در رثای سید فضل‌‌الله مساوات
در رثای سید فضل‌‌الله مساوات

گناوه‌آنلاین؛ الیاس احمد‌حسینی- دیشب دوست نازنین رضا حسینی از آلمان پیام فرستاد: “سید‌فضل الله مساوات آسمانی شد”. خبر کوتاه و غم‌انگیز بود. هر چه از فضیلت و انسان بودن این مرد گفته شود کم است. سیدفضل‌الله مساوات متولد ۱۳۱۹، فارغ‌التحصیل ادبیات فارسی، بازنشسته آموزش و پرورش و از اهالی دشتستان بود. آشنایی من با زنده‌یاد […]

گناوه‌آنلاین؛ الیاس احمد‌حسینی- دیشب دوست نازنین رضا حسینی از آلمان پیام فرستاد: “سید‌فضل الله مساوات آسمانی شد”. خبر کوتاه و غم‌انگیز بود. هر چه از فضیلت و انسان بودن این مرد گفته شود کم است. سیدفضل‌الله مساوات متولد ۱۳۱۹، فارغ‌التحصیل ادبیات فارسی، بازنشسته آموزش و پرورش و از اهالی دشتستان بود.
آشنایی من با زنده‌یاد مساوات به ۸ سال پیش، زمانی که در حال تکمیل پایان‌نامه کارشناسی ارشد تاریخ، با موضوع “زندگی‌نامه فرهنگی و سیاسی سید محمدرضا مساوات” بودم، بر می‌گردد. سیدفضل الله از بزرگان خانواده مساوات و پسر عموی سیدمحمدرضا مساوات صاحب امتیاز روزنامه مساوات و از انقلابیون و مبارزین نهضت مشروطه بود.
در اولین دیدار در منزل وی در خیابان باغ حوض شیراز، پی بردم که با چه گنجینه‌ی بزرگی از علم، معرفت و انسانیت آشنا شده‌ام. سخنان شیرین، جذاب و آموزنده‌ای که انسان را از گذر ساعت‌ و زمان غافل می‌کرد. تسلط وی بر ادبیات و تاریخ ایران و نیز دغدغه‌ی وی نسبت به ایران، پایمردی‌های بزرگان، آب و خاک و دلبستگی به دیار دشتستان در تمام رفتار و کلامش موج می‌زد. از بزرگان دشتستان و مردمان این دیار به نیکی یاد می‌کرد.
از همان دیدار نخست، هر چه از اسناد قدیم داشت با کمال فروتنی و خضوع در اختیارم گذاشت. بعدها که نسخه‌ای از پایان‌نامه را تقدیم وی کردم آنچنان مرا مورد لطف و مرحمت قرار داد که قابل وصف نیست. با اینکه خود اهل تحقیق و پژوهش بود، اما در نهایت تواضع می‌گفت: “کار جامع و بزرگی انجام داده‌ای و در این پژوهش به خوبی حق مطلب را ادا کرده‌ای”.
سید فضل‌الله می‌گفت جدا از این کار پژوهشی، بابت لطفی که به خانواده ما کرده‌ای از شما قدردانی می‌کنم”. این نیز نشان از دلبستگی وی به خاک و دیار دشتستان و منزلت بزرگ خاندان مساوات داشت.
در این سال‌ها هر وقت گذرم به شیراز می‌افتاد، اولین جایی که باید می‌رفتم دیدار با استاد مساوات و بهره از کلام شیوا و نافذ ایشان بود. در آخرین سفر قبل از کرونا چهار جلد از مجموعه “سفینه اهل نظر” که شامل گزیده‌ اشعار بزرگان شعر و ادب فارسی و حاصل ۴۳ سال تحقیق و پژوهش خود بود، را به من هدیه داد. درست یک هفته پیش تماس گرفتم اما جوابی نداد. روز بعد تماس گرفت و آنقدر اظهار لطف و محبت کردند که قابل وصف نیست و از من قول گرفت که شیراز آمدم به دیدارش بروم. شب گذشته دوست عزیزم رضا حسینی از آلمان پیامی فرستاد که استاد سید فضل‌‌الله مساوات آسمانی شده است.
و اینگونه بود که پرونده این انسان بزرگ بسته شد.
روحش شاد و یادش گرامی باد

  • نویسنده : الیاس احمد‌حسینی
  • منبع خبر : گناوه‌آنلاین