اجرای طرح تاب آوری و امیدواری مردم “گشویی” گناوه به حل مشکلات روستا
اجرای طرح تاب آوری و امیدواری مردم “گشویی” گناوه به حل مشکلات روستا

گناوه – ایرنا – طرح ملی توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی ویژه بانوان در جوامع محلی استان بوشهر این بار در روستای “گشویی” بندرگناوه باعث شد تا امیدواری و خرسندی ساکنان آن برای پویایی و آبادانی این منطقه دوچندان شود.

 به گزارش ایرنا، تاب آوری یک رویکرد علمی نو و بسیار اثرگذار در کاهش آسیب های اجتماعی و مورد توجه مجامع علمی جهان به شمار می رود و از آنجایی که بانوان از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه در این طرح ویژه محسوب می شوند، توانمندسازی آنان از طریق مداخلات آموزشی و مشاوره‌ای می‌تواند راهکار مناسبی در راستای ارتقای تاب آوری اجتماعی باشد.

این طرح در نقاط مختلفی از کشور که با آسیب‌پذیری بالایی برخوردار بودند پس از شناسایی اجرا شده است که در مرحله اول، تربیت تسهیل‌گران بود تا آنها بتوانند با مردم در احصا و شناسایی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مشارکت کرده و مشخص شود که برای تقابل با این مشکلات و آسیب‌ها چطور می‌توان راه‌حل‌های درونی ارائه کرد.

هدف از این طرح، ارتقای آگاهی سطح سلامت روانی و جسمانی و اجتماعی زنان و خانواده‌ها، افزایش تاب آوری اجتماعی خانواده‌ها در مقابل آسیب‌های اجتماعی و توسعه مشارکت در امور شهری و روستایی است.

تاب آوری، کسب مهارت برای مدیریت احساسات در برابر ناملایمات و مسائل و مشکلات فراروی افراد است که با هدف توسعه جوامع محلی و شناسایی شیوه‌های مناسب و خلاقانه، توان افزایی فردی و جمعی با محوریت بانوان برای توسعه مشارکت های جوامع محلی با رویکرد جامعه شناسی در کشور برنامه ریزی  و اجرا شده است.

در راستای سند ارتقای وضعیت زنان و نیز ابلاغ دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، طرح توان افزایی و افزایش تاب آوری اجتماعی در جوامع محلی در محلات آسیب خیز و کم برخوردار این استان اجرایی  شده که شهرستان گناوه نیز از طرح برخوردار شده است.

این طرح با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دفتر امور زنان و خانواده استانداری توسط فرمانداری گناوه به “انجمن بانوان کارآفرین روزی یک زن” این شهرستان به عنوان نماینده و مجری این طرح در روستای گشویی، سپرده شده است تا با تکیه بر نقش مردم در کاهش آسیب های اجتماعی و تلاش برای مطالبه گری و رفع مشکلات در حوزه‌های مختلف روستاها، گام های امیدبخشی بردارد.

استانداری بوشهر پس از بررسی های لازم این منطقه را محروم دانست و انجمن بانوان کارآفرین روزی یک زن گناوه توسط فرمانداری این شهرستان برای اجرای این طرح  برگزیده شد تا فعالان مدنی و جوامع محلی با فرآیند تحلیل سیستم های تاب آور، تقویت تعاملات اجتماعی در جوامع محلی در راستای عبور و غلبه بر چالش های اجتماعی و محیطی، افزایش میزان مشارکت جامعه در برنامه ها، مدیریت امور و کاهش آسیب های اجتماعی آشنا و در این راستا برنامه‌های خود را  پیش ببرند.

انجمن بانوان کارآفرین روزی یک زن بندرگناوه که از سال ۱۳۹۹ بامحوریت اشتغال و کارآفرینی و اهداف پیش بینی شده از جمله ترویج و توسعه کارآفرینی، شناسایی و حمایت از زنان و دختران صاحب ایده، خلاق، ریسک پذیر، ارتقای مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان و دختران تشکیل شده، عزم خود را جزم کرده تا بتواند در روستای گشویی این شهرستان به افقی که برای آنها ترسیم شده دست یابند.

