بارندگی شدید در راه استان بوشهر است/ جاری شدن سیل وآبگرفتگی معابر
بارندگی شدید در راه استان بوشهر است/ جاری شدن سیل وآبگرفتگی معابر

بوشهر- مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به ورود یک سامانه بارشی قدرتمند به استان خبر داد و گفت: آب گرفتگی شدید در معابر عمومی و جاری شدن سیل دور از انتظار نیست.

فرج‌الله شکوهی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به ورود یک سامانه بارشی قدرتمند از اواخر وقت امروز شنبه، پیش بینی می‌شود طی روز یکشنبه در غالب نقاط استان بوشهر با تمرکز بیشتر در شهرستان‌های جنوبی و مرکزی (شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم، دیر، دشتی، بخش‌هایی از تنگستان و دشتستان و بوشهر) رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و گاهی بارش تگرگ رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه چنین شرایطی در مناطق بالادست حوضه‌های آبریز استان واقع در استان فارس نیز برقرار است از بارش باران، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد، بارش تگرگ در برخی نقاط مستعد، وقوع صاعقه در استان بوشهر و خلیج فارس به‌ویژه مناطق جنوبی و مرکزی استان بوشهر خبر داد.

آب گرفتگی معابر عمومی

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از آب گرفتگی گاهی شدید در معابر عمومی خبر داد و افزود: لغزندگی جاده‌ها، سیلابی شدن و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی به‌ویژه روز یکشنبه قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: جاری شدن سیلاب موقت در غالب مناطق استان بویژه شهرستان‌های عسلویه، جم، دیر، کنگان و بخش‌هایی از دشتی و تنگستان و در پی آن آب گرفتگی منازل دور از انتظار نیست.

شکوهی‌پور افزود: وقوع صاعقه و رعد و برق شدید و خطر آتش سوزی در تأسیسات برق شهری و تأسیسات و مخازن نفتی و گازی، وزش تندباد و شکستن درختان و خطر آسیب و خسارت به زیر ساخت‌های ساحلی و شهری از دیگر مخاطرات است.

ورود خسارت به مزارع و باغات

وی از احتمال ورود خسارت به مزارع و باغات کشاورزی خبر داد و بیان کرد: احتمال ریزش کوه و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی بویژه در مناطق مرکزی و جنوبی استان (روز یکشنبه) قابل پیش بینی است.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: توصیه می‌شود دستگاه‌های امداد رسان و فرمانداری‌ها برای مقابله با خسارات احتمالی آمادگی لازم را داشته و راهکارهایی برای عبور سیلاب‌های احتمالی اتخاذ شود.

وی با تاکید بر لزوم اجتناب از چرای دام در دره‌ها و مناطق مستعد سیل و رعدوبرق، تصریح کرد: از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز شود.

اجتناب از ترددهای دریایی

شکوهی‌پور با تاکید بر لزوم اجتناب از فعالیت‌ها و ترددهای دریایی خواستار پرهیز از سفرهای غیرضروری و ترددهای جاده‌ای به علت لغزندگی و سیلابی شدن محورهای مواصلاتی شد.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای محافظت از محصولات کشاورزی و پیشگیری از خسارات احتمالی مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: به دلیل شرایط سخت جوی و دریایی و اختلال در ترددهای دریایی، از ترددهای دریایی اکیداً اجتناب شود.