سفرنامه بی‌بی حلیمه
سفرنامه بی‌بی حلیمه

سفرنامه بی‌بی حلیمه گناوه‌آنلاین؛ الیاس احمد‌حسینی- امام‌زاده بی‌بی حلیمه در کوه‌های روستای سیاهمکان (سَهکون) از توابع شهرستان دیلم در نقطه‌ای دنج و دیدنی واقع شده است. از گناوه تا شرکت نفت و گاز سیاهمکان ۶۷ کیلومتر و از آنجا تا قدمگاه ۷ کیلومتر فاصله است. همچنین از بندردیلم ۳۰ و سیاهمکان ۱۵ کیلومتر فاصله است. […]

سفرنامه بی‌بی حلیمه

گناوه‌آنلاین؛ الیاس احمد‌حسینی- امام‌زاده بی‌بی حلیمه در کوه‌های روستای سیاهمکان (سَهکون) از توابع شهرستان دیلم در نقطه‌ای دنج و دیدنی واقع شده است. از گناوه تا شرکت نفت و گاز سیاهمکان ۶۷ کیلومتر و از آنجا تا قدمگاه ۷ کیلومتر فاصله است. همچنین از بندردیلم ۳۰ و سیاهمکان ۱۵ کیلومتر فاصله است. کوه‌های نسبتاً صعب‌العبور، چشمه‌های آب گرم، چاه‌جادویی، گیاهان دارویی، قبرستان باستانی، ماهی‌های رودخانه، کندوهای زنبور عسل و آب و هوای مطبوع و دل‌انگیز آن در فصل پاییز و زمستان تا اواخر بهار یکی از نقاط گردشگری زیبا و دیدنی در منطقه است.
فاضل نارکی که به همراه همسرش مریم کنارکوهی متولی (درویش) بی‌بی حلیمه هستند، می‌گوید: سابقه‌ی این قدمگاه به قرن‌ها پیش برمی‌گردد که توسط سادات روستای گزلوری بنیان گذاشته شده است. نازکی که از سال ۸۲ تاکنون در حال ساخت و ساز و تکمیل امکانات رفاهی در آن‌جاست از سختی کار و کمک‌های مردمی و کرامات بی‌بی حلیمه می‌گوید.
آنان با مشقت و پشتکار آب انباری نسبتاً بزرگ در دل کوه می‌کنند. پس از آن به بازسازی اتاقک قدمگاه به کمک داوطلبین می‌پردازند. پس از آن اقدام به ساخت استراحتگاهی برای زوار با ده اتاق ۱۵ متری با همت کارگرانی از روستاهای شول، گاو زرد، مظفری، گَزلوری، مال‌شهاب سیاهمکان، بیدو، کنارکوه و عامری می‌کنند.
در ضلع شمالی قدمگاه، قبرستان عشایر است که در اواسط پاییز تا پایان فروردین به این منطقه برای چرای دام‌هایشان کوچ می‌کنند. بنابر گفته نارکی این قبرستان چندین بار مورد حفاری‌های غیرمجاز قرار گرفته و استخوان‌های مردگان به نحو تاسف‌باری در اطراف پراکنده شده است.
همچنین داخل قدمگاه چندین بار مورد دستبرد قرار گرفته و داخل آن حفاری شده است.
اما آنچه به این قدمگاه جلوه خاص و دیدنی می‌دهد چشمه‌های روان آب در کنار آن و شنای ماهی‌هایی که خود را با آب گوگردی وفق داده‌اند که نشان از امید و زندگی در این طبیعت سخت و طاقت‌ فرساست. در شمال قدمگاه به فاصله ۵۰ متری وجود حفره‌ای طبیعی به عمق ۴ متر و پنهای دو متر در دل کوه که بوسیله چشمه‌ها پر می‌شود. گفته می‌شود به دلیل نوع ساخت این حفره و چشمه و آب آن تاکنون هیچ کس در آن غرق نشده است. از طرفی در فاصله یک کیلومتری آن چاه نفت واقع شده و برای دسترسی به جاده بی‌بی حکیمه از شرق امام‌زاده با موتور سیکلت ۲ کیلومتر فاصله است. با این همه انتظار می‌رود اگر راه این مکان کمی مورد توجه قرار بگیرد می‌تواند به یکی از نقاط بسیار زیبا و دیدنی در منطقه تبدیل شود.

  • نویسنده : الیاس احمد‌حسینی