محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه
محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه

گناوه – ایرنا – چرخه حمایت از ایده‌های نوین و دانشی تا مرحله تبدیل شدن به محصولات فناورانه قابل عرضه به بازار، به عنوان رسالت اصلی پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری محسوب می شودکه با هدف حمایت از افراد متخصص و خلاق، زمینه پرورش و عملیاتی کردن ایده‌های نو و کاربردی را به عنوان نخستین گام چرخه فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز رشد علم و فناوری، سازمانی حمایتی از کارآفرینانی است که به دنبال راه اندازی کسب و کارهای جدید و فناورانه هستند تا بتوانند ضمن راه‌اندازی ایده‌های دانش بنیان آنها در جامعه شغل ایجاد کنند و با ارایه کالاها و یا خدمات تخصصی و فناوانه خود، هم سطح فناوری را در جامعه ارتقا دهند و هم بتوانند از این رهگذر، منافع مادی خود را نیز تامین و از طریق تجاری سازی فناوری، رشد اقتصادی ایجاد کنند.

مرکز رشد علم و فناوری گناوه در این راستا تلاش کرده تا از طریق ایجاد زمینه‌های حمایتی مناسب، شرایط موردنیاز را برای شکل گیری تیم کاری منسجم و ساخت ایده محوری فراهم و از این طریق زمینه های لازم را برای ورود تیم نوآوری که بتوانند ایده‌های جدید، فناورانه و کاربردی را شناسایی کنند، هموار  کند.

این مرکز در سالیان گذشته دوبار تا مرحله راه اندازی پیش رفت اما بنا به دلایلی موفق نشد تا اینکه در سال ۹۹ فعالیت خود را آغاز و اقدام به پذیرش و ثبت شرکت های دانش بنیان کرد.
شرکت های پذیرش و ثبت شده در مرکز رشد علم و فناوری گناوه به رغم فعال بودن، با چالش مهم کمبود فضای فیزیکی و کارگاهی مواجه هستند.

به منظور بررسی روند وضعیت فعالیت و مسایل و مشکلات پیش آمده این شرکت ها، خبرنگار ایرنا در محل فعالیت آنها حضور یافت و با آنها گفت وگو کرد.
این  شرکت ها که در حوزه‌های مختلف تولیدی و خدماتی در حال فعالیت هستند، هم اینک در بخشی از ساختمان دانشگاه پیام نور گناوه مستقر شدند اما فضاهای محدود، باعث شده تا نتوانند پروژه‌های که دنبال می کنند به نتیجه مطلوب برسانند.

                                                                                     محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه
کمبود فضای کارگاهی برای این شرکت ها آن چنان چالش زا شده است که حتی نمی توانند طرح های جدیدی را تولید و توسعه دهند.
نکته قابل توجه این است که تنها مرکز رشد علم و فناوری شهرستان های استان بوشهر که ساختمان مستقل و فضای کارگاهی مناسب ندارد،  شهر گناوه است.
مدیر این مرکز و شرکت های مستقر در آن هم اینک در طبقه همکف  ساختمان اداری دانشگاه پیام نور گناوه مستقر هستند و طبقه بالای سر آنها مربوط به حوزه اداری خود دانشگاه است.

به گفته مدیر و شرکت های مستقر در این مرکز علمی، از آنها تاکنون چندین بار خواسته اند که این مکان را تحویل و به نقطه ای دیگر از شهر نقل مکان کنند.

 آنها با ابراز نگرانی از فشارهایی که برای تخلیه از دانشگاه به عمل می آید، اظهارداشتند: در سالی که یکی از محورهای مهم شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب ” سال تولید، اشتغال آفرین، دانش بنیان ” نام گذاری شده است باید حمایت و پشتیبانی شود و مکانی مناسب و درخورشان فراهم کنند.
این شرکت ها همچنین از مسئولان استان و این شهرستان خواستند به گلایه ها و نارسایی و مشکلاتی پیش پای آنها نگاه خاص و ویژه ای کنند و  در رفع آنها بکوشند.
سیدحسین موسوی، مدیرعامل  شرکت فناوری ” سایدا سلامت لیان ” در مرکز رشد علم و فناوری گناوه که تاکنون هشت ایده اختراع کرده است، گفت: در زمینه طراحی و تولیدات تجهیزات پزشکی، بیمارستانی و پیش بینی بیمارستانی و چندین طرح دیگر فعالیت دارم.
به گفته ایشان، آتل های ارکونومیک بیمارستانی و پیش بیمارستانی، کمک توان بخشی پا برای بیماران مبتلا به اتیسم و کودکان معلول، در مرحله تست توسط این شرکت است.

