بیکاری خارگی‌ها در کنار صنایع بزرگ/ اولویت جذب با بومی‌ها باشد
بیکاری خارگی‌ها در کنار صنایع بزرگ/ اولویت جذب با بومی‌ها باشد

بوشهر- بیکاری جوانان بومی خارگ در کنار صنایع عظیم نفت و پتروشیمی مستقر در این جزیره پذیرفتنی نیست و باید سهم ویژه‌ای به جوانان بومی خارگ اختصاص یابد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: جزیره خارگ به عنوان یکی از مهمترین مناطق اقتصادی کشور محسوب می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.
جزیره خارگ که در دوران دفاع مقدس به تعداد روزهای جنگ بمباران شده است، به عنوان جزیره مقاومت شناخته می‌شود و مردم این جزیره در کنار کارکنان صنعت نفت اجازه ندادند که حتی یک روز صادرات نفت جزیره قطع شود.
بیش از ۹۵ درصد نفت خام کشور از طریق پایانه‌های نفتی مستقر در جزیره خارگ به خارج از کشور صادر می‌شود که این مهم بیانگر اهمیت و جایگاه ویژه جزیره خارگ در درآمدها و اقتصاد کشور است.
علیرغم ظرفیت‌های بزرگ خارگ در حوزه اقتصادی، مردم جزیره خارگ با محرومیت‌ها و مشکلات فراوانی روبرو هستند که سال‌ها در این جزیره باقی مانده است.
اشتغال یکی از مهمترین مسائل در جزیره خارگ است؛ اهالی جزیره خارگ علی‌رغم نقش‌آفرینی در صحنه‌های مختلف، به مطالبات و خواسته‌های خود در عرصه اشتغال دست نیافته‌اند.
جوانان جزیره خارگ انتظار دارند که در فرصت‌های اشتغال این جزیره سهم بیشتری داشته باشند و برای بکارگیری نیرو در صنایع مستقر در خارگ، جوانان و بومیان جزیره در اولویت باشند.
نیروهایی از نقاط مختلف کشور در صنایع مستقر در جزیره خارگ فعالیت دارند؛ نیروهایی که علاوه بر هزینه‌های ایاب و ذهاب، نیازمند استقرار و اسکان در جزیره هستند و هزینه‌های بیشتری نسبت به نیروهای بومی خارگ دارند.
تلاش‌های گسترده‌ای برای افزایش سهم نیروهای بومی جزیره خارگ در صنایع این جزیره صورت گرفته است ولی کافی نبوده و انتظار می‌رود در اشتغال‌های جدید، نگاه بهتری به بومی‌ها شده و جوانان جزیره در اولویت قرار گیرند.

بیکاری جوانان خارگ در کنار صنایع بزرگ
بخشدار ویژه خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: جزیره خارگ دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی در عرصه اشتغال است که تلاش داریم این ظرفیت‌ها در راستای بکارگیری نیروهای بومی این جزیره مورد استفاده قرار بگیرد.
محمدرضا دشتی زاده اظهار داشت: جزیره خارگ به عنوان مرکز ثقل صادرات مواد نفتی و پتروشیمی کشور دارای ظرفیت‌های فراوان جهت ایجاد اشتغال پایدار است که باید به خوبی استفاده شود.
قشر تحصیل کرده جزیره خارگ از ظرفیت اشتغال پایدار ایجاد شده از طریق صنایع محروم مانده و امروز با تعداد قابل ملاحظه بیکار، بومی تحصیل کرده در خارگ مواجه هستیم وی افزود: طی سالیان اخیر قشر تحصیل کرده این جزیره از ظرفیت اشتغال پایدار ایجاد شده از طریق صنایع محروم مانده و امروز با تعداد قابل ملاحظه بیکار، بومی تحصیل کرده در خارگ مواجه هستیم.
بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: درخواست داریم به منظور استفاده از ظرفیت بومیان این جزیره در شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیاز با تعامل و هم گرایی در پیمان‌های جاری و آتی صورت پذیرد.
دشتی زاده خاطر نشان کرد: شایسته است که پس از اخذ مجوز جذب نیرو در حوزه ایمنی و آتش نشانی که یکی از ظرفیت‌های مناسب افراد جویای در این جزیره در این زمینه است، درصد قابل توجهی از آن به نیروهای کار بومی جزیره خارگ اختصاص یابد.

اختصاص سهمیه ویژه به بومی‌ها
مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در ارتباط با اشتغال نیروهای بومی در جزیره خارگ اظهار داشت: این شرکت در زمینه استفاده از ظرفیت والای بومیان در حوزه‌های فنی در اولویت خود قرار داده است.
عباس اسدروز افزود: با نیاز سنجی و رایزنی‌های صورت گرفته موفق شدیم که مجوزهای لازم را برای جذب نیروهای ایمنی و آتش نشانی از طریق شرکت ملی نفت اخذ کنیم که پس از پایان مراحل لازم ۸۰ درصد از ظرفیت آن را به اهالی بومی و با نظر بخشداری اختصاص خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران تصریح کرد: طی یک برنامه ریزی مدون صورت گرفته جذب نیرو در این شرکت بر اساس تخصص و استفاده از ظرفیت بومیان خواهد بود.
اشتغال در صنایع مستقر در خارگ خواسته و مطالبه بحق اهالی این جزیره است و باید در فرصت‌های اشتغالی که فراهم می‌شوود، نیروهای بومی در اولویت قرار بگیرند و فرد بیکرای در این جزیره نباشد.