۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر رئیس جمهور برای توسعه زیرساخت منطقه شمال بوشهر مصوب شد
۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر رئیس جمهور برای توسعه زیرساخت منطقه شمال بوشهر مصوب شد

بوشهر – ایرنا –  مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ششمین سفر استانی رئیس جمهور به این استان برای تامین زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر مصوب شد که تعهد مربوط به ۱۴۰۰ در روزهای نخست سال جاری پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حسین حسینی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه تولید و تجارت، بیان کرد: با پرداخت سهمیه ۱۴۰۰ از اعتبارات مصوب سفر سال گذشته رئیس جمهور برای تامین زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر، در ۳ ماه گذشته ۶ پیمانکار تعیین و ۱۳۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده است.

وی افزود: با اینکه این منطقه سال‌ها پیش مصوب شده بود اما مطالعات زیست محیط آن سال ۹۹ به پایان رسید و امسال با اختصاص سهمیه تعهد شده سال ۱۴۰۰ در سفر ریاست جمهوری، انتخاب پیمانکار برای اجرای آن انجام شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر یادآورشد:تعداد ۱۰۳ واحدهای صنعتی مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی  این استان  با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند که کمک به بهبود و افزایش ظرفیت فعالیت ۲۰ مورد از آنها تا پایان سال برنامه ریزی شده است.

 حسینی افزود:همچنین از ۴۲۳ واحد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر تعداد ۳۵۱ واحد فعال و ۷۲ واحد غیر فعال هستند که امسال بازگرداندن ۱۷ واحد به چرخه برای امسال پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته احیای ۱۹ واحد صنعتی در این زمینه پیش‌بینی شده بود که به طور کامل تحقق بافت.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان بوشهر وجود دارد که در ۱۸ مورد از آنها جواز فعالیت و واگذاری زمین ادامه دارد.

حسینی بیان کرد: زمین‌هایی که تا سال ۹۷ به سرمایه‌گذاران تحویل شده است باید وارد مرحله ساخت سوله شده‌ باشند و در این زمینه اکنون ۹ قرارداد با ۵ هکتار فضا در محاکم قضایی در حال رسیدگی است.

وی  تاکید کرد: امکان خرید و فروش و انتقال دفترچه قرارداد زمین در شرکت‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر وجود ندارد و تنها در صورتی که سوله ساخته شده باشد امکان انتقال وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه از خرداد ماه همه فرآیند واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود گفت: واگذاری زمین در شهرهای غیر برخوردار با ۵۰ درصد تخفیف انجام می‌شود و پیش پرداخت برای سرمایه گذاری در این شهرها تنها ۱۰ و در شهرهای برخوردار که مشخص شده است، ۲۰ درصد است که تسهلگری خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید به شمار می‌رود.

حسینی در ارتباط با اقدامات توسعه‌ای شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان بوشهر گفت: امسال عملیات تسطیح زمین برای راه‌اندازی شهرک صنعتی شهرستان جم انجام شد و توسعه شهرک صنعتی تقاضا محور دشتستان نیز در دست اقدام است.

وی افزود: شهرک صنعتی برازجان با تقاضای بسیاری روبرو بود اما محدودیت زمین داشت که امسال توسعه آن از ۶۵ هکتار به ۱۴۰ هکتار عملیاتی شده و مبایعه نامه آن امضا شده است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان بوشهر گفت: یکی دیگر از نیازهای توسعه‌ای استان دراین بخش، شهرک‌ صنعتی بوشهر بود که اقدام برای افزایش فضای آن از ۴۰۰ به ۸۰۰ هکتار در حال انجام است.

حسینی اضافه کرد: فرآیند اخذ مجوز فناوری برای شهرک زیست فناوری دلوار در دست اقدام است که با همکاری دانشگاه خلیج فارس انتخاب مشاور انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال با مصوبه هیات وزیران مجوز خود را دریافت کند.

وی اعلام کرد: برای تکمیل شهرک زیست فناوری استان بوشهر تا کنون ۵۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده است.

حسینی اذعان کرد: در راستای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر دستگاه‌های خدمات رسان استان نتوانسه‌اند به خوبی عمل کنند.

 مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان بوشهر بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی، درآمد هزینه‌ای است و برای تامین این نیازها با محدودیت منابع مواجه است و باید از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمک بگیریم، با این حال پروژه‌هایی برای امسال تعریف شده که اجرای بخشی از آن نیز آغاز شده است.

حسینی ادامه داد: مطالعات ایجاد خوشه آبزی پروری به پایان رسیده است  و مطالعات خوشه گوجه فرنگی نیز در دست اقدام است که با تحقق اینها زنجیره تامین و توزیع بخش کشاورزی استان شکل می گیرد و فعالان این بخش بویژه کشاورزان کمتر دچار ضرر و زیان می شوند.

وی گفت: امسال آموزش ۸۰۰ نفر از مدیران واحدهای صنعتی هدف‌گذاری شده است.