۳۶۰ میلیارد تومان برای سد دالکی
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آب یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان در شهرستان است که برای رفع این مشکل پیگیری‌های فراوانی را داشته‌ایم.
ابراهیم رضایی سد دالکی را یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی استان بوشهر و شهرستان دشتستان دانست و اضافه کرد: بهره‌برداری از این پروژه بخشی از مشکلات تأمین آب شرب و آب کشاورزی شهرستان را حل می‌کند.

وی با ابراز امیدواریم برای رفع مشکلات پیش روی احداث سد دالکی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این سد مصوب شد که می‌تواند تکمیل این سد را تسریع کند.
تأمین نیاز ۲ میلیون اصله نخل
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سد دالکی از بزرگترین پروژه‌های استان بوشهر است که از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در تکمیل این سد استفاده می‌شود.
علی محمدی با اشاره به نقش سد دالکی در تأمین آب مورد نیاز حدود دو میلیون اصله نخل در شهرستان دشتستان تصریح کرد: آب مورد نیاز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان توسط این سد تأمین می‌شود.
وی با اشاره به تأمین بخشی از حقابه تالاب حله توسط دالکی بیان کرد: سد مخزنی دالکی با ظرفیت مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و حجم قابل برنامه‌ریزی ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال است.
سد دالکی ۳۶ درصد پیشرفت دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به اینکه احداث این سد نیازمند هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، ادامه داد: در مصوبه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ۳۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد دالکی مصوب شده است.
وی از تکمیل سامانه انحراف آب و فرازبند سد دالکی خبر داد و با اشاره به بخش‌های اجرا شده این سد بیان کرد: سد دالکی در حال حاضر ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: سد دالکی در سال گذشته سیلاب‌های آذرماه را به خوبی با دبی پیک بیش از هزار مترمکعب در ثانیه کنترل و مهار کرد و از خسارتی که ممکن بود بود برای پایین دست ایجاد کند جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون خاک برداری بدنه شروع شده و توسط پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است ادامه داد: تلاش شده تا این سد در اولین فرصت به مرحله آبگیری رسیده و آب را تنظیم شده به کشاورزان تحویل بدهیم.
استفاده از همه منابع بودجه
استاندار بوشهر در بازدید از سد دالکی بر جهادی کار کردن و تلاش بیشتر آب منطقه‌ای، مجری و پیمانکار طرح و همه عوامل اجرایی برای تسریع در تکمیل این پروژه تاکید کرد.
احمد محمدی زاده تسریع در تکمیل طرح را بسیار مهم دانست و گفت: از همه منابع بودجه عمومی، مصوبات سفر، تهاتر نفت و حتی فایناس خارجی برای تأمین اعتبارات لازم این سد بهره خواهیم گرفت.
وی تاکید کرد: انشاالله در بودجه ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی برای بودجه رقم خواهد خورد و در بحث تخصیص برای این پروژه نیز نگاه ویژه‌ای خواهد شد.
انتظار می‌رود با همت مسئولان اعتبارات مورد نیاز سد دالکی تأمین شود تا جلوی فاجعه نابودی نخیلات شهرستان دشتستان گرفته شود.