امکان خدمات دهی به کشتی‌های مسافربری بزرگ در بندر بوشهر فراهم می‎‌شود
امکان خدمات دهی به کشتی‌های مسافربری بزرگ در بندر بوشهر فراهم می‎‌شود

بوشهر-ایرنا- عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه امکان خدمات دهی به کشتی های مسافربری بزرگ در بوشهر فراهم می شود، گفت که پروژه احداث اسلکه مسافربری ویژه کشتی‎‌های بزرگ در این بندر در حال انجام است و پیش‌بینی شده تا شهریور آماده بهره ‎برداری شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا الهیار روز سه‌شنبه در نشست بررسی وضعیت بنادر استان بوشهر افزود: اسکله پهلوگیری کشتی‌های مسافربری بزرگ در بوشهر اکنون بخشی از آن انجام شده و سعی شده بخش باقیمانده نیز تا شهریورماه به بهره برداری برسد.

وی بیان کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های ارزشمند است که می‌تواند برای مسیر دریایی مسافری بندر بوشهر- قطر مورد استفاده قرار گیرد.

الهیار ادامه اداد: در خصوص پروژه‌های بنادر استان بوشهر بررسی‌های مفصلی پیرامون وضعیت پروژه‌های موجود و همچنین برنامه‌ ریزی‌ برای پروژه‌های آتی – ترسیم شده در چارچوب طرح جامع بنادر بازرگانی- انجام شده است.

وی اظهار کرد: برای بنادر بازرگانی استان بوشهر طرح جامع بر اساس افق ۱۴۰۴ تنظیم شده بود که پروژه‌ها در این راستا و مطابق با طرح جامع بنادر در حال پیشرفت است.

الهیار گفت: برای بنادر فرعی استان در شمال و جنوب نیز برنامه‌ریزی مفصل و با چشم انداز ۱۵ ساله انجام شده تا در سه گام پنج ساله برنامه های آن اجرایی شود.

وی ادامه داد: برای بنادر شمالی استان بوشهر شامل گناوه، دیلم، ریگ طرح های مطالعاتی منبعث از طرح جامع برای توسعه این بنادر پیش بینی شده و امروز بررسی لازم برای این بنادر انجام شد.

وی افزود: فاز اول مطالعات این سه بندر نهایی شده و با انجام مطالعات ژئوتکنیک موردنیاز فاز دو مطالعات این بنادر انجام خواهد شد تا پس از تامین اعتبار کار به مرحله اجرا برود.

الهیار یادآور شد: در بندر بوشهر نیز پروژه های مختلفی در مجتمع بندری نگین در دست احداث است.

وی افزود: برای بندر کنگان نیز طرح توسعه موج شکن آن در حال انجام است که روند پیشرفت خوبی دارد و برای استفاده از محدوده رمپ خاکی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا این کار طبق فرایندی انجام شود.

الهیار ادامه داد: برای بندر دیر نیز براساس طرح جامع، احداث اسکله پهلوگیری لندینگ کرافت مطرح شده تا با تامین منابع در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: برای بندر محمدعامری و سایر بنادر نیز در چارچوب برنامه ریزی جامع پیش بینی شده پروژه های تصویب شده آن بخوبی اجرایی شود.

الهیار افزود: به طور تقریبی عمده بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر پروژه های توسعه ای آن در حال انجام است و یا برنامه های مفصل تری برای آنها در پیش رو است در مجموع پویایی خوبی در این بنادر حاصل شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه تلاش می شود تا از منابع موجود در سازمان بنادر نهایت استفاده برای احداث زیرساخت موردنیاز بنادر فرعی و کوچک منطقه صورت گیرد تا بتوانند به اقتصاد منطقه کمک کنند و در قالب یک شبکه به بنادر اصلی متصل شوند و سهم کشور را از تجارت منطقه  و بین الملل افزایش دهند.

الهیار اظهار کرد: این مهم بدون تردید به توسعه پایدار سواحل و همچنین توسعه دریامحور کمک شایانی خواهد کرد.