سه خودکشی در دو هفته
سه خودکشی در دو هفته

گناوه‌آنلاین؛ احمدرضا ونکی- طی دو هفته اخیر سه خودکشی در سطح استان بوشهر رخ داده است. خودکشی اول دیر، کودک ۱۱ ساله خودکشی دوم کنگان، کودک ۱۵ ساله خودکشی سوم جم، نوجوان ۲۱ ساله اگر چه از علت و انگیزه خودکشی سوم هنوز خبری در دست نداریم ولی بی شک دو خودکشی دیر و کنگان […]

گناوه‌آنلاین؛ احمدرضا ونکی- طی دو هفته اخیر سه خودکشی در سطح استان بوشهر رخ داده است.
خودکشی اول دیر، کودک ۱۱ ساله
خودکشی دوم کنگان، کودک ۱۵ ساله
خودکشی سوم جم، نوجوان ۲۱ ساله
اگر چه از علت و انگیزه خودکشی سوم هنوز خبری در دست نداریم ولی بی شک دو خودکشی دیر و کنگان در ارتباط معنادار با فقر و آسیب‌های ناشی از آن واقع شده است.
ادامه دار شدن روند خودکشی دو موضوع را قابل بررسی می‌نماید:
اول این که عدالت اجتماعی در بعد اقتصاد و فرهنگ با موفقیت رو به رو نبوده است.
خودکشی هم مثل بزهکاری ناشی از یک علت نیست و دارای عوامل بیولوژیک، سایکولوژیک و سوسیال می‌باشد و انگیزه‌ها نیز مختلف هستند.
دو کودک و نوجوان دیری و کنگانی را در نظر بگیرید که در وضعیت مالی خوبی به سر می‌برند، برای کسب تحصیل با مشکلی رو به رو نیستند، عصرها برای فرا گرفتن ورزش به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و از تفریح و شادی به اندازه کافی برخوردارند. مورد آموزش‌های رشد مدار قرار گرفته اند و عزت نفس دارند.
و در نقطه مقابل:
دو کودکی را در نظر بگیرید که تمام تابستان در گرمای طاقت فرسای جنوب از کولر محروم بوده، برای تحصیل حتی یک گوشی مناسب در کل خانواده ندارد، محیط خانه چندان شاد نیست و درگیر مشکلات مالی هستند، یا پدر به زندان رفته و مجازاتش اعدام است، نوجوان ترک تحصیل کرده و مجبور به کار و تحمل آسیب های پیرامونی است.
آیا این دو کودک در مواجهه با انحرافات و آسیب های اجتماعی در یک سطح از توانمندی برای مقابله قرار دارند ؟
انکار آسیب‌ها در اجتماع مانع از چاره اندیشی برای مرتفع نمودن آن‌ها است. خودکشی جرم نیست اما یک انحراف اجتماعی تلقی می‌گردد.
گابریل تارد می‌گوید جرم مد می‌شود و در روند یادگیری اجتماعی قرار می‌گیرد. زمینه که مهیا باشد مد شدن انحرافات اجتماعی برای خلاصی از مشکلات و بحران‌های زندگی در دسترس‌ترین و راحت‌ترین راه است آن هم برای کودک و نوجوانی که در ابتدای مسیر رشد قرار دارد و از پختگی لازم برخوردار نیست.
در بحث نظریه فشار مرتن بخشی از جامعه آنومیک را انزواگرایانی هم چون معتادان کارتن خواب تشکیل می‌دهند اما ظاهراً در جامعه آنومیک ما دسته‌ای دیگر باید به ۵ دسته شناخته شده مرتن الحاق گردند.
بله خودکشی جرم نیست بلکه یک انحراف اجتماعی است و بدترین خشونتی است که یک انسان می تواند بر علیه خود به کار بگیرد. فشارهای اقتصادی، فقد برنامه‌های رشد نگر و رشدمدار از گذشته تا کنون، افسردگی محیطی که شرایط پیرامونی بیماری کرونا آن را مزید بر علت شده، درگیری ناخواسته کودکان در مسائل مربوط به بزرگترها و روند رو به رشد نا امیدی بخشی از عوامل موثر بر خودکشی در این روزها می‌تواند باشد.
درد‌ها و آسیب‌ها مکتوم نیستند و حتی با شناخت آسیب‌ها نیاز به بیان راه کار نیست.
آفتاب آمد دلیل آفتاب؟
در روز با چراغ به دنبال چه می‌گردیم؟

  • نویسنده : احمدرضا ونکی