تعدیل ۵۰ درصدی در بیمارستان‌های بوشهر/ نیروهای طرحی بیکار می‌شوند
تعدیل ۵۰ درصدی در بیمارستان‌های بوشهر/ نیروهای طرحی بیکار می‌شوند

بوشهر- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعدیل نیروهای طرحی بیمارستان‌های استان را آغاز کرده است که موجب نگرانی در بین این افراد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر از نظر زیرساخت‌های درمانی و همچنین نیروی انسانی در حوزه سلامت با کمبودهایی روبرو است و همین باعث شده تا برخی از نیازهای درمانی استان در دیگر نقاط کشور دنبال شود.
با وجود این ضعف‌ها که همچنان پابرجاست، برخی اقدامات می‌تواند باعث ضعیف‌تر شدن خدمات درمانی در استان بوشهر شود که از جمله این اقدامات می‌توان به تعدیل نیروهای طرحی اشاره کرد.
نامه‌ای برای تعدیل نیرو
ایرج بیژنی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نامه‌ای که به بیمارستان‌های استان بوشهر ارسال کرده است، خواستار تقلیل ۵۰ درصدی نیروهای طرحی شده است.
در این نامه که ۱۳ دیماه ارسال شده است، عنوان شده که با توجه به محدودیت منابع اعتباری، مقرر شده بود که ۵۰ درصد از نیروهایی طرحی باید تا پایان آذرماه تقلیل یابد و علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته محقق نشده است و لذا به منظور مساعدت در این امر و اجرای مصوبه لیست ۱۵۰ نفر از افراد مذکور که با توجه به مدت زمان اشتغال آنان تفکیک شده ارسال می‌شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خواسته که برای پیشگیری از اختلال در پرداخت حقوق سایر نیروها، نسبت به قطع حقوق آنان از محل جاری از اول دیماه اقدام و در صورت ضرورت به ادامه خدمت، پرداخت حقوق آنان از محل درآمد خصوصی آن واحد انجام شود.
نگرانی نیروهای طرحی
نیروهای طرحی مشمول تعدیل ضمن ابراز نارضایتی از این وضعیت، اعلام پایان کار توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را منصفانه نمی‌دانند و خواستار پیگیری این موضوع هستند.
به اعتقاد آنها، طبق این تبصره که مصوب سال ۷۵ مجلس است، وزیر بهداشت می‌تواند بدون اخذ مجوزهای معمول استخدامی دستور تبدیل وضعیت نیروهای طرحی را به پیمانی یا رسمی صادر کند و نیازی نیست کسی سهمیه خاصی برای تبدیل وضعیت داشته باشد.

نیروهای طرحی عقیده دارند که دو سال در اوج همه گیری کرونا در بیمارستان‌ها و دوشادوش کادر سلامت فعالیت داشته اند، اما اکنون پایان کارشان اعلام شده است.
توضیحات دانشگاه علوم پزشکی
مدیر منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن افزایش موارد بستری در بیمارستان‌های کشور و استان موضوع تمدید طرح نیروهای طرحی شاغل در مراکز درمانی و پیوستن نیروهای جهادی و نیروهای داوطلب برای تقویت مدافعان سلامت برای مبارزه با ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفت و با صدور مجوز از طرف وزارت بهداشت نسبت به تمدید طرح نیروهای طرحی با مدت‌زمان مشخص اقدام شد.
عبدالرضا محبوبی ضمن قدردانی از زحمات همه عزیزانی که در روزهای سخت و طاقت‌فرسا در سنگر مبارزه با کرونا بدون هیچ چشمداشتی به کمک هم نوعان خود شتافتند اظهار داشت: به استحضار مردم شریف استان بوشهر و اهالی رسانه می‌رساند در حال حاضر و پس از صدور مجوزهای قانونی برای جذب و استخدام کارکنان جدید دانشگاه، و نیز کاهش چشمگیر موارد بستری پس از انجام واکسیناسیون، تداوم همکاری نیروهای طرحی در صورت نیاز به خدمت بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت صورت خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: در حالت معمول اشتغال نیروی طرحی صرفاً حسب تعهد ایجادی و الزام آور فارغ التحصیلان در مقطع زمانی تعریف می‌شود که پس از پایان دوره، بکارگیری و ادامه کار این عزیزان صرفاً منوط به بخشنامه‌های وزارت بهداشت است.
محبوبی اضافه کرد: از طرفی مدت زمان گذراندن طرح برحسب ضریب محرومیت منطقه بین ۱۶ تا ۲۴ ماه است که تمامی این عزیزان بیش از ۲۴ ماه مشغول گذراندن طرح بوده‌اند.
مدیر منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: لازم به ذکر است تعداد کل نیروهای طرحی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر هزار و ۴۰۰ نفر است، و مقرر شده ۱۵۰ نفر از عزیزانی که بیشترین زمان از مدت قانونی طرح آنها می‌گذرد محل پرداخت حقوق آنها در صورت لزوم از محل درآمد باشد.
محبوبی خاطر نشان کرد: تمدید طرح کارکنان در مراکز درمانی محل خدمت در صورت نیاز، منوط به وجود چارت سازمانی برای این عزیزان و پرداخت حقوق آنان از محل درآمدهای همان مرکز صورت خواهد گرفت، لذا موضوع اخراج این عزیزان برداشت نادرستی از نامه معاون محترم توسعه دانشگاه است.