نفوذ گردوغبار فرامنطقه‌ای به استان بوشهر/ کیفیت هوا کاهش می‌یابد
نفوذ گردوغبار فرامنطقه‌ای به استان بوشهر/ کیفیت هوا کاهش می‌یابد

بوشهر- کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر از نفوذ گردوغبار فرامنطقه‌ای به استان خبر داد و گفت: کیفیت هوا و دید افقی در استان بوشهر کاهش می‌یابد.

پیام مساعدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به وزش باد نسبتاً شدید تا شدید شمال غربی روی مناطق همجوار از جمله خوزستان و کشور عراق احتمال نفوذ گردوغبار فرامنطقه ای وجود دارد.
وی اضافه کرد: در پی آن احتمال تشکیل توده گرد و خاک در این مناطق، از اواخر روز چهارشنبه تا پایان روز جمعه و ورود و نفوذ ذرات گرد و خاک در مسیر باد موافق به روی شمال خلیج فارس و نیمه شمالی استان بوشهر وجود دارد.
کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی بیان کرد: خودداری از تردد غیر ضروری در سطح شهر برای عموم بویژه برای کودکان، سالمندان و بیماران در هنگام گرد و خاک ضروری است.
وی با تاکید بر لزوم اجتناب از ترددهای دریایی، تصریح کرد: انتظار می‌رود در این مدت مراقبت از محصولات کشاورزی آسیب پذیر از گرد و غبار در دستور کار قرار گیرد.
مساعدی ادامه داد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد امروز تا روز جمعه با افزایش سرعت وزش باد شمال غربی، دریا در برخی ساعات متلاطم و مواج خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این مدت به سبب وزش باد روی مناطق همجوار (کشور عراق و استان خوزستان) و تشکیل گرد و خاک، احتمال نفوذ گرد و خاک به روی شمال خلیج فارس و مناطق شمالی استان در مسیر باد موافق دور از انتظار نیست.
کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر افزود: برای ساعات آینده آسمان استان صاف تا کمی ابری همراه با غبار محلی، در برخی نقاط گردوغبار، از بعد از ظهر وزش باد و گاهی گردوخاک، در پاره‌ای از نقاط جنوبی مه رقیق پیش‌بینی می‌شود.
وی اضافه کرد: جهت وزش باد غالباً شمال غربی تا جنوب غربی با سرعت ۸ تا ۳۰ گاهی ۳۸ کیلومتر در ساعت، از بعد از ظهر در سواحل شمالی و مرکزی استان و بر روی دریا شمال غربی با سرعت ۱۶ تا ۴۴ گاهی بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
مساعدی تاکید کرد: ارتفاع موج دریا ۳۰ تا ۹۰ گاهی ۱۲۰ سانتیمتر، از بعد از ظهر در سواحل شمالی و مرکزی ۹۰ تا ۱۵۰ گاهی ۱۸۰ و فردا در سواحل جنوبی ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر پیش‌بینی می‌شود.