                                                            

اجرای طرح تاب آوری و امیدواری مردم "گشویی" گناوه به حل مشکلات روستا

از زمان سپردن این مسئولیت خطیر و سنگین به این انجمن، اعضای آن چندین بار از این روستا سرکشی و نشست های مختلفی با بانوان و دهیاران و شورا برگزار کردند و مصمم شدند، مردم آن را تنها نگذارند.

تکیه کلام مدیر انجمن بانوان کارآفرین گناوه این است: ما به عشق خود مردم بویژه بانوان این روستا تلاش خواهیم کرد که محرومیت هایشان را از این منطقه بزداییم.

مردم این روستا با ۴۵۰ خانوار که فاصله چندانی با مرکز شهر گناوه ندارند از حداقل امکانات از جمله بهداشتی و رفاهی و آموزشی محروم هستند و امیدوارند با اجرای این طرح ملی، گره های زیادی از مشکلات آنها باز و برطرف شود. 

اجرا نشدن طرح هادی مهمترین مشکل روستای گشویی 

در نشستی که انجمن بانوان کارآفرین گناوه در این روستا باحضور بانوان آن ترتیب داد، مطالبه ها و  درد دل زیادی توسط آنها مطرح شد که نیازمند عزم جدی مسئولان مربوطه برای حل آنها است.

به گفته بانوان شرکت کننده در این برنامه که در مسجد روستا برگزارشد، اجرا نشدن طرح هادی در راس همه مشکلات مردم گشویی عنوان شد.

                                             

اجرای طرح تاب آوری و امیدواری مردم "گشویی" گناوه به حل مشکلات روستا

به گفته آنها، اجرا نشدن طرح هادی در طی چندسال اخیر  باعث شده تا عمران و آبادانی دچار وقفه و معابر و خیابان های آن و ساخت و سازهای ساختمانی دچار توقف و معطل بماند.

زهرا پالیزبان یکی از بانوان این روستا در این نشست به مهم ترین مطالبه های آنها که تاکنون حل نشده مانده پرداخت.

این بانوی مطالبه گر، مانع عمران و آبادانی و مشکلات ایجاد شده در این روستا را در اجرایی  ن شدن طرح هادی دانست.

به نظر این بانوی فعال اجتماعی، اجرایی نشدن طرح هادی موجب شده تا مردم روستا  از خیابان و معابر مناسب محروم باشند و خیلی از خانواده‌ها به علت نداشتن مجوز  توانند ساخت و ساز کنند.

به گفته وی زیرسازی نشدن خیابان و معابر و نبود کانیو در مسیر تردد مردم باعث شده تا در زمان بارندگی این روستا به دریاچه تبدیل شود و  آب های منازل در محدوده محل سکونت آنها رها و موجب آلودگی زیست محیطی شود.

کمبود امکانات آموزشی و معلم 

این بانوی مطالبه گر، کمبود امکانات آموزشی از جمله نداشتن معلمان مجرب و توانمند را از دیگر عمده مشکلات مهم این روستا عنوان کرد که باعث شده تا خانواده‌ها از این وضعیت دل نگران شوند.

پالیزبان معتقد است که با دارابودن مدرسه و اشتیاق فرزندان این روستا به تحصیل نباید دچار کمبودی از جمله معلم باتجربه و توانمند شوند و ناچار بشوند به مدارس شهر پناه ببرند.

نماینده خانواده‌های این روستا مدعی است که بسیاری از آنها برای بردن فرزندان خود به مدرسه در شهر وسیله نقلیه شخصی ندارند و بخاطر بالابودن نرخ کرایه نمی توانند از سرویس استفاده کنند.

نبود خانه بهداشت و پزشک 

نبود خانه بهداشت یکی دیگر از معضلات مردم این روستا است که توسط این بانو بیان شد و اشاره کرد: نبود پزشک در این خانه موجب شده تا بسیاری از خانواده ها که بی بضاعت هستند روزانه مسیر این روستا تا شهر را برای پیگیری امور درمانی بویژه بانوان باردار بپیمایند.

                                                                                                                

اجرای طرح تاب آوری و امیدواری مردم "گشویی" گناوه به حل مشکلات روستا

این بانوی فعال اجتماعی، وجود خانه بهداشت را در این روستا برای سلامت مردم مهم دانست و بیان کرد: در صورتی که امکان خانه بهداشت وجود ندارد لااقل یک پزشک سیار باید برای این روستا در نظر گرفته شود.

