نفوذ گردوغبار به استان بوشهر/ دید افقی و کیفیت هوا کاهش می‌یابد
نفوذ گردوغبار به استان بوشهر/ دید افقی و کیفیت هوا کاهش می‌یابد

بوشهر- کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر از نفوذ گردوغبار به استان خبر داد و گفت: دید افقی و کیفیت هوا کاهش می‌یابد.

پیام مساعدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد طی امروز و فردا در برخی از ساعات ضمن افزایش پوشش ابر، وقوع ناپایداری‌های موقت جوی به صورت بارش پراکنده باران، گاهی رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای در برخی از نقاط استان و همچنین روی دریا دور از انتظار نیست.

وی اضافه کرد: طی این مدت با نفوذ گردوغبار از مناطق همجوار و همچنین تشکیل گردوخاک در مناطق مستعد استان، کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر بیان کرد: همچنین از اواخر وقت فردا شنبه، سرعت وزش بادهای شمالی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت و با تداوم وزش آن تا روز چهارشنبه، سواحل استان در اغلب ساعات مواج و متلاطم است.

وی خاطرنشان کرد: برای ساعات آینده آسمان استان کمی تا قسمتی ابری همراه با غبار محلی، گاهی وزش باد و افزایش ابر، در برخی نقاط گردوغبار و وقوع ناپایداری‌های موقت جوی خواهد بود.

مساعدی ادامه داد: جهت وزش باد متغیر، گاهی جنوب غربی تا جنوب شرقی با سرعت ۱۰ تا ۳۴ گاهی تا ۴۴ کیلومتر در ساعت و در هنگام وزش تندباد بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر اضافه کرد: ارتفاع موج دریا ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر و در هنگام وزش تندباد ۹۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر خواهد بود.

وی با اشاره به وزش باد نسبتاً شدید و گاهی شدید با مؤلفه شمالی گاهی بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت گفت: افزایش ارتفاع موج دریا، ایجاد گردوخاک محلی در نوار ساحلی، نفوذ گردوغبار فرامنطقه ای بر روی دریا دور از انتظار نیست.

وی از افزایش ارتفاع موج خلیج فارس و اختلال در ترددها و فعالیت دریایی بویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی خبر داد و گفت: احتیاط و گاهی خودداری از ترددهای دریایی بویژه تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی ضروری است.

مساعدی با تاکید بر ممنوعیت شنا در سواحل، خواستار اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی شد.