جوانان دیری گوش شنوا می‌خواهند/ لزوم پاسخگویی مسئولان
جوانان دیری گوش شنوا می‌خواهند/ لزوم پاسخگویی مسئولان

بوشهر- جوان پرسش‌گر و به دنبال پاسخ است و انتظار می‌رود که مسئولان همواره در کنار جوانان حضور داشته و پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های آنها باشند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها – مهدی عبدی: فراهم کردن زمینه‌ای برای طرح اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مختلف جوانان در عرصه‌های گوناگون بر پایه استدلال و منطق و فارغ از هرگونه سیاه نمایی‌ها و جنجال و سیاست زدگی در بالندگی و پویایی فضای جامعه و مقابله با تبلیغات و توطئه‌های دشمنان و عمل به جهاد تبیین نقش بسیار مهمی دارد و همین امر دلیل تاکید و پافشاری مقام معظم رهبری بر بحث کرسی‌های آزاد اندیشی است.
در واقع یکی از راه‌های شنیدن حرف‌های جوانان برگزاری تریبون آزاد است که انتظار می‌رود مسئولین به این حداقل خواسته جوانان جامه عمل بپوشانند و هر از گاهی با برگزاری چنین نشست‌هایی از نزدیک پای درد و دل جوانان نشسته و از انتقادها و راه کارهایی که ارائه می‌شود برای پیشرفت حیطه کاری خود بهره مند شوند.
امروز و به مناسبت هفته جوان شاهد برگزاری برنامه تریبون آزاد با حضور جمعی از جوانان و مسئولین شهرستان دیر بودیم.
ظرفیت جوانان استفاده نمی‌شود
یکی از اهالی تئاتر و نمایشنامه نویسان شهرستان دیر گفت: مدت‌ها است که ما اینجا تریبون آزادی نداشتیم؛ انسان باید بیشتر عمل کند تا حرف بزند ولی وقت‌هایی نیاز است کانالی بین جوانان و مسئولین در قالب نقد نرم یا هر چیز دیگری وجود داشته باشد.
محمد فخرایی با بیان اینکه رؤسای ادارات از ظرفیت حداکثری جوانان در امر مشاوره استفاده کنند، افزود: اشتغال و معیشت جوانان همواره در اولویت بوده اما آن طور که ما بخواهیم مورد توجه قرار نگرفته است.
وی عنوان کرد: ظرفیت‌های گردشگری و بوم گردی شهرستان بالا است اما از این پتانسیل‌ها به خوبی استفاده نکرده‌ایم و نقشه راهبردی در این زمینه نداریم.
این جوان هنرمند با اشاره به لزوم حفاظت از محیط زیست، ادامه داد: این موضوع نباید باعث این شود که ما از پروژه‌های سرمایه گذاری دریغ کنیم، بالاخره سرمایه گذارهایی که وارد شهرستان می‌شوند یک موهبت هستند.

فخرایی با اشاره به اینکه چند سال پیش مجمع نخبگان در دانشگاه آزاد دیر راه اندازی شد و اتفاقات خوبی رخ داد، افزود: جوانان نخبه و مخترع دانشگاهی شهرستان طرح‌هایی پیاده کردند که متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشد؛ چرا ما نباید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؟
وی یادآور شد: فرهنگ و هنر شهرستان دیر در سال‌های اخیر افتخارات زیادی در عرصه بین المللی و ملی و استانی کسب کرده است و چراغ راه نویسندگی بندر دیر روشن‌تر شد و داستان نویسان و نمایشنامه نویسان خیلی خوبی معرفی شدند و برای اولین بار در جشنواره بین المللی تئاتر فجر کاندیدای کارگردانی داشتیم.
این نویسنده و کارگردان با تاکید براینکه مسئولان افتخارات حوزه هنر را ببینند، ابراز کرد: مسئولین بیشتر به حوزه فرهنگ و هنر توجه کنند، ظرفیت‌های خیلی زیادی در این حوزه وجود دارد ولی مشکلی که بچه‌های فرهنگ و هنر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث معیشت و شغل است.
