زلزله در گناوه
زلزله در گناوه

  گناوه‌آنلاین؛ الیاس احمد‌حسینی- زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۱۱.۱۱ دقیقه روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ شهرستان گناوه را لرزاند. در شهر گناوه خسارت‌ها در حد شکستن وسایل خانه و ترک برداشتن دیوارها و فرو ریختن چند دیوار و بالکن خانه‌های قدیمی بوده اما تلفات جانی در بر نداشته است. با این حال […]

 

گناوه‌آنلاین؛ الیاس احمد‌حسینی- زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۱۱.۱۱ دقیقه روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ شهرستان گناوه را لرزاند.
در شهر گناوه خسارت‌ها در حد شکستن وسایل خانه و ترک برداشتن دیوارها و فرو ریختن چند دیوار و بالکن خانه‌های قدیمی بوده اما تلفات جانی در بر نداشته است. با این حال خساراتی به چند سوپر مارکت و کارگاه شیشه‌بری رسیده است.
عمده خسارات ناشی از این زلزله به روستاهای بخش مرکزی گناوه وارد شده است.
این خسارات در حد تخریب و ترک خوردگی دیوار برخی ساختمان‌ها بود. روستاهای شول، کلر، کمالی، فخرآوری، اسلام‌آباد، بهمنیاری غربی و شرقی، گمارون، تاج ملکی بیشترین آسیب‌ها را در بین روستاها داشته‌اند. تخریب دیوارهای منازل، دامداری‌ها و تلف شدن گوسفندان از جمله مهمترین خسارات وارده شده می‌باشد. تاکنون این زلزله ۶ مصدوم داشته و خوشبختانه تلفات جانی نداشته است. با این همه پس از وقوع زلزله مقاماتی از جمله عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر و غلامرضا مهرجو فرماندار گناوه به همراه هیاتی از مناطق آسیب دیده دیدن کرده و تعدادی چادر و بسته‌های غذایی از طرف هلال احمر در بین آسیب دیدگان توزیع شده است. این در حالی است که روستاهایی از جمله مال‌قاید، مال خلیفه‌ای، محمد صالحی، چاه‌بردی با چند هزار جمعیت هیچ گونه خساراتی مالی گزارش نشده است. اما آنچه را نمی‌توان نادیده گرفت بحث نوسازی روستاهای خسارت دیده است که به دفعات پس از هر حادثه‌ای از قبیل باد و باران دچار خسارت و آسیب می‌شوند.
در ادامه زلزله ۵.۹ ریشتری ظهر یکشنبه در گناوه، تا ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه حدود ۷۰ پس لرزه به دنبال داشته است.
با این وجود ساعت ۲.۴۷ دقیقه بامداد با لرزش شدید ۴.۷ ریشتری دوباره مردم را سراسیمه از خانه‌ها بیرون و به کوچه،خیابان، پارک‌ها و ساحل کشاند. این اتفاق باعث شد تا بازار شایعه و خبرهایی از وقوع زلزله ۹ ریشتری در فضای مجازی داغ و باعث رعب و وحشت در بین مردم شود. این رویداد در حالی اتفاق افتاد که با وجود آماده‌باش ستاد بحران مستقر در فرمانداری تا صبح هیچ واکنشی به این شایعات نشان داده شد. جالب‌ اینجاست که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی محلی خیلی زود ابتکار عمل را در دست گرفته و با تماس با کارشناسان در این حوزه و پاسخ به این شایعات جو روانی را کمی آرام کردند. پس از آن هم چندین پس لرزه‌ نسبتاً قوی باعث شد تا بسیاری از خانواده‌ها ترجیح دهند نخوابند یا در بیرون از منزل باشند.
با این همه زلزله شدید گناوه در مقایسه با زلزله‌های مشابه در کاکی و سی‌سخت کمترین آسیب را داشته و جا دارد کارشناسان دلایل و عوامل آن را به صورت علمی مورد بررسی قرار داده و به اطلاع عمومی برسانند.

  • نویسنده : الیاس احمد‌حسینی
  • منبع خبر : گناوه‌آنلاین