جشنواره فرهنگی تاریخی حیات داود در گناوه با شاهنامه خوانی آغاز شد
جشنواره فرهنگی تاریخی حیات داود در گناوه با شاهنامه خوانی آغاز شد

گناوه – ایرنا – جشنواره فرهنگی تاریخی حیات داوود گناوه با اجرای بزرگداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی در روستای بهمنیاری از دیار شاهنامه خوانان این شهرستان به همت موسسه نیمدری سبز آغاز شد.

دبیر جشنواره فرهنگی تاریخی حیات داوود گناوه روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: روستای بهمنیاری از مناطق  مهم در حوزه فرهنگ دیرین شاهنامه خوانی است که بصورت ویژه و از قرن ها پیش در آن رواج داشته است.

محمدمظفری افزود:  این روستا زادگاه شاهنامه خوانی بزرگ منطقه حیات داوود و استان بوشهر بوده و نسل جدید نیز به تبعیت از پدرانشان شاهنامه خوانی را ادامه داده اند.

وی  با بیان اینکه این روستا قابلیت خوبی برای یک روستای  شاخص در حوزه شاهنامه خوانی کشوری دارد، گفت: از مسئولان و متولیان امر انتظار داریم که این روستا را  به عنوان دهکده و یا روستای شاهنامه خوانان در کشور ثبت کنند.

مظفری افزود: در آیین بزرگداشت فردوسی افراد با سنین و در گروه های مختلف به اجرای شاهنامه خوانی پرداختند.

دبیر جشنواره فرهنگی تاریخی حیات داوود گناوه بیان کرد: تجلیل از جبار بهمنیاری از اهالی این روستا و  از پیشکسوتان  شاهنامه خوانی این دیار و  استان بوشهر که بخش اعظمی از شاهنامه را از بردارد ، مهم‌ترین بخش های این رویداد بود.

مظفری یادآورشد:  این رویداد به همت موسسه نیمدری سبز و مشارکت شورای اسلامی روستای بهمنیاری با  استقبال بی نظیر مردم برگزار شد که نشان از علاقه آنها به حفظ میراث گرانبهای ایران زمین دارد.

دبیر جشنواره فرهنگی حیات داوود گفت: معرفی تاریخ و فرهنگ این دیار به نسل جدید، نخبگان، پیشکسوتان، دانشمندان، هنرمندان و نویسندگان روستاهای شهرستان از اهداف این جشنواره است.

وی افزود: روستاهای شهرستان گناوه پتانسیل بالایی در حوزه‌های فرهنگی و هنری دارند و امیدواریم با استفاده از نخبگان و فعالان در این مناطق بتوانیم این جشنواره را به صورت فاخری برگزار کنیم.

حیات داوود منطقه‌ای در حاشیه شمال خلیج‌فارس در استان بوشهر است که از بندرگناوه تا بندرریگ و روستاهای اطراف آن را شامل می‌شود.