فخرایی با اشاره به ساحل بکر و زیبای شهر دیر، افزود: جای دست کاری ساحل به سرانه استفاده مردم از ساحل کمک کنیم که از دادستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی بخاطر اجرای قانون حریم ۶۰ متر ساحل تشکر می‌کنیم.
لزوم اعتماد به جوانان
وی تاکید کرد: فرماندار شهرستان دیر در این راه سخت به ما جوانان اعتماد کنند و میدان بدهند.
فخرایی در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: آثار تاریخی خوبی داریم که در بردستان مرمت شده است با این حال وضعیت ساختمان گمرک قدیم دیر همچنان بلاتکلیف و مخروبه شده است.
وی تاکید کرد: وضعیت فعلی کتابخانه عمومی شهر دیر زیبنده نیست که این مکان، فضای بهتر و گنجایش بیشتری نداشته باشد.
این نویسنده با اشاره به لزوم توسعه ورزش، اظهار کرد: ما به اسم صنعت به ورزش نگاه نکرده‌ایم و تیم‌های ورزشی ما در زمینه مالی مشکل دارند که باید از طریق سمن‌ها مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها را پیگیری کنیم.
وی درباره مشکلات حوزه آب، افزود: مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی که چندسال به ما وعده می‌دهند کجا است؟ بعضی وقت‌ها ۱۲ ساعت یا ۴۸ ساعت در یک محله آب قطع است که این زیبنده نیست.
فخرایی عنوان کرد: با وجود وعده‌هایی مبنی بر تشکیل شورایاران محلی این مقوله هنوز محقق نشده است.
جوان پرسش گر و به دنبال پاسخ است
یکی دیگر از جوانان گفت: جوان پرسش گر و بدنبال پاسخ است و اگر این پاسخ‌ها از مجاری حق به او نرسد به سمت مجاری باطل می‌رود و این آسیب زا است.
علیرضا ابراهیمی افزود: جوان دنبال مستقل بودن در اندیشه است و اگر مسائل به او دیکته شود منزجز می‌شود و متأسفانه ما در عرصه‌های مختلف با این مقوله دست و پنجه نرم می‌کنیم.
وی عنوان کرد: متأسفانه آمار طلاق و سن ازدواج بالا رفته است که ناشی از مشکلات معیشتی و اشتغال است و باید مسئولین در زمینه تأمین مسکن و شغل به کمک جوانان بیایند.
ابراهیمی ادامه داد: در برخی رشته‌های ورزشی اسپانسرهای خوبی دارند اما خیلی از رشته‌ها که ورزشکاران خوبی داریم آن طور که باید حمایت نمی‌شود.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات در حوزه طرح‌های ترافیکی طرحی اجرا می‌شود که جامعه را دچار مشکل می‌کند؛ شهر ما شهر سرعت گیرهای غیراستاندارد شده است.
این معلم خاطرنشان کرد: مسئولان وقتی به حضور جوانان نیاز دارند آنها را فرا می‌خوانند و موقع تصمیم گیری و برنامه ریزی آنها را فراموش می‌کنند.
وی خواستار اهمیت دادن به نظرات جوانان شد و بیان داشت: شهر ما جامعه نخبگان خوبی دارد که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
یکی از فعالان فرهنگی خواستار حمایت جدی دستگاه‌ها از هنرمندان و گروه‌های هنری شد و گفت: استعدادهای زیادی در حوزه‌های مختلف هنری، قرآن و تواشیح و گروه‌های سرود داریم که حمایت جدی نمی‌شوند.
احمد کوشان افزود: با توجه به بی مهری‌ها و سنگ اندازی هایی که دیده‌ایم دیگر میلی به رفتن سمت بسیاری از ارگان‌ها نداریم که امیدواریم در سال جدید تغییر رویه دهند.
