مساجد استان بوشهر محل پرورش و تربیت دانشمندان و نخبگان هستند
مساجد استان بوشهر محل پرورش و تربیت دانشمندان و نخبگان هستند

بوشهر- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تاکید بر لزوم تلاش برای حفظ مساجد، گفت: مساجد استان بوشهر محل پرورش و تربیت دانشمندان و نخبگان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری پیش از ظهر دوشنبه در اولین همایش استانی روز جهانی مسجد در بوشهر اظهار داشت: کسانی که در عرصه مساجد فعالیت دارند و اموال خود را خرج می‌کنند و وقت می‌گذارند بیانگر ایمان به خدا و آخرت است.
وی با اشاره به اینکه فعالان حوزه مساجد خشیت الهی دارند تصریح کرد: اگر می‌خواهیم بدانید بدانید اهل ایمان و تقوا چه کسانی هستند باید سراغ مسجد بروید. هر کس در مساجد تلاش می‌کنند دارای ایمان به خدا و آخرت، اراده و جدیت در نماز و زکات و خشیت الهی است.
امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه خداوند کعبه را در مسجد الحرام قرار داده است تصریح کرد: اولین کاری حضرت محمد (ص) در مدینه انجام داد، ساخت مسجد بوده و سفارش‌های اکیدی برای ساخت مسجد داشته است چراکه مسجد نماد دین خدا و حضرت رسول است.
وی به کارکردهای متنوع مساجد اشاره کرد و افزود: عبادت الهی، دعا، قرائت قرآن، اقامه نماز جماعت، زیارت مؤمنان از همدیگر، اجتماع مؤمنین، علم و معرفت به احوال یکدیگر، آموزش معارف دین، حفظ قداست دین در محیط پیرامونی، محلی برای خدمت از کارکردهای مساجد است.
آیت‌الله صفایی بوشهری تاکید کرد: باید یک شورای مصالحه و حل مشکلات در مساجد ایجاد و راه‌اندازی شود تا مشکلات مردم را حل کنند تا به حوزه‌های قضائی نرسد.
وی با اشاره به اینکه مساجد محل انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی بوده است ادامه داد: همانگونه که امام خمینی فرمودند، مسجد سکولار نداریم و مسجد محل نظام اسلامی است.
مساجد نماد وحدت باشند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر مساجد و ائمه جماعت را از پیشگامان جهاد تبیین دانست و افزود: مسجد باید نماد اسلام کامل باشد. مساجد باید متنوع باشد و ابعاد مختلف فرهنگی، معرفتی، ورزشی، حل اختلاف، اجتماعی و… را داشته باشد.
وی وحدت‌آفرینی را از کارکردهای مساجد دانست و اظهار داشت: اختلاف در مساجد نشانه مشکل است و مساجد باید نماد وحدت باشند و همه ارکان مسجد باید در کنار هم برای پیشبرد امور تلاش کنند.
آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه مساجد باید محل پرورش نخبگان جامعه باشند تاکید کرد: باید با تجمع، آموزش و مهارت‌افزایی نیروی انسانی توانمند برای نظام تولید شود و دانشمندان از مساجد بیرون بیایند.
امام جمعه بوشهر گفت: مسجد محل پرورش و تربیت انسان‌های فرهیخته و تراز انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی است. همه نهادها باید پای کار باشند و حمایت لازم را از مسجد داشته باشند.
وی افزود: مسیر خدمت دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی در استان بوشهر باید از طریق مساجد انجام شود. این کار برکات بسیار زیادی خواهد داشت.
آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه مساجد استان بوشهر محور فعالیت‌ها بوده‌اند اضافه کرد: استان بوشهر مسجدمحور است و مساجد قداست خاصی در این استان داشته‌اند و بزرگان زیادی از درون این مساجد پرورش یافته‌اند.
وی تصریح کرد: حفظ این مساجد لازم است و باید با اعتبارات مناسب شرایط لازم برای حفظ مساجد فراهم شود. بررسی آمایشی در استان انجام شود تا نقاطی که نیازمند ساخت مسجد هستند شناسایی شوند.