برنامه‌های سومین جایزه ملی غزل حسین جلال پور در گناوه آغاز شد
برنامه‌های سومین جایزه ملی غزل حسین جلال پور در گناوه آغاز شد

گناوه – ایرنا – سومین دوره جایزه ملی زنده یاد حسین جلال پور (جایزه مستقل غزل) روز جمعه در زادگاه ایشان بندر گناوه با اجرای چندین برنامه آغاز شد.

دبیر سومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال پور به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه‌های  سومین دوره این جایزه به مدت دو روز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد که افتتاحیه آن دیدار با زنده یاد جلال پور در آرامگاه ابدی ایشان در بهشت رضا قطعه هنرمندان است.

حسن فرهادی افزود: در ادامه برنامه های روز اول، نشست پلی فونی در غزل و الزامات آن و ضرورت پژوهش در غزل معاصر در سالن کنفرانس شهرداری برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در دومین روز (شنبه) از برنامه‌های جایزه ملی غزل جلال پور، نشست شعرخوانی و بررسی شعرها و کتاب های ارسالی به جایزه برگزار و در پایان اختامییه سومین دوره این غزل در تالار بهزاد گناوه انجام می‌شود.

دبیر جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور گفت: ۶۸۰ اثر با پایان مهلت فراخوان ارسال آثار به سومین دوره جایزه مستقل ادبی به این دبیرخانه وصول شد که نشان دهنده اهمیت این رویداد است.

وی افزود:  حسین جلال‌پور، شاعر، پژوهشگر و غزل‌سرای فقید جنوبی نامی آشنا در آسمان غزل ایران بویژه غزل آوانگارد یا غزل امروز است که سال‌های محدود عمر خود را با همراهی هم‌مسلکان خویش طرحی نو در غزل امروز ایران درانداخت و توانست حال و هوای تازه‌ای به این قالب کلاسیک اصیل بدهد.

فرهادی  اظهارکرد: زنده یاد جلال پور با این نوع غزل که از دهه ۷۰ ازسوی شاعران جوان و تحول‌خواه در شعر با کمترین جابه‌جایی در ارکان غزل پدید آمد، دنیای جدیدی را پیش روی مخاطبان غزل قرار داد.

وی گفت: جلال‌پور در غزل و شعر امروز و همچنین پژوهش در عرصه ادبیات کلاسیک ایران مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته بود، اما اجل به او فرصت بیشتر برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های ادبی و پژوهشی‌اش نداد و در زندگی را با تصادفی مرگبار به روی او بست.

فرهادی افزود: البته مرگ این شاعر نتوانست پایانی بر راه او باشد زیراکه دوستان و خانواده او که خود از اهالی شعر و ادب بودند ، با راه‌اندازی جایزه‌ای با نام حسین جلال‌پور با محوریت غزل مستقل تلاش کردند تا به‌شکلی نیکو ،راه و دغدغه‌های او را در عرصه غزل امروز و پژوهش این گونه‌ شعری ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد:  این رویداد ادبی بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری این جایزه، به‌پاس سه دهه حضور تاثیرگذار حسین جلال‌پور، شاعر و پژوهشگر فقید خطه جنوب کشور در عرصه غزل ایران، به همت دوستداران و خانواده وی در زادگاهش بندرگناوه برگزار شده است.

زنده یاد حسین جلال‌پور در سال ۱۳۵۵ در گناوه به دنیا آمد و  از شاعران غزل‌سرای جریان موسوم به غزل دهه ۷۰ بود که مجموعه ” کلاغ بعد از کلاغ ” یکی از کتاب‌های نمونه این جریان به‌شمار می‌رود.

این شاعر فقید در سال‌های اخیر مدرک دکتری ادبیات خود را از دانشگاه چمران اهواز گرفت و سال‌ها به‌عنوان رئیس گروه ادبیات دانشگاه آزاد بهبهان فعالیت داشت.

 تصحیح دیوان‌های اشعار محمدخان دشتی و خواجوی کرمانی از دیگر آثار این شاعر فقید است و علاوه بر آن نقدها و مقاله‌های علمی پژوهشی بسیاری از او  برجای مانده‌است.

حسین جلال‌پور در دهم فروردین ۱۳۹۸ در سانحه تصادف در محور خورموج ـ بوشهر درگذشت و در قطعه هنرمندان گناوه به خاک سپرده شد.