وی، محدودیت و کمبود فضای کارگاهی را از دغدغه و نگرانی اصلی خود و دیگر شرکت های فناور فعال در این مرکز عنوان کرد و می گوید: در سالی که رهبرمعظم انقلاب بر دانش بنیانی تولید و اشتغال تاکید دارند و بخشی از شعار امسال را بر همین مبنا نام‌گذاری کرده است، باید مسئولان استانی و شهرستانی به کمک ما بشتابند.

وی اظهارداشت: محدودیت و کوچک بودن فضای کارگاهی، باعث جلوگیری از توسعه شرکت و ارایه طرح های دیگری شده است و بر همین اساس تاکنون به ناچار برای ساخت و تهیه و تولید محصولات این شرکت به دیگر شهرهای برخوردار عزیمت و اقدام کنم.

                                                 محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه
موسوی می گوید: بارها از شهر اصفهان و دیگر نقاط کشور تقاضا کردند برای ارایه تولید و محصولات شرکت مان آماده هرگونه همکاری هستیم و حتی مکان و سالن بزرگ برایمان فراهم کردند اما بنا به تعصب و نگاهی  که به شهرستان خود با دارابودن جوانان مستعد و نخبه دارم، پیشنهاد آنها را نپذیرفتم.
وی همکاری نکردن مناسب در ارایه تسهیلات بانکی را  از دیگر چالش های شرکت های فناور در این منطقه عنوان کرد و گفت: از بانک ها انتظار داریم که در پرداخت تسهیلات حمایت و همکاری کنند.
مدیر شرکت دانش بنیان ساید سلامت لیان گناوه بیان کرد: در حوزه سلامت، مشکلات و خلاهای زیادی در این شهرستان و دیگر نقاط کشور وجود دارد که در صورت حمایت و پشتیبانی قادر به کمک و حاضر به تولید و تهیه تجهیزات موردنیاز بیمارستانی، توان بخشی و نرم افزاری هستیم.
مدیرعامل این شرکت  اظهارداشت: باوجود اینکه در این شهرستان جوانان مستعد و نخبه با ایده های جذاب وجود دارد، حمایت درستی نمی‌شوند اما شرکت های دانش بنیان در شهرستان های دیگر که ایده های بسیار ضعیفی دارند حمایت صورت می گیرد.
وی گفت: در صورتی که از این جوانان حمایت و پشتیبانی شود، استعدادهای آنها بارور و پرانگیزه تر می شوند و می توانیم حتی آنها را در شرکت خود جذب و استفاده کنیم.
شرکت دانش بنیان ” رباتیک دانش گستر ”  از دیگر شرکت های ثبت شده  در مرکز رشد علم و فناوری گناوه است که در حوزه طراحی و تولید بردهای الکترونیکی صنعتی و آموزشی فعالیت خود را از یک سال پیش آغاز کرده است.
مدیرعامل این شرکت که با چندین شرکت و مرکز رشد علم و فناوری استان های کشور از جمله در استان فارس مرتبط و فعالیت می کند، گفت: سیاست و اهداف مراکز رشد، حمایت از تولید داخلی در قالب انبوه و کارآفرینی و همچنین مشاوره، مدیریت تولید، ارزیابی و ثبت مالیکت فکری و حفظ برند است که در مرکز گناوه بر این محورها متمرکز شده است.
طاهره امیری زاده با بیان اینکه در رباتیک مهارت های زیادی وجود دارد که برنامه نویسی و طراحی سازه ها از عمده آنها است می گوید: با بهره مندی از ظرفیت های مرکز رشد گناوه، در عرضه فروش تولیدات رباتیک عملکرد خوبی داشته ایم.
مدیرعامل این شرکت اظهار می دارد: در شهرستان گناوه فرصت های بسیار خوبی برای صادرات قطعات و لوازم رباتیک به کشورهای همسایه خلیج فارس وجود دارد که با راه اندازی شرکت های تولیدی دانش بنیان می توان از این ظرفیت استفاده بهینه برد.
کسب ۱۴ مقام اول برتر کشور در مسابقات رباتیک از دیگر موفقیت های مدیر و کارآموزان این شرکت است.

  محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه
مدیرعامل  این شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت عضو آکادمی رباتیک کشور شده است و قصد داریم یک مسابقه کشوری در گناوه امسال برگزار کنیم که به همکاری ادارات و نهادهای شهرستان نیازمندیم.
وی می گوید: این شرکت از ۲ ماه  پیش در مرکز رشد علم و فناوری گناوه ثبت و فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و هم اینک ۶۰ کارآموز مشغول فراگیری و ساخت تولید بردهای مختلف رباتیک هستند که یکی از مهم ترین نیازهای این شرکت و دیگر مجموعه شرکت فعال در مرکز رشد گناوه فراهم کردن فضای کارگاهی با وسعت زیاد است 

مدیر این شرکت گفت: هم اینک به علت کمبود و تنگی فضای کارگاهی قادر نیستیم تولیدات خودرا بیشتر و توسعه دهیم.

شرکت ” سعید سفینه سفار”  ” از دیگر شرکت های ثبت شده در مرکز رشد علم و فناوری گناوه است که در حوزه تولید لنج های تزئینی بومی فعالیت می کند.
مدیرعامل این شرکت می گوید: این حرفه را از سال ۸۶ با کسب درآمدزایی بر پایه و اساس صادرات به امارات متحده عربی آغاز کردم و سپس در فضای مجازی فعالیت خودرا ادامه دادم و ازاین طریق مشتریان خیلی زیادی را به خود جذب کردم.
 سعید معرف افزود: با ورود به مرکز رشد گناوه توانستم با مدیریت آن مرکز، مراحل ایده ، تولید نمونه اولیه، خط تولید، بازاریابی و فروش را  طی کردم.
وی اظهارکرد: از زمان شروع بکار در این مرکز که ۱۸ ماه می گذرد، آن انتظاری که داشتم برآورده نشده است.
معرف یکی از انتظارات خود را اعطای تسهیلات با سود کم و حذف مراحل بروکراسی ابراز کرد و گفت: شرایطی که بانک ها برای اعطای تسهیلات گذاشته اند، از جمله چندین ضامن برای اخذ تسهیلات قابل انجام نیست.
” قاتق فود ” از دیگر شرکت های دانش بنیان ثبت شده در مرکز رشد علم و فناوری گناوه است که در زمینه ساخت آپ و وب اپلیکیشن خدماتی در حوزه غذا و همچنین برنامه های فرهنگی و بانشاط با بکارگیری سه توانخواه فعالیت می کند.
مدیرعامل این شرکت اظهار می دارد: این شرکت، به عنوان واسطه گر، فرآیند تحویل غذا از جمله غذاهای بومی را به مشتری ازطریق نرم افزار آسان می کند.
مهدی تنگستانی با اشاره به اینکه نمونه این کار در استان بوشهر وجود ندارد به نحوه شرایط تحویل غذا به مشتری اشاره کرد و گفت: مشتریان با نصب اپلکیشن با این شرکت از طریق تلفن هوشمند تماس گرفته و غذاهای مورد نیاز خود را درخواست می‌کنند و بلافاصله انواع غذاهای رستوران ها را به  مشتریان اعلام تا سفارش دهند.
وی  اظهار داشت: درخواست مشتریان  پس از درخواست غذای مورد علاقه، به رستوران ها سفارش داده می شود و آنها با تامین غذا به نقاطی که ساکن هستند، توسط پیک که در نرم افزار مشخص شده است، تحویل می دهند.

            محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه
وی می گوید: شهر گناوه به علت موقعیت گردشگری از لحاظ فناوری نیاز به توسعه و پیشرفت دارد که یکی از آنها تامین غذا برای مسافران بصورت واسطه ای با بهره گیری از وسایل ارتباطی نرم افزار است.
تنگستانی ثبت شرکت خودرا در مرکز رشد علم و فناوری گناوه بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: این مرکز نهایت همکاری  با این شرکت و دیگر شرکت های موجود را در همه حوزه ها داشته و برآورده کرده است.
وی یکی از اساسی ترین مشکل این شرکت در فرایند کاری ،محدود بودن فضای کارگاهی دانست و افزود: درسالی که رهبر معظم انقلاب بر موضع دانش بنیان تاکید می کند از مسئولان استانی و شهرستانی نیازمند حمایت و پشتیبانی از جمله در زمینه فراهم کردن مکان مناسب ی هستیم.
مدیرعامل این شرکت گفت: نیاز این شرکت از ادارات بحث مادی نیست بلکه همکاری و مشارکت در امور فرهنگی و تبلیغی ومعرفی فعالیت های موجود است.
به گفته تنگستانی ، تاکنون سه نفر دراین شرکت مشغول بکار هستند که همه آنها از قشر توانخواه این شهرستان هستند.
حسین احمدی مدیر شرکت “مشاور املاک رایانه ای آسمان بام  “در زمینه طراحی و ساخت وب سایت مشاور املاک ، فعالیت خودرا در سال ۱۳۹۹ با ثبت در مرکز رشد علم و فناوری گناوه با بکارگیری تیم سه نفره آغاز کرده است.
وی می گوید: در کشور ایران، هنوز اکثر مشاوران املاک بصورت سنتی و قدیمی فعالیت می کنند  و اگرچه ایرادی بر آنها وارد نیست ، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و حرکت دراین مسیر برای همه از جمله فعالان مسکن روی آوردن به سمت فناوری های جدید در شبکه های اجتماعی احساس می شود.
احمدی اظهار می دارد: باتوجه به وابستگی جوامع امروزی به  تکنولوزی نوین و به روز  و سوق یافتن به فضای کسب و کار آنلاین درصدد برآمدم که این شرکت را راه اندازی کنم.

وی صرفه جویی در وقت و زمان برای جست وجوی ملک و مسکن موردنیاز، فراهم کردن خانه مسافر  برای گردشگران،  بهره مندی کاربران برای نمایش املاک خود و  حذف دلالان سودجو را از عمده اهداف تشکیل این شرکت دانش بنیان عنوان کرد.
مدیرعامل این شرکت از عمده مشکلات گریبانگیر فعالیت کاری خود را  مکان نامناسب دانست و بیان کرد: این شرکت و دیگر شرکت های مستقر در مرکز رشد علم و فناوری نیاز به فضای کارگاهی و اداری مناسب دارند.

مدیر عامل شرکت آذر اندیش سارین پارس مستقر در مرکز رشد علم و فناوری  گناوه که در زمینه ایده محوری تولید و تست دستگاه کالیبراسیون شیرآلات صنعتی راه اندازی شده است، می گوید:  برنامه‌های حمایتی مرکز رشد علم و فناوری این شهرستان  در زنجیره ارزشی به گونه‌ای تعریف شده‌اند که یک کسب وکار را از مرحله ایده تا یک شرکت توسعه یافته حمایت می کند.

  محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه

بهروز جوهری گفت: با توجه به اینکه مرکز رشد گناوه به علل مختلف از جمله نبود فضای اداری و کارگاهی مناسب هنوز فاصله بسیار زیادی به نقطه ایده آل دارد، اما مدیر آن  تمام تلاشش  را جهت ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به کار گرفته‌ است و امیدوارم به زودی شاهد نتایج و دستاورد های بزرگی در شهرستان باشیم.

                                  محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه     
وی اظهار می دارد: در مدت کوتاهی که جذب پارک شده ایم حمایت های پارک بخصوص مدیر مرکز رشد گناوه بسیار عالی بوده و مسیر جذب را بسیار هموار کردند و می‌توان گفت اگر همین جدیت و پیگیری ها ادامه داشته باشد قطعا می توانیم در این مسیر به نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی برسیم که در کشور نمونه و الگو شود.

مدیر مرکز رشد علم و فناوری گناوه گفت: این مرکز  از سال ۱۳۹۹ از مراکز رشد زیر مجموعه پارک علم فناوری خلیج فارس در استان بوشهر در دانشگاه پیام نور گناوه مستقر و شروع بکار کرده و در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با شرایط ویژه آماده ارائه خدمت به نخبگان و مبتکران شهرستان است.
میثم رستمی ، مستقل شدن این مرکز را از لحاظ ساختمانی و کارگاهی از نیازهای اصلی این مرکز دانست و افزود: باتوجه به  کمبود فضای اداری و کارگاهی در ساختمان فعلی دانشگاه پیام نور  ، قادر به پذیرش چندین متقاضی دارای  ایده و ثبت و فعالیت آنها نشدیم.
وی می گوید: هم اینک که در ساختمان دانشگاه پیام نور مستقر هستیم، بارها از مسوی مسئولان استانی این مرکز علمی فشار برای تخلیه از این مکان آوردند ، درحالیکه امکان آن تا زمانی که یک زمین یا ساختمانی مناسب فراهم نشود سخت و دشوار است.
رستمی یادآورشد: مدت زمان استقرار در این دانشگاه طبق تفاهم نامه صورت گرفته ۱۰ ساله است که انتظار داریم مسئولان مربوطه آن با درک اهمیت این مرکز تا زمان مشخص نشدن مکان جدید ، همکاری کنند.
وی می گوید: امیدواریم مسئولان استانی و شهرستانی در تامین یک مکان  مناسب و درخور که از حیث فضای ستادی و کارگاهی مناسب باشد، و یا در اختیار قرار دادن زمین برای ساخت همکاری و مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه مرکز رشد گناوه از طرح ها، ایده ها و محصولات نوآورانه حمایت می کند ، افزود: بازاریابی و بازارسازی و خدمات نمایشگاهی و تبلیغات، خدمات در حوزه مالکیت فکری، انتقال فناوری و امور بین الملل، مالی و اعتباری و انواع معافیت ها ، خدمات استقرار و زیرساخت، آموزشی و مشاوره های تخصصی و تجاری سازی از عمده حمایت های این مرکز است.

