جشنواره فرش دستباف در بندرگناوه
جشنواره فرش دستباف در بندرگناوه
روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ کارگاهی آموزشی با همکاری اداره کل صنعت و معدن و تجارت، اتحادیه خیاطان و فرش دستبافت گناوه و اداره بهزیستی گناوه با حضور تعاونی‌ها، بافندگان فرش، گلیم، گبه و قالی تشکیل شد.

جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی در بندرگناوه

 

گناوه‌آنلاین؛ الیاس احمدحسینی- روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ کارگاهی آموزشی با همکاری اداره کل صنعت و معدن و تجارت، اتحادیه خیاطان و فرش دستبافت گناوه و اداره بهزیستی گناوه با حضور تعاونی‌ها، بافندگان فرش، گلیم، گبه و قالی تشکیل شد. این برنامه که برای فعالین فرش شهرستان گناوه تشکیل شده بود چند مهمان ویژه داشت. سعید نوری نشاط مدرس در حوزه کارآفرینی، با موضوع تیم‌سازی خلاقیت و ایده‌پردازی و آشنایی با اکوسیستم فرش دستبافت نکاتی کلیدی و کاربردی را برای بافندگان توضیح دادند. پس از آن ظهیر کاظمی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر که به دعوت اداره کل صمت برای رفع مشکل بیمه بافندگان آمده بود به تشریح شرایط و خدمات بیمه شدگان این صندوق پرداخت. در ادامه سعادت اسرافیل مسئول فرش دستبافت از اداره کل صنعت و معدن و تجارت گفت: هدف از تشکیل این جشنواره شناسایی استعدادها در این صنعت است. ده هزار بافنده در استان بوشهر داریم. گبه شول برند جهانی و ثبت میراث فرهنگی می باشد و ما در گذشته تنها ۷ هزار بافنده در شهرستان گناوه داشته‌ایم که به مرور زمان کم شده است‌. هدف ما فعال کردن این صنعت و هنر است‌ و دنبال این هستیم که بازارهای صادراتی و جهانی را شناسایی کنیم. مواد اولیه ارزان در اختیار بافندگان قرار دهیم. در حال راه اندازی مرکز فروش فرش با قیمت عالی در عسلویه هستیم. اسرافیل در زمینه پرداخت تسهیلات ۱۷ میلیارد تومانی وام مشاغل خانگی گفت: به هر بافنده پس از سیر مراحل قانونی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با بهره ۴ درصد اعطا خواهد شد. همچنین علی برزگر دبیر علمی رویداد نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی گفت: هدف از جشنواره و کارگاه آموزشی شناسایی ایده‌های برتر شهرستان گناوه است. ما به دنبال راه‌اندازی کارگاه‌هایی هستیم که نیازهای جدید را با توجه به توانایی بافندگان و سلیقه متقاضیان برآورده کنند. مرضیه پورخدر مدیرعامل شرکت تعاونی تَندارِ ماندگار شول حیات‌داود و دبیراجرایی جشنواره در شهرستان گناوه نیز گفت: هدف ما توانمندسازی بانوان، ایجاد درآمدهای پایدار و رونق گبه شول است. در قسمتی دیگر از برنامه گفتگویی با بافندگان پیرامون مشکلاتشان داشتیم که عمده‌ترین آن‌ها نداشتن بیمه تامین اجتماعی، درخواست وام با سود ۴ درصد، بازاریابی و فروش تولیداتشان بود. چند نفر از حاضرین نیز گفتند: ما بیمه درمانی و تکمیلی می‌خواهیم. کار ما جز مشاغل سخت است. بعد از چند سال گرفتار انواع و اقسام بیماری هستیم‌. پس احتیاج به بیمه درمانی و تکمیلی داریم.

با این همه اگر این سه مورد از مشکلات بافندگان(وام، بیمه، بازار فروش) حل شود، می‌توان امیدوار بود این صنعت رونق گذشته را بدست بیاورد.

 

#گبه#شول#فرش#قالی#دستبافت#گلیم#جاجیم#گناوه

  • نویسنده : الیاس احمدحسینی
  • منبع خبر : گناوه‌آنلاین