خطری به نام پسماند عفونی و خانگی در زمین‌های کشاورزی گناوه
خطری به نام پسماند عفونی و خانگی در زمین‌های کشاورزی گناوه

گناوه- ایرنا- رها شدن زباله‌ها و پسماندهای عفونی و خانگی در بخشی از زمین‌های کشاورزی اطراف برخی روستاهای شهرستان گناوه به یک معضل و خطری جدی برای محیط زیست و سلامت مردم تبدیل شده است.

به گزرش ایرنا، این زباله‌ها که بر اثر بارندگی های اخیر از سایت پسماند شهر گناوه جدا و روی سطح وسیعی از کشتزارها و اطراف منازل و باغ های اهالی روستای قلعه حیدر سرازیر و رها شده است، موجب اعتراض مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست این شهرستان شده است.

رهاشدن این زباله ها بویژه  پسماندهای بهداشتی و درمانی (عفونی) صدمات جبران ناپذیری بر سلامت افراد جامعه و محیط زیست و تمام جانداران پیرامون خواهد گذاشت.

نحوه‌  انتقال، نگهداری و دفع زباله نیازمند رعایت یک سری دستورالعمل‌ها است که در صورت رعایت نکردن، مشکلات زیست‌محیطی بوجود خواهد آورد و کشاورزی، دامداری و طبیعت را به خطر خواهد انداخت.

محل نامناسب و دفع غیراصولی و بدون نظارت پسماندها
فعال زیست محیطی و رئیس انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه گفت: آلودگی ناشی از میکرو پلاستیک ها و شیرابه ها برای اراضی کشاورزی و زیست‌مندان خشکی و دریایی بسیار خطرناک و قرن ها اثرات مخرب آنها بر جای خواهد ماند که زمین‌های کشاورزی روستاهای این منطقه را درگیر و تحت الشعاع قرار داده است.

غلامرضا نعمتی افزود: به علت جانمایی اشتباه سایت پسماند شهرستان گناوه در سراشیبی کوه پایه و مسیر دره های سیلابی، در فصول بارندگی شاهد سرازیر شدن پسماندهای خشک، شیرابه ها و زباله های عفونی بیمارستانی به سمت اراضی کشاورزی پایین دست و نهایت دریا هستیم.
وی اظهارداشت: معدن زباله  فاقد مدیریت است و دفع پسماندها بدون معیاری برای تخلیه و ایجاد تراشه‌ها و سایر موارد ضروری، انجام نشده است.
نعمتی گفت:  نظارت مستمر بر عملیات دفع توسط اداره حفاظت محیط زیست و بهداشت محیط می‌تواند در انجام کیفی توسط شهرداری موثر واقع شود.

                                                                              پسماندهای درمانی و خانگی محصول زمین‌های کشاورزی گناوه
وی افزود: اجرای طرح تفکیک از مبدا در کاهش  پسماندها در ورودی سایت پسماند نقش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

این فعال زیست محیطی می گوید:  از انصراف پیمانکار قبلی مدت ۹ ماه می گذرد و شهرداری در برگزاری مزایده پسماندها کوتاهی می‌کند و  گرچه موارد  مندرج در فراخوان مزایده و قرارداد که به عنوان برنامه های شهرداری برای مدیریت پسماندها به شمار می رود اما نقص اساسی وارد بوده که طی یک دهه از تصویب و ابلاغ آیین نامه مدیریت پسماندها شاهد  تشدید بحران هستیم.

وی اظهارداشت:  کسب تجربه از شهرداری های موفق و به روز آوری دانش مبتنی بر فرهنگ منطقه ای و استفاده از ظرفیت های بومی بخش خصوصی در زمینه جمع آوری و بازیافت مسبب تحول و بهبود وضعیت بحرانی مدیریت پسماندها خواهد شد.

آغاز اقدام‌ها برای ساماندهی سایت پسماند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با تایید رهاشدن این زباله ها در زمین‌های کشاورزی منطقه گفت: محل معدن زباله های شهر گناوه با توجه به روباز بودن آن به یک مشکل زیست محیطی حاد تبدیل شده و در هر بارندگی مقدار زیادی از آن به اراضی سرازیر می شود.

کامبیز عبداللهی افزود: بارها نسبت به وضعیت بحرانی محل معدن زباله شهر و ساماندهی کردن آن هشدارهای لازم داده شده و باید هرچه زودتر این وضعیت برای همیشه برطرف شود.

وی ادامه داد: بمحض اطلاع از وجود زباله در بخشی از اراضی کشاوری از محل بازدید و در این ارتباط قبل از اتفاق صورت گرفته،  با هماهنگی دادستان، رئیس اداره اطلاعات و فرماندار از منطقه بازدید شد.

وی اظهارکرد: باتوجه به اینکه محل زباله ها به علت نداشتن ناظر، دپو و جمع آوری هیچگونه فرایندی در آن محل صورت نمی گرفت، درخواست کارگروه پسماند داده شد که در هفته گذشته تشکیل شد.

عبداللهی بیان کرد: متعاقب جلسه کارگروه پسماند، جلسه شورای تامین با موضوعیت دفن پسماند برگزار شد و نامه ای نیز توسط دادستان در هفته گذشته تهیه و به شهرداری ارسال و فرصتی داده شد تا در مدت ۱۵ روز محل دفن ساماندهی، نصب تابلو و نگهبان گذاشته و پیمانکار آن مشخص شود.

وی گفت: برای برقدار کردن محل معدن دفت پسماند، مقرر شده دهیاری و اداره برق همکاری کنند و همچنین مسیر آبراه تغییر پیدا کند و زباله ها پاکسازی شود.

رئیس حفاظت محیط زیست گناوه افزود: همچنین برای  اجرایی شدن مصوبه کارگروه پسماند، در آخر ماه نیز یک بازدید مشترک با شورای تامین از محل دفن پسماند و زباله های رهاشده صورت خواهد گرفت.

                                                                              پسماندهای درمانی و خانگی محصول زمین‌های کشاورزی گناوه

زباله های عفونی و بهداشتی قبل از انتقال به سایت پسماند سوزانده و بی خطر می شود

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: زباله های درمانی قبل از انتقال به محل دفن معدن زباله در بیمارستان سوزانده و عفونت زدایی و بی خطر می‌شود.

عصمت حیدری افزود: این زباله ها پس از سوزاندن و عفونت زدایی، به محل پسماند برای دفن انتقال داده می‌شود.

برگزاری مزایده سایت پسماند در دستور کار شهرداری است

شهردار بندرگناوه گفت: موضوع ساماندهی سایت پسماند برای شهرداری خیلی مهم و حایز اهمیت است  و بجد دنبال می شود و در این ارتباط،  مزایده پیمانکار در حال انجام و کارهای کارشناسی  روی آن انجام شده است تا در سریع ترین زمان و با قید فوریت به پایان برسد.

جواد رستمی افزود: باتوجه به به بروز برخی مشکلات در سایت دفع زباله این شهر از قبیل ورود زباله به مسیر آبراها، بازدیدی صورت گرفت  و پس از بررسی مشکلات مربوطه، تصمیم های لازم اتخاذ و ساماندهی و پاکسازی آغاز شد.

وی اظهارداشت: برقدار کردن سایت پسماند ضروری و در دستور کار قرار گرفته است که پس از تامین اعتبار انجام خواهد شد.

سایت پسماند شهر گناوه  روبروی محدوده روستای قلعه حیدر واقع است.