بازیافت زباله در کدام کشورها بیشتر است؟
بازیافت زباله در کدام کشورها بیشتر است؟

تنها نیمی از زباله‌های خانگی اتحادیه اروپا بازیافت می‌شود. کدام کشورها بهترین عملکرد را در بازیافت زباله دارند؟

گناوه آنلاین؛

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند
بازیافت زباله در کدام کشورها بیشتر است؟

تنها نیمی از زباله‌های خانگی اتحادیه اروپا بازیافت می‌شود. کدام کشورها بهترین عملکرد را در بازیافت زباله دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان هشدار می‌دهند که کشورهای اتحادیه اروپا نرخ بازیافت زباله خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند، اما سرعت این پیشرفت در حال کاهش است.
در سال ۲۰۲۰، به طور متوسط هر ​شهروند اتحادیه اروپا ۴٫۸ تن زباله تولید کرده است. اما فقط ۳۸ درصد از آن بازیافت شده است. در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیش از ۶۰ درصد زباله‌های خانگی هنوز به محل دفن زباله می‌رود. براساس آمارهای منتشر شده از یورونیوز، خانوارها تنها ۹ درصد از کل زباله را تولید می‌کنند. کل زباله‌های تولید شده در اتحادیه اروپا توسط تمام فعالیت‌های اقتصادی و خانوارها به ۲۱۵۴ میلیون تن رسید. یعنی هر نفر ۴۸۱۵ کیلوگرم زباله تولید می‌کند.
ساخت و ساز (۳۷٫۵ درصد)  و استخراج معدن (۲۳٫۴ درصد) تا حد زیادی مسئول زباله‌های تولید شده هستند و بیش از ۶۰ درصد از کل زباله در اتحادیه اروپا را تولید می‌کنند.
یک سوم زباله‌های اتحادیه اروپا را آلمان و فرانسه تولید می‌کنند
آلمان با ۴۰۱ میلیون تن و فرانسه ۳۱۰ میلیون تن، بیشترین سهم را در تولید کل زباله در اتحادیه اروپا داشتند. از سال ۲۰۲۰، این دو کشور مسئول یک سوم زباله های اتحادیه اروپا بودند. انگلیس با ۲۸۲ میلیون تن سومین میزان زباله را تولید کرد و پس از آن ایتالیا ۱۷۵ میلیون تن و لهستان ۱۷۰ میلیون تن قرار گرفتند.
مطالعه بیشتر:
انگلیس پلاستیک یکبار مصرف را ممنوع می‌کند؟
هر فرد در اتحادیه اروپا چقدر زباله تولید می‌کند؟
در سال ۲۰۲۰، به ازای هر ساکن اتحادیه اروپا ۴٫۸ تن زباله تولید شد. این رقم شامل ۳۰۸۰ کیلوگرم ضایعات معدنی اصلی و ۱۷۳۵ کیلوگرم زباله از سایر منابع است. به عبارت دیگر، ۶۴ درصد ضایعات در اتحادیه اروپا مربوط به معادن است. براساس آخرین آمار، زباله تولید شده برای هر نفر از ۱٫۵ تن در کرواسی تا ۲۱ تن در فنلاند در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا متغیر است.این ارقام در آلمان و فرانسه بسیار نزدیک به میانگین ۴٫۸ تن اتحادیه اروپا بود.
مطالعه بیشتر: اهداف اقلیمی با ارتقای شبکه جهانی برق محقق می‌شودنرخ بازیافت کشورهای اتحادیه اروپا
در سال ۲۰۲۰، سهم بازیافت در اتحادیه اروپا ۳۹٫۹ درصد بود. نرخ بازیافت به طور قابل توجهی از ۵٫۲ درصد در رومانی تا ۸۳٫۲ درصد در ایتالیا متفاوت است.
نرخ بازیافت در فرانسه ۵۴٫۲ درصد و آلمان ۴۴ درصد، دو کشور پیشرو از نظر بیشترین میزان زباله تولید شده بود.
سهم بازیافت زباله در فنلاند برابر ۹٫۵ درصد است. طبق گزارش اداره ملی آمار، سهم بازیافت و سایر بازیافت‌های انگلیس در سال ۲۰۱۸ ۵۰٫۴ درصد بوده است.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

چرا سوابق بازیافت کشورهای اروپایی اینقدر متفاوت است؟
دلیل اصلی تضاد زیاد در سهم بازیافت به فعالیت های اقتصادی است که زباله تولید می‌کنند.
در سال ۲۰۲۰، سهم معادن و استخراج معادن از کل زباله ها ۷۵ درصد در فنلاند، ۷۷ درصد در سوئد و ۸۴ درصد در رومانی بود.
برخی از بزرگترین ذخایر شناخته شده اتحادیه اروپا از مواد معدنی مورد استفاده برای باتری‌ها و سایر محصولات در فنلاند قرار دارد که در آن حدود ۴۰ معدن عملیاتی تولید نیکل، روی، لیتیوم ، کبالت، طلا و غیره وجود دارد.
نیمی از زباله های شهری در اتحادیه اروپا بازیافت می‌شود
نقش خانوارها در مدیریت پسماند چیست؟ آنها تنها ۹٫۴ درصد از کل زباله در اتحادیه اروپا را تولید کردند. آمار زباله‌های شهری به ما بینشی در مورد زباله‌های خانگی و اداری و همچنین ترکیب زباله‌های خانگی می‌دهد.