مدیر مرکز رشد علم و فناوری گناوه به شرایط پذیرش شرکت ها در این مرکز اشاره کرد و گفت: داشتن ایده فناورانه و نوآورانه، داشتن برنامه کاری مناسب و تیم کاری متخصص از عمده شرایط پذیرش در این مرکز عنوان کرد.

       محدودیت فضای کارگاهی چالش اصلی شرکت‌های فناور گناوه

وی  ادامه داد:  مرکز رشد می تواند در این زمینه  گروهی از افراد که در نظر دارند با اراده محکم و قطعی ، شرکتی راه اندازی کنند اما هنوز آن را به ثبت نرسانده اند و یا درحال انجام مراحل قانونی ثبت هستند ، پذیرش و حمایت کند.
به گفته رستمی، تاکنون  ۱۰ شرکت فناور در این مرکز پذیرش و جذب و در حوزه‌های مختلف تولیدی و خدماتی در حال فعالیت هستند.
وی  اظهارداشت:  هر کدام از این شرکت ها در عرصه های مختلف فعالیت دارند  که “همیار سینیزپورت” در زمینه طراحی و ساخت ویلچر با قابلیت تنظیم ارتفاع و رفع موانع، “مشاور املاک رایانه ای آسمان بام  “در زمینه طراحی و ساخت وب سایت مشاور املاک، “پژوهش سرای سلامت “در حوزه ساخت و تجاری سازی آتل مدرج زانو، “آذر اندیش سارین پارس “در عرصه طراحی و ساخت دستگاه تست و کالیبراسیون شیرآلات صنایع نفت وگاز و پتروشیمی از جمله شرکت های پذیرش شده در این مرکز هستند.
مدیر مرکز رشد علم و فناوری گناوه  گفت: “سفینه جنوب “( ساخت لنج های چوبی تزئینی) ، “رباتیک ربوهاب” (تولید بسته های آموزشی رباتیک)، “طره طلایی” (تولید فرش دستباف سنتی)، “قاتق فود”( ساخت آپ و وب اپلیکیشن خدماتی و فرهنگی در حوزه غذا)، “کشت پژوه تابان” (طراحی و ساخت استخر ذخیره آب های سیلابی جهت مصارف کشاورزی ) و “هسته فنی و مهندسی هاوس وان ” ( طراحی و ساخت موزائیک و سنگ جدول با استفاده از ترکیبی از زباله‌های بازیافتی) از دیگر شرکت های فعال پذیرش شده در حوزه فناوری این مرکز است.
وی بیان کرد: در این شرکت ها بیش از ۴۰ نفر ایجاد  اشتغال به صورت ثابت و پاره وقت شده است.
وی افزود: بیش از ۲۰ متقاضی دیگر در مرکز رشد علم و فناوری این شهرستان برای پذیرش درخواست دادند و در مرحله تکمیل مستندات و داوری قرار دارند که  پس از تائید از پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر، در این منطقه  شروع به فعالیت خواهند کرد اما نیاز به محیط بزرگ تر در زمینه اداری و کارگاهی داریم.
رستمی اظهارداشت: این مرکز در بخش  ترویجی نیز فعالیت‌های متعددی داشته که برگزاری وبینارهای  آموزشی با موضوع نحوه راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان،  تیم سازی و شروع فعالیت در مرکز رشد علم و فناوری، خلاقیت و نوآوری و  ارایه  مشاوره های تخصصی رایگان بخشی از آنها است.