قطعی برق صنایع آسیب‌زا است/ لزوم حمایت از تولید در استان بوشهر
قطعی برق صنایع آسیب‌زا است/ لزوم حمایت از تولید در استان بوشهر

بوشهر- قطعی برق در استان بوشهر که خود از تولیدکنندگان برق است، موجب آسیب‌هایی به صنایع مستقر و همچنین کاهش رغبت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این استان می‌شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در مورد حمایت از سرمایه گذار و افزایش تولید انتظار می‌رفت که همه مسئولان شرایط مناسب از توسعه تولید را فراهم سازند.
تأمین زیرساخت‌ها و امکانات اولیه برای سرمایه‌گذاری یکی از پیش‌شرط‌های حمایت از تولید است؛ زیرساخت‌های همچون راه، آب، برق، گاز، ارتباطات و حتی تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع از مهمترین نیازهایی است که می‌بایست تأمین شود.
طی ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش میزان مصرف برق در سطح کشور، استان بوشهر که یکی از تولیدکنندگان برق است، در حالی که بیش از نیاز خود تولید دارد، با خاموشی‌هایی روبرو بوده است.
هر چند که با تلاش‌های صورت گرفته برق منازل با کمترین خاموشی روبرو بوده است، ولی قطعی برق صنایع یک آسیب مهم و بزرگ در استان بوشهر محسوب می‌شود.
در حالی که مسئولان استان بوشهر هر روز از حمایت تولید و صنعت و مهم‌تر از آن جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حرف می‌زنند، قطعی برق به عنوان نیاز اولیه سرمایه‌گذاری می‌تواند عواقب بدی را در پی داشته باشد طی ماه‌های اخیر برق بسیاری از صنایع مستقر در استان بوشهر در ساعات اوج مصرف یعنی از ساعت ۱۳ تا ۱۸ دچار قطعی شده و این صنایع مجبورند یا از ژنراتور استفاده کنند و یا اینکه خط تولید خود را تعطیل کنند.
با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها یا ژنراتور ندارند و یا اینکه ژنراتوری با این همه توان تولید برق ندارند، قطعی برق در بهترین ساعات روز باعث می‌شود تا تولید با آسیب‌های بسیاری روبرو شود.
در حالی که مسئولان استان بوشهر هر روز از حمایت تولید و صنعت و مهم‌تر از آن جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حرف می‌زنند، قطعی برق به عنوان نیاز اولیه سرمایه‌گذاری می‌تواند عواقب بدی را در پی داشته باشد.
این موضوع باعث تا برخی از سرمایه‌گذاران که بخشی از مسیر سرمایه‌گذاری بزرگ در استان بوشهر را پیموده بوده‌اند، مسیر خود را کج کرده و راهی دیگر را در پی بگیرند.
شاید شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر هم راهی جز قطعی برق صنایع نداشته باشد تا بتواند برق خانگی را تأمین کند ولی انتظار از مسئولان استان این است که سهم بیشتری را از شبکه سراسری بگیرند.

صنایع نقش بسیار مهمی را در ایجاد اشتغال، رونق تولید، درآمدزایی و ارزآوری برای کشور دارند و در صورتی که به خوبی مورد حمایت قرار نگیرند و نیازهایشان تأمین نشود، با کاهش تولید و تعدیل نیرو روبرو خواهند شد.
در استانی که چندین نیروگاه برق در آن مستقر است و تنها نیروگاه هسته‌ای کشور با توان هزار مگاوات در آن قرار دارد، انتظار می‌رود که نیاز مردم و صنایع به خوبی تأمین شود.
کاهش مصرف با مدیریت برق کشاورزی، صنعتی و اداری
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در این زمینه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پایداری شبکه برق در استان بوشهر اظهار داشت: در راستای جلوگیری از اعمال خاموشی برای مشترکان خانگی با مدیریت صورت گرفته در مصرف برق بخش‌های کشاورزی، صنعتی و عمومی اداری، مصرف برق این استان ۱۰۰ مگاوات کاهش یافت.
غلامرضا حشمتی بیان کرد: با وجود بکارگیری این ظرفیت‌ها هنوز مصرف برق استان بوشهر نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری دارد و لازم است مشترکان به طور جد برای کاهش مصرف برق در بخش‌های غیر ضرور تلاش کنند.
وی اظهار کرد: در استان بوشهر با ریاست استاندار و در شهرستان‌های استان با ریاست فرمانداران کارگروه‌های مدیریت مصرف تشکیل شده که ظرفیتی بسیار خوب در راستای تحقق اهداف مدیریت مصرف برای عبور موفق از پیک محسوب می‌شود.
تفاهم با مشترکین بزرگ برای مدیریت برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اظهار کرد: در راستای مدیریت مصرف بهینه برق بیش هشت هزار و ۵۰۰ تفاهم‌نامه با مشترکین بزرگ منعقد شده تا در زمان پیک مصرف برق به شرکت توزیع کمک کنند و گذر موفق از پیک بار تابستان داشته باشیم و در ازای این همکاری مشوق‌های خوبی در صورتحساب برق مصرفی آنها اعمال خواهد شد.

حشمتی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق، افزود: استفاده از ظرفیت نور طبیعی آفتاب، نگه داشتن دمای کولر روی دمای ۲۴ درجه، شست و شوی به موقع کولرها و همچنین استفاده از لامپ‌های کم مصرف از راهکارهای مهم در کاهش مصرف محسوب می‌شود.
لزوم صرفه‌جویی در مصرف
استاندار بوشهر نیز پیش از این گفته بود: تنها راه عبور موفق از تابستان صرفه جویی در مصرف است تا از این طریق ضمن پایداری و استمرار برق و آب همه هم استانی‌ها از این دو نعمت اساسی بهره مند شوند.
احمد محمدی‌زاده بیان کرد: نهادهای نظامی و انتظامی و ادارات استان موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف خود در فصل تابستان هستند و به صورت مستمر مورد پایش قرار خواهند گرفت.