وی با اشاره به کمبود امکانات پزشکی در شهر دیر، بیان کرد: متأسفانه گاهی اوقات مردم دیر بخاطر نبود امکانات اولیه در حوزه درمان مجبور می‌شوند مسیر طولانی طی کنند و به شهرهای دیگر بروند.
انتظار حمایت داریم
یکی دیگر از جوانان حاضر در این نشست گفت: بزرگترین توسعه و تعالی کشور توسعه انسانی است و کشوری که نتواند بدرستی آن را تربیت کند امکان ندارد بتواند از دیگر سرمایه‌های خود استفاده کند.
صالح میرزایی افزود: میان آنچه در مدارس و دانشگاه‌ها یاد می‌گیریم و آنچه در زندگی به کار می بریم تفاوت زیادی وجود دارد.
وی بیان کرد: باید کانون و مرکزی جهت فراگیری نوجوانان و کودکان با مهارت‌های زندگی در راه اندازی و در آن مسائل اخلاقی، دینی، اجتماعی و اقتصادی تعلیم داده شود و این مطالب در سیستم آموزشی کشور سازماندهی و ارائه شود که جای آن خالی است اما ما می‌توانیم این کمبود را در شهرستان خود برطرف کنیم.
این دانشجو با بیان اینکه دانش آموزان کنکوری شهر ما شرایط نابسامان دارند، یادآور شد: دانش آموزان ما هنگامی که به پایه دوازدهم می رسند به دلیل عدم وجود مشاور تحصیلی و کنکوری و عدم توجه مدیران مدارس و مسئولین اداره از کنکور جا می‌مانند.
میرزایی، خواستار حمایت از دانش آموزان پایه دوازدهم شد و افزود: آموزش و پرورش شهرستان باید مشاوران برتر استانی و کشوری را به مدارس آورده و به دانش آموزان معرفی کنیم.

فضایی برای نخبگان ایجاد شود
یکی از مخترعین دانشگاهی، گفت: جوانان در قبال انتقادهایی که مطرح می‌کنند باید ایده و طرحی برای جبران مشکلات ارائه دهند.
علی ادیبی با بیان اینکه صیادان ما قشر زحمت کش و کم برخورداری هستند، افزود: با توجه به حوادث متعدد دریایی در منطقه ما، سیستم هوشمند هدایت شونده شناورها طراحی کرده‌ایم که انتظار حمایت و پیگیری داریم.
وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر سرعت گیر استفاده نمی‌شود و اگر باشد استفاده بهینه می‌شود، افزود: سال ۹۳ ایده‌ای به شهردار وقت دیر مبنی بر استفاده از سرعت گیر مکانیکی تولید برق که روشنایی معابر شهری را تأمین کند ارائه کردم که بنا به دلایلی به جایی نرسید.
ادیبی خواستار ایجاد مکانی برای مجمع نخبگان شهر شد و عنوان کرد: ادارات ما باید اتاق فکر داشته باشند و از ظرفیت افکار جوانان استفاده کنند.
بی‌توجهی جوانان را از صحنه خارج می‌کند
فعال رسانه و خبرنگار جوان شهر آبدان گفت: با توجه به جنگ رسانه‌ای دشمن قطعاً اهمیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست و خبرنگاران در رأس این جنگ هستند و به عنوان نماینده حفظ آزادی بیان فعالیت می‌کنند.
فاطمه مظفری پور افزود: یکی از وظایف خبرنگاران رساندن دغدغه مخاطبان به مسئولین و بیداری جامعه است.
وی عنوان کرد: شهرستان دیر از فعال‌ترین مناطق در عرصه رسانه‌ای در جنوب استان بوشهر است که بواسطه وجود پایگاه‌های محلی است که توسط جوانان از سال‌های پیش تشکیل شده و حتی خبرنگاران ما در خبرگزاری‌های کشور هم از اینجا شروع کردند.

