تاج برای کیروش
تاج برای کیروش
حمایت از تاج و نوع دوباره روی کار آمدن او نشان می دهد تاج یک شخص نیست بلکه یک جریان قوی است. علی رغم اینکه چندی از نمایندگان مجلس از پرونده اقتصادی و استیضاح وزیر سخن گفته اند، اتفاقات رخ داده ثابت می کند اکثریت مجلس و دیگر نهاد ها با آمدن تاج در این مقطع موافق بوده اند

گناوه آنلاین_ سروش افتخاری؛۲۳شهریور۱۴۰۱: انتخابات فدراسیون فوتبال انجام شد و مهدی تاج دوباره سکان دار فوتبال کشور شد. از خیلی قبل صحبت ها راجع به جریان های اقتصادی تاج در محافل ورزشی و غیرورزشی گل کرده بود و با تأیید نهایی او برای کاندیدی ریاست فدراسیون همه سعی کردند تاج را مقصر قلم داد کنند.

ولی در واقع مشکل اصلی تاج نیست. مشکل اصلی اساسنامه مجمع فدراسیون فوتبال است که تاج می تواند ثبت نام کند. درصد بیشتر ایرادهای فیفا هم همیشه به اساسنامه مجمع بوده.

حمایت از تاج و نوع دوباره روی کار آمدن او نشان می دهد تاج یک شخص نیست بلکه یک جریان قوی است. علی رغم اینکه چندی از نمایندگان مجلس از پرونده اقتصادی و استیضاح وزیر سخن گفته اند، اتفاقات رخ داده ثابت می کند اکثریت مجلس و دیگر نهاد ها با آمدن تاج در این مقطع موافق بوده اند. سجادی، وزیر ورزش هم با جمله کلیدی: هر مربی را فدراسیون جدید انتخاب کند حمایت می کنیم، مهر تأییدی بر این ماجرا زد.

میثاقی که با چسباندن خود به کامرانی فر و ماجدی در شب انتخابات سعی کرد برای خود محبوبیت مردمی کسب کند تا کمی از زیر سایه عادل بیرون بیاید نمی دانست که با طلوع آفتاب هر سه نفر بازنده هستند.
تاج و حامیانش در این مدت بیکار ننشسته بودند و با اتاق فکری قوی، با رأسیت نبی، لابی هایشان را انجام داده و از آرا مطمئن بودند.

به هر حال انتخاب تاج از بین سه کاندیدا بهترین بود، زیرا که لااقل ده پله از لحاظ فوتبالی جلو هستیم. کسانی که در نقطه مقابل بودند فقط عاشق بی در و پیکر بودن فدراسیون ماجدی بودند تا از آن سود ببرند و به جایی برسند. ماجدی پس از رأی گیری جوری با لبخندی تلخ به دوربین ها نگاه می کرد انگار راستی راستی باورش شده بود اصلح ترین و به حق ترین شخص فوتبال ایران است.
عزیز محمدی نیز با آوردن فتح الله زاده برای خود یارکشی کرده بود اما امروزه دیگر برای او تره هم خورد نمی کنند .

تاج آمد و کیروش را برگزید. نوع و زمان تغییر سرمربی تیم ملی در آستانه جام جهانی به بدترین شکل ممکن انجام شد. اما دلایلی وجود داشت که برتری کیروش نسبت به اسکوچیچ با وجود آمار درخشان سریع ترین صعود به جام جهانی را توجیه می کرد. از مهمترین آن می شود به گروه سیاسی ایران در جام جهانی تأکید کرد که ایده هایی از پشت پرده بازی آبرومندانه مقابل امریکا و انگلیس را به بازی زیبا و هجومی و صعود ترجیح می دهند. دیگری ضعف شخصیتی اسکوچیچ و تقبل هر نوع تحمیل و دخالت در کادر فنی اش به هر قیمتی برای نشستن روی نیمکت در جام جهانی بود که در ماجراهای قرارداد ریالی، بخشیدن طارمی و دعوت بازیکنان خط خورده استقلال ثابت شد.
نفوذپذیری اسکوچیچ تیم ملی ایران را دچار چند دستگی کرده بود و آمدن کیروش کاریزماتیک می تواند سریع به این اوضاع سروسامان بدهد.

اکنون کیروش با رزومه نظم و شخصیت تیمی و سبک بازی خاص با توجه به هم تیمی های ایران در جام جهانی پیش رو علاقه مندان و موافقان زیادی دارد. اما منتقدینی با نظریه بازگشت به عقب و همچنین کسانی دلخور از نامردی در حق مربی صعود دهنده تیم هم وجود دارد. در این بین محبوبیت کاذب هواداران استقلال و تنفر کاذب هواداران پرسپولیس که پشت مسائل مصاحبه های مطبوعاتی کیروش و برانکو علیه هم، قرار گرفته اند نیز غیر قابل انکار است.

اظهار نظر افرادی چون استیلی که از خروجی و فرار صحبت می کنند جالب است، که خروجی و فرار خود را ندیدند و اکنون در این فوتبال چه می کنند. متاسفانه خیلی ها دنبال نتیجه نگرفتن تیم ملی هستند و فقط جوسازی می کنند.

امروز تاج فوتبال ایران بر سر کیروش گذاشته شده است. او که با تجربه اش به فوتبال ایران، انسجام و نظم تاکتیکی تزریق کرده بود و در مدیریت تبحر داشت، سومین جام جهانی پیاپی را با ایران خواهد بود و امیدواریم در قطر با اتحاد ملی و روحیه تیمی بازی های شایسته ای به نمایش بگذاریم.

  • نویسنده : سروش افتخاری