فعالیت سامانه ناپایدار فصلی در استان بوشهر/ احتمال وقوع سیل
فعالیت سامانه ناپایدار فصلی در استان بوشهر/ احتمال وقوع سیل

بوشهر- مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از فعالیت سامانه ناپایدار فصلی، افزایش ناپایداری‌های جوی، وقوع رگبارهای پراکنده باران، رعد و برق، وزش تندباد لحظه ای در استان بوشهر خبر داد.

فرج‌الله‌شکوهی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بررسی و تحلیل آخرین الگوها و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد در ساعاتی از وقت روزهای چهارشنبه هفته جاری تا یکشنبه هفته آینده با فعالیت سامانه ناپایدار فصلی، شاخص‌های ناپایداری همرفتی در سطح استان بوشهر به‌ویژه نیمه جنوبی، نوار شرقی، ارتفاعات و مناطق بالادستی استان افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد: طی این مدت ضمن افزایش و رشد ابرهای همرفتی، وقوع رگبارهای پراکنده باران، رعد و برق، وزش تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد همراه با ریزش تگرگ پیش بینی می‌شود.
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر بیان کرد: طی این مدت با توجه به حجم بارندگی در استان‌های همجوار، سیلابی شدن رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌های فصلی منتهی به استان دور از انتظار نیست.
وی از احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال ریزش کوه و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی خبر داد و افزود: خطر برخورد صاعقه به زمین و برخورد به سازه‌های شهری، تأسیسات برقی و مخابراتی، افزایش ارتفاع موج و ایجاد تلاطم دریا وجود دارد.
شکوهی‌پور افزود: توصیه می‌شود که نسبت به اتخاذ راهکارهایی برای عبور سیلاب‌های احتمالی صورت گرفته و از اتراق و چرای دام در محدوده رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود.
وی با تاکید بر لزوم اجتناب از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی، خواستار خودداری و گاهی احتیاط در فعالیت‌ها و ترددهای دریایی شد.
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر ادامه داد: احتیاط از سفرهای غیرضروری و ترددهای جاده‌ای، اتخاذ راهکارهایی برای محافظت از محصولات کشاورزی و پیشگیری از خسارات احتمالی ضروری است.
وی افزود: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد طی امروز و فردا غبار محلی، شرجی و رطوبت هوا، در برخی از نقاط مه صبحگاهی و طی ساعاتی نیز وزش باد از پدیده‌های غالب در سطح استان خواهد بود.