زیرساخت های ارتباطی ضعیف

ضعف در زیرساخت های ارتباطی از دیگر مشکلات این روستا توسط این بانو عنوان شد و گفت: آنتن دهی تلفن های همراه و ایرانسل در این روستا بسیبار ضعیف است و امکان تماس و استفاده از اینترنت بویژه برای دانش آموزان با مشکل جدی مواجه شده است.

بخش دیگری از مشکلات روستای گشویی که توسط زهرا پالیزبان مطرح شد نبود روشنایی مناسب و فضای سبز است.

الهام شاهینی رئیس هیات مدیره انجمن بانوان کارآفرین روزی یک زن گناوه در این نشست به عمده اهداف و برنامه های  این تشکل در روستای گشویی اشاره کرد.                                                                  

این بانوی کارآفرین که کارگاه تولید کفش و دمپایی در گناوه دارد، موضوع فعالیت این انجمن را  اشتغال و کارآفرینی و اهداف فعالیت آن را ترویج و توسعه کارآفرینی – شناسایی و حمایت از زنان و دختران صاحب ایده، خلاق؛ ریسک پذیر و کارآفرین، ایجاد شبکه ارتباطی میان زنان کارآفرین شهرستان، ارتقای مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان و دختران شهرستان عنوان کرد.

شاهینی به روش اجرای اهداف این انجمن پرداخت و اشاره کرد که  آموزش و مشاوره از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی ،برگزاری همایش آموزشی، نشست ها، نمایشگاه ها و برقراری ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی، سازمان ها و نهادهای ملی و منطقه‌ای و بین المللی از طریق طراحی شبکه های همکاری حمایت های مادی و معنوی و قانونی از بانوان کارآفرین از عمده اهداف تاسیس این انجمن است.

وی با امیدواربودن از نتیجه بخش بودن طرح ملی توان افزایی و ارتقای تاب آوری در روستای گشویی تاکید کرد که شرکت‌کنندگان این دوره بتوانند با خلاقیت و ابتکار عمل در اجرای طرح و انتقال مباحث مطرح شده به جامعه هدف، بالا بردن قدرت سازگاری در شرایط مختلف، افزایش سطح مسئولیت پذیری اجتماعی و تقویت روحیه کار مشارکت توسط مردم تاثیرگذار باشند.

اجرای طرح هادی ۹۰ درصد مشکلات روستای گشویی را برطرف می کند

روح الله یگانه رئیس شورای اسلامی شهرستان گناوه که در این  نشست حضور داشت، یکی از مهمترین معضلات روستای گشویی را اجرا نشدن طرح هادی دانست و تاکید کرد که بصورت ویژه پیگیر این دغدغه مردم هستم.

وی معتقد است که با اجرای طرح هادی ۹۰درصد مشکلات این روستای مهاجرپذیر  قابل حل خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان گناوه، روستای گشویی را از مظلوم ترین و ضعیف ترین روستا از لحاظ زیرساختی و توسعه ای در مقایسه با دیگر روستاهای این شهرستان قلمداد و اشاره کرد که این روستا که در نزدیکی مرکز شهر گناوه قرار دارد از ضعیف ترینن امکانات رفاهی و اجتماعی و ورزشی محروم است.

به گفته یگانه، روستاهایی در این شهرستان با تعداد ۱۲۰ نفر وجود دارد که چندین برابر گشویی پیشرفت و توسعه یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان گناوه به بانوان و دیگر مردم این روستا توصیه کرد مطالبه گر باشند و یکی از علت های توسعه نیافتگی همین امر مهم است که به آن توجه ندارند.

ساناز مرادی نائب رئیس شورای شهرستان از دیگر میهمانان این نشست بود و بر بحث آموزش به عنوان یک موضوع جدی در روستای گشویی تاکید کرد.

وی، آموزش را حق مسلم  و از ابتدایی ترین حقوق مردم این روستا دانست و خطاب به آنها گفت: باید بصورت جدی از مسئولین امر خواسته های خود را مطالبه کنید و  من هم تا به سرانجام رسیدن این موضوع در کنار شما خواهم بود و پیگیری های لازم را انجام می‌دهم.