در سال ۲۰۲۱، تقریبا ۴۹٫۶ درصد از زباله‌های شهری در اتحادیه اروپا بازیافت شد. آلمان بالاترین نرخ بازیافت زباله‌های شهری را داشت. نرخ بازیافت زباله از ۱۱٫۳ درصد در رومانی تا ۷۱٫۱ درصد در آلمان متغیر بود.
مطالعه بیشتر: اهداف اقلیمی با ارتقای شبکه جهانی برق محقق می‌شودعلاوه بر آلمان، شش کشور دیگر اتحادیه اروپا اتریش، اسلوونی، هلند، لوکزامبورگ ، بلژیک و ایتالیا، نرخ بازیافت بالاتری نسبت به میانگین اتحادیه اروپا داشتند.
فرانسه، انگلیس و کشورهای اسکاندیناوی نرخ بازیافت کمتری نسبت به میانگین دارند.
بر اساس آمارهای ۲۰۱۸، نرخ بازیافت زباله‌های شهری در فرانسه ۴۵٫۱ درصد و در انگلیس ۴۴٫۱ درصد بود. شایان ذکر است، این رقم در چهار کشور اسکاندیناوی یعنی سوئد با ۳۹٫۵ درصد، نروژ ۳۸٫۲ درصد، فنلاند ۳۷٫۱ درصد و دانمارک ۳۴٫۳ درصد کمتر از میانگین اتحادیه اروپا بود.
نرخ بازیافت زباله های شهری
کاهش نرخ بازیافت در نروژ و دانمارک
نرخ بازیافت زباله‌های شهری بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا ۲۱ درصد افزایش یافته است. با این حال، آژانس محیط زیست اروپا (EEA) هشدار می‌دهد که سرعت پیشرفت در سال های اخیر کاهش یافته است. اسلوونی با ۵۷ درصد بالاترین میزان بازیافت خود را در دو دهه گذشته داشته است. اکثر کشورهای اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی نرخ بازیافت زباله‌های شهری خود را در این دوره افزایش دادند. با این حال، نرخ ها در نروژ ۶ درصد، دانمارک ۲ درصد و در اتریش ۱ درصد کاهش یافت.
چرا برخی از کشورها در بازیافت بهتر از سایر کشورها هستند؟
بر اساس گزارش EEA، کشورهایی که از نظر بازیافت عملکرد بهتری دارند، در مقایسه با کشورهایی که نرخ بازیافت کمتری دارند، اقدامات گسترده‌تری دارند.
این موارد شامل ممنوعیت دفن زباله های زیست تخریب پذیر یا زباله‌های شهری پیش تصفیه نشده و جمع آوری جداگانه اجباری انواع زباله های شهری، به ویژه زباله‌های زیستی است.
کشورهای برتر همچنین دارای ابزارهای اقتصادی مانند مالیات دفن زباله و سوزاندن زباله و هزینه‌های جمع آوری زباله هستند که به شدت بازیافت را تشویق می‌کند.
مطالعه بیشتر: اهداف اقلیمی با ارتقای شبکه جهانی برق محقق می‌شودEEA همچنین دریافت که سطوح بالای آگاهی زیست محیطی ملی علاوه بر اجرای موثر قوانین ملی مدیریت پسماند، به نرخ بالای بازیافت کمک کرده است.
اتحادیه اروپا نیز بخشی از زباله های خود را صادر می‌کند. در سال ۲۰۲۱، صادرات زباله از اتحادیه اروپا به کشورهای غیر اتحادیه اروپا به ۳۳ میلیون تن رسید که از سال ۲۰۰۴ ۷۷ درصد افزایش یافته است. واردات زباله از کشورهای غیر اتحادیه اروپا در این دوره ۱۱ درصد افزایش یافت و به ۱۹٫۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسید. ترکیه با حجمی در حدود ۱۴٫۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۱، ۴۵ درصد از کل صادرات، بزرگترین مقصد صادرات زباله از اتحادیه اروپا بود. این مقدار بیش از سه برابر سال ۲۰۰۴ بود.
مطالعه بیشتر:
ترکیه و هند بزرگترین واردکنندگان زباله پلاستیکی
کدام کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین صادرات زباله را دارند؟
هلند ۶٫۴ میلیون تن زباله به کشورهای غیر اتحادیه اروپا صادر کرد و پس از آن بلژیک با ۴٫۳ میلیون تن و آلمان ۳٫۵ میلیون تن قرار گرفتند. هلند بزرگترین بندر ترانزیت زباله های پلاستیکی را دارد.
بر اساس گزارش Plastic Soup، صادرات زباله انگلیس به هلند بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. در همان دوره، صادرات پلاستیک هلندی به آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا بیش از دو برابر شد و فعالان سبز را به محکوم کردن زباله‌هایی که توسط واسطه‌های هلندی در خارج از کشور ریخته می‌شد، محکوم کردند.
مطالعه بیشتر:
تولید سالانه ۴۶۰ میلیون تن پلاستیک/بازیافت پلاستیک کافی نیست

اتحادیه اروپا

زباله