خیزش گردوغبار در استان بوشهر/ کیفیت هوا کاهش می‌یابد
خیزش گردوغبار در استان بوشهر/ کیفیت هوا کاهش می‌یابد

بوشهر- مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به پیش‌بینی خیزش گردوغبار در استان گفت: کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی دور از انتظار نیست.

فرج‌الله شکوهی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا اواسط روز یکشنبه هفته آینده با افزایش سرعت وزش بادهای شمال غربی، سواحل استان عمدتاً در بخش‌های مرکزی و جنوبی در اغلب ساعات مواج و متلاطم است.
وی اضافه کرد: طی این مدت به سبب وزش باد، خیزش گردوخاک در برخی مناطق مستعد استان و همچنین نفوذ گردوغبار از مناطق همجوار به استان، دور از انتظار نیست.
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر خاطرنشان کرد: آسمان استان غالباً صاف همراه با وزش باد و در برخی نقاط باد و گرد و خاک پیش بینی می‌شود.
وی افزود: جهت وزش باد غالباً شمال غربی، در مناطق شمالی و مرکزی استان با سرعت ۱۲ تا ۳۸ گاهی ۴۴ کیلومتر در ساعت و در مناطق جنوبی ۱۴ تا ۴۴ و طی ساعاتی ۱۸ تا ۵۴ گاهی ۶۴ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
شکوهی‌پور ادامه داد: ارتفاع موج دریا در سواحل شمالی و مرکزی ۶۰ تا ۱۲۰ گاهی ۹۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر و در سواحل جنوبی ۹۰ تا ۱۸۰ گاهی ۲۴۰ سانتیمتر خواهد بود.
کاهش کیفیت هوا
وی از وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و گاهی بسیار شدید با مؤلفه شمالی با سرعت گاهی بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت، خیزش گردوخاک محلی، احتمال نفوذ گردوغبار فرامنطقه ای به استان بوشهر خبر داد.
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی خبر داد و بیان کرد: احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و تأسیسات برقی و مخابراتی، و افزایش ارتفاع موج دریا وجود دارد.
وی تاکید کرد: توصیه می‌شود تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از خسارات احتمالی به تأسیسات شهری و ساحلی اتخاذ شود و حفاظت از سازه‌های موقت در دستور کار باشد.
وی با تاکید بر مراقبت از محصولات کشاورزی آسیب پذیر از وزش باد و گرد و خاک، تصریح کرد: خودداری از تردد غیر ضروری در سطح شهر برای عموم بویژه برای کودکان، سالمندان و بیماران در هنگام گرد و خاک و احتیاط در ترددهای دریایی مد نظر باشد.