این فعال رسانه تاکید کرد: تأثیری که پایگاه‌های خبری محلی در شهر آبدان دارند هیچکدام از خبرگزاری‌های کشوری ندارند.
وی با اعلام اینکه در شهرستان دیر خبرنگارانی داریم که مرجعیت خبری دارند و توانایی خلق ایده در عرصه خبر دارند، یادآور شد: با وجود ظرفیت‌های بالای رسانه‌ای در شهرستان متأسفانه بدلیل عدم حمایت و سختی کار گاهی کنار رفتند.
مظفری پور ابراز کرد: برخی جایگاه‌های مسئولیتی شهرستان دارای بودجه فرهنگی هستند اما تا حالا ندیدم هیچکدام از مسئولان بگوید در طی سال حتی نیم درصد بودجه فرهنگی اجتماعی خود را در عرصه رسانه و خبر هزینه کرده‌ایم.
وی بیان کرد: مجمع خبرنگارانی داشتیم که بدلیل عدم حمایت منحل شده است که انتظار داریم با حمایت دوباره مسئولان به جایگاه خود برگردد.
مظفری پور با تاکید بر اینکه مشکلات مردم دغدغه خبرنگاران است، افزود: مسئولان باید جوابگوی خبرنگاران باشند و در هفته وقتی برای نشست با خبرنگاران در نظر بگیرند.
نگاه ویژه‌ای به قشر جوان داریم
فرماندار شهرستان دیر گفت: یکی از مواهب برگزاری چنین نشست‌هایی درگیر شدن ذهن مسئولان به مطالبی است که ممکن است فراموش کرده باشند.
یونس باربرز افزود: در چهار ماهی که مسئولیت فرمانداری را عهده دار شده‌ام درد و دل ده‌ها نفر از جوانان شهرستان در حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر، اشتغال و … به صورت چهره به چهره شنیده‌ام و تأثیر این نشست‌های خصوصی بسیار زیاد است.
وی با بیان اینکه مطالب مطرح شده در نشست امشب را در شورای اداری مطرح خواهم کرد، یادآور شد: چشم انداز سال آینده برای مدیران شهرستان ترسیم خواهیم کرد.
فرماندار دیر با اشاره به اینکه هر کاری در حوزه فرهنگ و هنر انجام دهیم باز هم کم است، خاطرنشان کرد: همه کارها در حوزه کنکور را آموزش و پرورش انجام نمی‌دهد با این حال این نهاد در شهرستان دیر با برگزاری کلاس‌های نخبه پروری و استفاده از ظرفیت اساتید کشوری و استانی توفیقات خوبی داشته است.
وی افزود: ۸۰ درصد پذیرفته شدگان کنکور سراسری از مدارس خاص و غیرانتفاعی هستند آن هم بواسطه هزینه کردن خانواده‌های خود دانش آموزان است.
باربرز خواستار استمرار چنین جلساتی شد و عنوان کرد: مشاور جوان فرماندار انتخاب شده و در نشست شورای اداری معرفی می‌شود.
از اندیشه جوانان استفاده می‌کنیم
امام جمعه دیر با تبریک هفته مهدویت و روز جوان، گفت: دوران جوانی دوران ویژه ای است که جوانان قدر آن دانسته و حداکثر بهره را ببرند.
حجت الاسلام سیدعلی حسینی ادامه داد: بزرگترین سرمایه یک جامعه نیروی انسانی بویژه جوانان هستند.
وی افزود: جوانان در پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس و پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف نقش آفرین بوده‌اند و برای پیشرفت در آینده باید به جوانان تکیه کرد همان طور که در بیانیه گام دوم انقلاب هم رهبر معظم انقلاب جوانان را مخاطب قرار داده است.
حسینی تاکید کرد: ما مسئولان از اندیشه و فکر جوانان استفاده کنیم.