دو خبر کوتاه از شهرستان های گناوه ودیلم
دو خبر کوتاه از شهرستان های گناوه ودیلم

گناوه – ایرنا – تامین و توزیع ۱۵ تن روغن خوراکی و اصلاح ۱۰۰هکتار از اراضی ملی دیلم از خبرهای کوتاه روز دوشنبه دفتر ایرنا در گناوه است.

مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: در آستانه سال نو،  ۱۵ تن روغن مایع تنظیم بازار برای این شهرستان تامین شده  که در حال توزیع بین مردم است.

 عباس تخم‌افشان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برنامه ریزی و  هماهنگی لازم با شبکه های تامین و توزیع روغن از مبادی تولید  با معرفی عاملان عمده شهرستان خریداری و در شبکه های مصرف مردمی شامل فروشگاه‌ها  و واحدهای صنفی مورد تایید بسیج اصناف تحویل  شده است.

وی اظهارکرد:  قیمت روغن‌ تنظیم بازار با وزن ۱.۸ کیلوگرم در سه نوع سرخ‌کردنی، ذرت و مخلوط  به ترتیب ۲۵ هزار و ۷۰۰ ، ۶۵ هزار و ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: نظارت و بازرسی از محل‌های توزیع روغن در دستور کار است و  از شهروندان نیز تقاضا می‌شود در صورت مشاهده گران فروشی و تخلفات در این حوزه  به شماره  ۰٩٩٢٣٨١٣۴٣٢  گزارش کنند.

شهرستان گناوه با جمعیت ۱۰۵ هزار نفر در شمال استان بوشهر واقع است.

۱۰۰هکتار اراضی ملی دیلم اصلاح شد

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم استان بوشهر گفت: طرح بهبود و اصلاح مراتع در سطح ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی این شهرستان با هدف ذخیره نزولات آسمانی و بهبود پوشش گیاهی مراتع اجرایی شد.

پرویز غلامی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: احداث هلالی آبگیر باعث جمع‌آوری هدر رفت آب و روان آب‌های ناشی از بارش باران می‌شود که علاوه بر تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانی شدن آن، به احیا و اصلاح مراتع نیز کمک زیادی می‌کند.

وی گفت: در این طرح،  بذر گونه‌های مرتعی از قبیل کنار، لگجی، هلپه و غیره در چاله‌های حفر شده قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

وی اظهارداشت: مراتع تحت پوشش این طرح،  به مدت دو سال  قرق اعلام می‌شود و هرگونه چرای دام در این قسمت‌ها ممنوع است و سپس جهت بهره برداری در اختیار مردم محلی و بهره برداران مراتع قرار می‌گیرد.

غلامی  بابیان اینکه احداث هلالی آبگیر در اراضی مرتعی با پوشش گیاهی ضعیف اجرا می‌شود، گفت:  هر هلالی ظرفیت ذخیره ۷۰۰ لیتر آب را دارد که کمک زیادی به اهداف پیش بینی شده در مراتع شهرستان با بارش سالانه کمتر از ۱۵۰ میلی‌متر می‌کند.

وی  بیان کرد: جمع آوری نزولات آسمانی ، کنترل سیلاب ها، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خطرات سیلاب، افزایش نفوذ آب به خاک و افزایش پوشش گیاهی در مناطق خشک و نیمه خشک از دیگر اهداف این طرح است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم گفت: عرصه مورد نظر جهت اجرای طرح در  اراضی مرتعی با پوشش پایین و شیب کمتر از ۲۰درصد و همچنین خاک با بافت متوسط  و بارندگی بیش از ۱۵۰میلی‌متر در سال است.

وی یادآورشد: شهرستان دیلم  با  ۱۵۲ هزار هکتار اراضی ملی ،  بیش از  ۱۱۳ هزار هکتار آن را مراتع پوشش داده است.