«باخ» از ورزش ایران حمایت کرد/ دیپلماسی ورزشی را تقویت کردیم
«باخ» از ورزش ایران حمایت کرد/ دیپلماسی ورزشی را تقویت کردیم

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری اخیرا همراه با وزیر ورزش طی سفر به سوئیس با توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک و مسئولان دو فدراسیون جهانی دوچرخه سواری و ژیمناستیک دیدار و گفتگو داشت. وی در همین رابطه امروز دوشنبه نشیت خبری برگزار کرد تا در مورد دستاوردهای این سفر و همچنین […]

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری اخیرا همراه با وزیر ورزش طی سفر به سوئیس با توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک و مسئولان دو فدراسیون جهانی دوچرخه سواری و ژیمناستیک دیدار و گفتگو داشت.
وی در همین رابطه امروز دوشنبه نشیت خبری برگزار کرد تا در مورد دستاوردهای این سفر و همچنین دیمر مسائل مرتبط با کمیته ملی المپیک و به ویژه انتخابات این کمیته پاسخگوی نمایندگان رسانه ها باشد.
دیپلماسی حرف اول بود
صالحی امیری در آغاز این نشست خبری گفت: استراتژی ما از روز اول توسعه دیپلماسی ورزشی بود با دو هدف گسترش تعاملات برای کسب فرصت های جدید و کاهش تندیدها علیه ورزش ایران. رویداد قونیه دیپلماسی بزرگی است که کشورهای زیادی در آن حضور دارند. بنابراین علاوه بر نتایج، حضور نمایندگان ۵٧ کشور و تعامل آنها به همبستگی انها منحر می شود.
حمایت باخ از ورزش ایران
وی ادامه داد: طی سال های گذشته دیپلماسی ورزشی هیچ گاه منقطع نشد، دیدار اخیر با باخ اما اولین دیدار بعد از کرونا بود که همراه با وزیر ورزش انجام شد، بله در این دیدار حمایت کامل خود را از ورزش قهرمانی ایران اعلام کرد و از روند توسعه و رشد ورزش کشورمان ابراز رضایت کرد. این دیدار همچنین وزیر ورزش گزارشی از فعالیت‌ها ارائه داد.
حل مشکل دوچرخه سواری و ژیمناستیک
رئیس کمیته ملی المپیک همچنین با اشاره ای به دیدارهای برگزار شده با روسای فدراسیون های جهانی دوچرخه سواری و ژیمناستیک داشت و با یادآوری اینکه برگزاری انتخابات داخلی نتیجه و خروجی مهم این دو دیدار بود بر تعامل و روابط روسای فدراسیون های داخلی با فدراسیون های جهانی در راستای دیپلماسی ورزشی تاکید کرد.
بهترین روابط با کمیته بین المللی المپیک
وی تصریح کرد: دیپلماسی ورزشی باید در دراز مدت دنبال شود، با صراحت اعلام می کنم امروز در بهترین شکل روابط با کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا هستیم، می توانم مدعی سوم مناقشات امروز به صفر رسیده یا به حداقل رسیده و با رفع محرومیت جودو به طور کامل برطرف می شود.
تلاش برای رفع محرومیت جودو
صالحی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری های انجام شده، محرومیت و تعلیق جودو هر چه زودتر برداشته شده و اینگونه مشکلات بین المللی کاملا برطرف شود، وی همچنین ابراز امیدواری کرد که جودو رو در بازی های المپیک پاریس روی سکو برود.
۱۵ میلیارد هزینه اعزام ها
رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: برای حضور در بازی های اسلامی، جهانی و آسیایی تاکنون ۵۰ درصد بودجه فدراسیون‌های قهرمانی را اختصاص داده‌ایم و حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه اعزام‌ها شده است. تلاش می‌کنیم حمایت‌های بیش‌تری طی روزهای آتی داشته باشیم. 
وی همچنین تاکید کرد که بازی های آسیایی هانگژو برگزار می‌شود. بر این اساس بعد از بازگشت کاروان ایران از قونیه، اماده سازی کاروان ایران برای بازی های اسیایی دنبال می شود.
