جای خالی دفاتر دائمی شرکت‌های نفت  در شمال استان بوشهر
جای خالی دفاتر دائمی شرکت‌های نفت  در شمال استان بوشهر

گناوه آنلاین؛ شهرستان‌های شمالی استان بوشهر سال‌ها است شریان اقتصادی نفت کشور را در دل خود جای داده‌اند، اما از ظرفیت‌های این منابع عظیم هیچ سهمی حتی وجود دفاتر دائمی شرکت‌های نفتی که از مطالبه‌های ردم این مناطق است، ندارد.

شهرهای شمالی استان بوشهر که در منطقه تحت مدیریت خود از لحاظ جغرافیایی چندین چاه و پالایش نفت و گاز را درخود جای داده است، اما حتی یک دفتر  این شرکت ها در مناطق گناوه و دیلم مستقر نیست.

شریان‌های نفتی چون چاه‌های نفت گمارون؛ لیراوی، بینک تا مرکز تزریق گاز سیاهمکان و منطقه نفتی بهرگان تا شرکت نفت گوره در شمال استان بوشهر همه منابع غنی ملی هستند که به این استان موقعیت ویژه‌ای بخشیده‌اند.

باتوجه به اینکه مسئولان و  مردم این دیار همواره مطالبه‌گر راه‌اندازی دفاتر نمایندگی وزارت نفت بودند ولی محقق نشده است و یکی از عللی را که می‌توان در محقق نشدن این خواسته بحق دانست، مدیریت غیربومی بسیاری از تاسیسات نفت و گاز به رغم  وجود مدیران بومی توانمند است.

با همه این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها آنچه جای تامل دارد استفاده نکردن از مدیران بومی در راس تاسیسات نفت استان بوشهر و نبود دفاتر حوزه‌های مهم اقتصادی کشور  است.

 این استان مدیران بومی توانمندی دارد که هر گاه بدرستی به کار گرفته شوند ابتکار و نبوغ خوبی از خود به نمایش گذاشته اند.

 تجربه نشان داده است که مدیران بومی نه تنها موفق عمل کرده اند بلکه در جذب و اشتغال به کار نیروهای بومی هم موفق بوده اند.

با منابع بی شماری که در استان غنی بوشهر وجود دارد، همواره در سالیان گذشته، مطالبه‌ عموم مردم و بزرگان عرصه‌های مختلف بر این اساس بوده که  از این امکانات عظیم نفتی  بی‌بهره نمانند.

بارها در مناطق نفتی مستقر در  شمال استان بوشهر حوادث و مسایل عدیده ای از جمله آتش سوزی خطوط، آلودگی های نفتی و تجمع‌های جوانان بومی جویای کار صورت گرفته است که به دلیل نبود یک مسئول جوابگو در زمان مورد نیاز، مشکلات عدیده و حاشیه‌های زیادی به دنبال داشته است.

شرکت نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت تولیدی زیرمجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است، که در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند که بخشی از این منابع در شهرستان‌های گناوه ودیلم مستقر است و مدیر و دفتر نمایندگی در این مناطق حساس نفت خیز جنوب کشور ندارند.

استقرار نیافتن نماینده دائم و یا دایرنشدن دفتر پاسخگویی به مسایل و مشکلات حوزه های نفتی از مهم‌ترین دغدغه سالیان دور مردم و مسئولان شهرستان های گناوه و دیلم است که هنوز همچنان تداوم دارد و مردم و مسئولان این مناطق از وزارت نفت انتظار دارند که مطالبه دیرینه آنها باید به عنوان یکی از تعهدات مسئولیت‌های اجتماعی محقق شود.

با این تفاسیر، مردم مناطق شمالی استان بوشهر از استاندار این استان  که جهادی و انقلابی و  بومی این استان نفت‌خیز است، توقع  دارند، از ظرفیت دولت انقلابی آیت آلله رئیسی و از اختیارات استاندار با پیگیری ویژه و جهادی نسبت به ایجاد و استقرار معاونت انرژی در استانداری و استقرار دفتری از شرکت مناطق نفت خیز جنوب در یکی از شهرهای شمالی این استان به منظور پاسخگویی به مسئولیت‌های اجتماعی و مسایل و مشکلات گریبانگیر آتی انقلابی عمل و  تلاش کند.

یادداشت از نعمت الله بهروزی مسئول دفتر ایرنا در گناوه