ساکنان محله امید در انتظار الحاق به شهر گناوه
ساکنان محله امید در انتظار الحاق به شهر گناوه

گناوه– ایرنا– ساکنان محله امید گناوه که مدت‌ها در انتظار الحاق به طرح تفصیلی شهر هستند، امیدوارانه زندگی خود را با مشکلات متعددی سپری می‌کنند تا یک روزی به خواسته خود برسند.

به گزارش ایرنا،  این محله با جمعیتی نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ نفر که دره فصلی نیز در حاشیه آن قرار دارد، به علت الحاق نشدن به طرح تفصیلی شهر از نخستین امکانات و خدمات شهری بی‌نصیب هستند.

یکی از علل گرایش برخی از مردم این شهر برای سکونت در این محله حاشیه نشین را می‌توان به قیمت‌های سرسام آور مسکن در شهر گناوه دانست که برای آنها به هیچ وجه دست یافتنی نیست.

البته ساخت و سازهایی که در این محله صورت گرفته است به علت الحاق نشدن به طرح تفصیلی شهر، مجوزی از شهرداری  اخذ نکرده‌اند تا نتوانند از خدمات و امکانات رفاهی برخوردار شوند.

یکی از ساکنان این محله با ابراز اینکه محله مان نه  شهری و نه روستایی است، تاکنون به طرح تفضیلی شهر الحاق نشده است، اما در انتظار خدمت رسانی دستگاه‌ها هستیم.

عقیل موسوی گفت: ساکنان این محله افراد کم بضاعت هستند که مجبور به خرید منازلی با متراژ کم شدند و امکان خرید زمین و ساخت به علت قیمت سرسام آور برای آنها وجود ندارد.

وی که در حال ساخت ساختمان خود است، اظهار داشت: ساکنان این محله به علت الحاق نشدن به طرح تفصیلی شهر در بلاتکلیفی بسر می برند و امیدواریم هرچه زودتر از این وضعیت نجات پیدا کنیم.

موسوی معتقد است که طبق قوانین کشور باید به فکر افراد محروم بود و از مسؤولان تقاضامندیم با اقدامی انقلابی و جهادی هرچه زودتر ما را از سردرگمی بیرون بیاروند و به شهر الحاق کنند.

                                                                                ساکنان محله امید در انتظار الحاق به شهر گناوه

سعید طاهری،  یکی دیگر از ساکنان محله امید گناوه گفت: به علت نبود امکانات و مایحتاج روزانه خود باید به ناچار برای خرید هر کالایی به مرکز شهر برویم.

وی افزود: در این محله تاکسی برای جابه جایی ساکنان از قشر کم درآمد هستند، وجود ندارد، خیلی از کوچه‌ها خاکی است و با هر بارش باران تمام خانه و زندگی مردم در معرض آبگرفتگی قرار می‌گیرد.

این شهروند ساکن در محله امید که در انتظار بهبود وضعیت کنونی بسر می‌برد اظهار می دراد از وجود حتی پارک مناسب و هرگونه زمین استاندارد ورزشی  برای بازی کودکان محروم هستیم.

وی بیان می کند که شهرداری بخاطر اینکه  این محله به طرح تفصیلی شهر الحاق نشده امکان خدمت دهی ندارد ولی امیدواریم مسئولان در برون رفت از وضعیت کنونی گره گشایی کنند.

ساکنان این محله بر این  باورند تا زمانی که به شهر الحاق نشدند، باید همچنان زندگی خودرا با مشکلات متعددی سپری کنند و امیدوارند مسئولان چاره ای برای آنها بیاندیشند تا بتوانند از خدماتی که چندین سال چشم انتظار آن هیستند بهره مند شوند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گناوه گفت: محله امید در محدوده شهر نیست بلکه در حریم شهر است و طرح تفصیلی آن به تاخیر افتاده و امکان خدمت رسانی وجود ندارد اما درتلاشیم این منطقه جزو شهر شود.

سجاد امیری افزود: اگرچه امکان خدمات رسانی به این محله وجود ندارد اما داوطلبانه و در روزهای فرد ماشین های خدمات شهری اقدام به جمع آوری زباله می‌کنند.

وی ادامه داد: برای فراهم کردن فضای سبز، آسفالت کوچه و معابر این محله  به علت الحاق نشدن به شهر در حوزه اختیارات شورا و شهرداری نیست که درصورت الحاق شدن به شهر با مالکان و ساکنان رایزنی خواهیم کرد که از این خدمات نیز بهره مند شوند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گناوه گفت: یکی از مشکلاتی که در این محله وجود دارد، مالکان کل پلاک ها را در قالب مسکونی واگذار کردند و هیچ قطعه ای برای فضاهای عمومی در نظر نگرفتند.

وی بیان کرد: تا زمانی که طرح تفضیلی این محله تهیه و به نتیجه نرسد امکان اخذ مجوز و  خدماتی برای ساکنان آن توسط شهرداری وجود ندارد.

شهردار بندرگناوه گفت: شهرداری در زمینه الحاق شدن محله امید به طرح تفصیلی شهر پیگیری های لازم را انجام می‌دهد و آن را در دستور کار قرار داده است.

                                                                           ساکنان محله امید در انتظار الحاق به شهر گناوه

جواد رستمی افزود: باتوجه به اینکه ساخت و سازها در این محله مجوزهای لازم را از شهرداری اخذ نکردند امکان خدمات رسانی وجود ندارد اما بازهم تلاش کردیم به نوعی داوطلبانه خدماتی ارایه دهیم.

وی اظهار داشت: پل محله امید در این منطقه در دست احداث است و تلاش خواهیم کرد تا قبل از سال جدید به پایان برسانیم.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر خود به گناوه از این محله بازدید و در جریان مسایل و مشکلات ساکنان آن قرار گرفت.

عبدالکریم جمیری در جمع مردم این محله گفت:  از اینکه شما را در این وضعیت می بینم بسیار ناراحت هستم و  برای ما پذیرفتنی نیست.
وی افزود: نباید در بین مردم  هیچ نقطه از ایران تفاوتی وجود داشته باشد و بنا به فرموده امام راحل و رهبرمعظم انقلاب  هر کجا که محروم تر است باید بیشتر مورد توجه باشد و  این اصل نظام و انقلاب است.

جمیری ادامه داد: مسئولان باید برای مسکن مردم و اقشار کم درآمد از قبل برنامه‌ریزی  می کردند و قبل از اینکه ساخت و ساز انجام غیرمجازی صادر شود، زمین در نظر بگیرند و  زیرساخت را فراهم کنند تا سکونت آنها دچار مشکل نشود.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: ادارات اجرایی ما وظیفه خدمت‌رسانی را برعهده دارند اما  در یک چارچوبی می‌توانند انجام دهند و بیش از آن توسط نهادهای نظارتی مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: این توقع درستی است که باید آب و برق و گاز و تلفن برای اهالی این منطقه کشیده شود، اما  قبل از آن باید این محله به شهر وصل شود تا  دستگاه ها موظف به خدمت رسانی شوند.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم گفت: مسئولان اجرایی  باید برای الحاق محله امید به شهر گناوه و تغییر نقشه تفصیلی شهر، توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی تهیه کنند تا این مشکل حل شود و  در صورتی که در استان حل نشد،  در سطح ملی و از طریق وزارتخانه‌ها پیگیری خواهیم کرد.