چرا به ورزشکاران ویزا نمی دهند؟
صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که شما مدعی روابط خوب در حوزه دیپلماسی ورزشی ایران هستید اما اخیرا ورزشکاران ما برای بازی های جهانی آمریکا ویزا نگرفته اند، گفت: گزارشی از مهاجرت نخبگان ورزشی تهیه کرده که به زودی ارائه می کنم اما در کل معتقدم این مسئله نباید بزرگ نمایی شود، در سبد مهاجرت ایرانی ها پایین ترین امار مربوط به ورزشکاران هست، نگاه به مهاجرت باید اصلاح شود، اصلا حضور در باشگاه های خارجی به ورزشکاران کمک هم می کند مشکل ما پناهندگی و رفتن در خارج از چهارچوب است، همه به ایران و اسلام دلبسته هستند و باور دارم جامعه ورزش سالن ترین جامعه در ایران است. نباید این موضوع به گونه ای بزرگ نمائی شود که مورد نقد قرار بگیرد، در جامعه ورزش که جمعیت میلیونی دارد تعداد مهاجرت کنندگان انگشت شمار است.
آمریکا سیاسی برخورد می کند
وی ادامه داد: در مورد ویزا هم باید بگویم فدراسیون ها به دعوت از فدراسیون جهانی خود شرکت می کنند، عدم همکاری امریکایی ها برای صدور ویزا هم نشان دهنده برخورد سیاسی آمریکا است که از طریق کمیته ملی المپیک اعتراض رسمی به کمیته بین المللی المپیک اعلام می شود، اما باید به چگونگی اقدامات برای صدور ویزا هم توجه شود.
صالحی امیری در مورد اینکه «آیا در لوزان رایزنی صورت گرفته که فوتبال ایران طلب چند میلیاردی خود را بعد از سال ها بتواند دریافت کند؟»، گفت: در خصوص درآمدهای فدراسیون فوتبال مذاکره‌ای با Ioc نداشته‌ایم و مسائل باید از نهاد مستقل فیفا دنبال شود. درباره کمک‌ها به کمیته ملی المپیک در این نشست گفت‌وگوهای سازنده‌ای رخ داده و آن‌چه تا امروز برای اعزام‌ها، بلیت‌ها و سایر مخارج صورت گرفته، بخشی از کمیته‌های مالی Ioc برای ما در حساب ایران در کمیته بوده و ذخیره شده که برای اعزام‌ها بهره می‌گیریم.
وی در مورد فدراسیون سوارکاری و موضع موافق کمیته ملی المپیک گفت: در روند تشکیل، برگزاری، اعلام نتیجه انتخابات سوارکاری مداخله ای نداشته و نداریم، به عنوان کمیته موظف هستیم نتیجه انتخابات را به IOC و فدراسیون های جهانی اعلام کنیم، لغو انتخابات سوارکاری هم هیچ اطلاع رسانی رسمی نشد، بنابراین نماینده ما در آن شرکت داشت.
وی با بیان اینکه چهارشنبه بیانیه آغاز انتخابات را اعلام می کنیم، گفت: از ۵ مرداد ماه ثبت نام شروع می شود و بعد از آن روند تایید صلاحیت ها دنبال می سود، حتما ۶ شهریور انتخابات برگزار می شود و انتظار از وزارت ورزش این است که در روند برگزاری انتخابات فدراسیون های بلاتکلیف سرعت عمل داشته باشد،
صالحی امیری تاکید کرد: سیاست ما در مورد تعامل با وزارت ورزش همان‌ سیاست روز اول است، هر نوع تفرقه و اختلاف میان نهادهای ورزشی را خلاف منطق و مصلحت ملی می دانم. ارکان ورزش با همدلی می توانند پرچم ایران را به اهتزاز در آورند، هیچ کسی از اختلاف سود نمی برد، اینکه تعامل ما با کمیته بین‌المپیک چگونه است به گفتمان ما مربوط می شود. در لوزان هم تاکید داشتم که وزارت در تعامل کامل است، چالشی با وزارت نمی بینیم.
وی در مورد جلسه با امیر عبداللهیان گفت. بنا به دستور مخبر این نشست برگزار شد، همه دستگاه ها بدلی برگزاری عزتمندانه جام جهانی مسئول شده اند.
وی در مورد موقعیت جودو در مجمع گفت: جودو مشکلی برای حضور ندارد، در حکم دادگاه اشاره ای به این موضوع نشده است.