                                                                                                                                                       

                                              

محمد خزایی رئیس شورای اسلامی روستای گشویی ضمن گلایه از برخی مسئولان در بی توجهی به این روستا عنوان کردند که بودجه ای که به روستای گشویی تعلق گرفته بسیار ناچیز و روند اداری کارها بسیار طولانی است.

وی خطاب به بانوان و مردم این روستا گفت: پیگیری های زیادی برای رفع مسایل و مشکلات این روستا انجام دادم و بیشتر آنها بی نتیجه مانده است.

به گفته وی،  این روستا درحال توسعه است و هم اینک ۴۵۰ خانوار در آن سکونت دارند

خبرنگار ایرنا پس از پایان این نشست مطالبه گری بانوان روستای گشویی برای پیگیری خواسته‌های آنها با مسئولان مربوطه گفت و گو کرد.

بنیاد مسکن ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به روستای گشویی اختصاص داد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناوه بیان کرد: اجرای طرح هادی در این روستا اجرا شده اما نیار به بازنگری مجدد دارد که در برنامه های اولویت دار قرار گرفته است و باید در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

احسان علیپور اشاره کرد: افرادی که قصد ساخت و ساز در این روستا دارند باید در محدوده طرح هادی اقدام کنند در غیراین صورت غیرمجاز خواهد بود.

وی ادامه داد: کسانی که در محدوده طرح هادی اقدام به ساخت و ساز کنند پس از تشکیل پرونده و بررسی های لازم از محل ساخت، تسهیلات بانکی و دیگر خدمات دریافت خواهند کرد.

رئیس بنیادمسکن انقلاب اسلامی این مژده را هم به مردم گشویی داد که ۴۰۰ میلیون تومان برای این روستا اختصاص یافته است تا برای عمران آنها هزینه شود.

وضعیت آموزشی روستای گشویی ویژه بررسی خواهد شد

مدیر اداره آموزش وپرورش گناوه گفت: مسایل و مشکلات مطرح شده بانوان روستای گشویی در حوزه آموزشی بصورت ویژه در دستور کار و بررسی خواهد شد.

اسکندر احمدی افزود: این روستا از لحاظ معلم مشکلی ندارد اما با توجه به درخواست مردم این روستا، تصمیم لازم برای تقویت سازی صورت گرفت.

تقویت آنتن دهی تلفن همراه و ایرانسل گشویی در دستور کار است

رئیس اداره مخابرات گناوه با بیان اینکه وضعیت آنتن دهی تلفن های همراه و ایرانسل در این روستا ضعیف است از پیگیری های لازم برای رفع این مشکل خبر داد.

فاضل کدایی، انجام  نامه نگاری و تماس با  مرکز فناوری اطلاعات استان بوشهر را برای حل خواسته مردم این روستا از جمله پیگیری های صورت گرفته عنوان کرد که امیدوار است هرچه زودتر محقق شود.

وی به رئیس شورای اسلامی این روستا هم توصیه کرد بجد پیگیر تقویت آنتن دهی منطقه خود باشد.

رئیس مخابرات گناوه، تقویت آنتن دهی در این روستا را که درحال توسعه است ضروری دانست و بیان کرد: وزارت ارتباطات باید طرح ارایه شده که از مرکز استان بوشهر فرستاده می شود، برای اجرای طرح  توسعه روستایی (یو اس او) بررسی و تایید کند.

تاسیس خانه بهداشت در روستا براساس تناسب جمعیت است

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: احداث خانه بهداشت براساس اصول و قواعد تعیین شده از جمله وضعیت تناسب جمعیت و دسترسی به نزدیکی یا دیر بودن  روستاها به مرکز شهر مرتبط است.

عصمت حیدری افزود: جمعیت این روستا براساس اطلاعات ثبت شده ۵۰۰ نفر است و با این تعداد و درنظرگرفتن فاصله نزدیک با مرکز شهر راه اندازی خانه بهداشت میسر نیست.

وی اظهارداشت: استقرار پزشک به صورت سیار بررسی و تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.