صبری که مردم گناوه و دیلم دارند ایوب هم نداشت
صبری که مردم گناوه و دیلم دارند ایوب هم نداشت

صبری که مردم گناوه و دیلم دارند ایوب هم نداشت گناوه‌آنلاین؛ مرتضی خضری- ۱۲ سال است خبرهای جاده گناوه میشان را خبرگزارهای رسمی و غیر رسمی می‌نویسند. ایرنا نوشته است، مهر نوشته است، فارس نوشته است، خلیج فارس نوشته است، نصیر نوشته است، گناوه پورت نوشته است، گناوه آنلاین نوشته است و خیلی ‌های دیگر، […]

صبری که مردم گناوه و دیلم دارند ایوب هم نداشت

گناوه‌آنلاین؛ مرتضی خضری- ۱۲ سال است خبرهای جاده گناوه میشان را خبرگزارهای رسمی و غیر رسمی می‌نویسند. ایرنا نوشته است، مهر نوشته است، فارس نوشته است، خلیج فارس نوشته است، نصیر نوشته است، گناوه پورت نوشته است، گناوه آنلاین نوشته است و خیلی ‌های دیگر، اما این جاده در گِل مانده است.
بسیاری وعده داده‌اند؛ نماینده مجلس داده است، استاندار داده است، فرماندار داده است، مدیرکل داده است اما در این پروژه آب از آب تکان نخورده است.
حالا بار دیگر جمیری نماینده مجلس و رستمی مدیرکل راه و شهرسازی وعده داده‌اند، البته سال‌ها پیش نیز داده بودند.
جاده گناوه میشان داستانی دارد شنیدنی.
▪در شمال استان بوشهر راهی وجود دارد که سال‌ها پیش راه توسعه را به شمال استان باز کرد ولی به مرور این راه با احداث راه‌های تازه، متروکه شد.
در سال ۸۶ مطالعه بر روی جاده گناوه میشان آغاز شد و در شهریور سال ۸۷ کلنگ احداث آن به زمین زده شد.
کارشناسان راه اعتقاد دارند این راه شریان حیاتی شهرهای شمالی استان بوشهر است.
این راه در اندک زمانی مورد توجه مسئولین قرار گرفت؛ راهی با فواید بسیار که می‌تواند به شکلی میانبر بنادری مانند *گناوه، دیلم، امام حسن و ریگ* را به مرکز کشور متصل کند.
این راه از قدیمی‌ترین جاده‌های شوسه‌ای استان بوشهر بود و از دل تل و تپه‌های زاگرس مسافران را به سمت مرکز کشور راهنمایی می‌کرد. این جاده شوسه‌ای که از نزدیکی روستای تاج ملکی به سوی کوهپایه‌های زاگرس کشیده شده بود بیش از صد سال عمر دارد و روزگاری مسافران زیادی را رهنمون و همراه بود. با احداث جاده‌های جدید این جاده رونق خود را از دست داد و به فراموشی سپرده شد ولی توجه به شمال استان و پی گیری مسیر تازه‌ای که بتواند *بنادر گناوه، دیلم، ریگ و امام حسن* را به مرکز کشور نزدیک کند بار دیگر نگاه‌ها را به سوی این راه معطوف کرد و بالاخره بعد از کارهای کارشناسی زیاد طرح جاده جدید با نام جاده گناوه- میشان در مجاور جاده قدیم به تصویب رسید و کلنگ آن به زمین زده شد.

شروع این پروژه نوید بخش بود اما بعد از مدتی کار بر روی این مسیر متوقف شد، توقفی که ۱۲ ساله شده است. جاده گناوه میشان از استان‌های بوشهر و فارس گذر می‌کند. قسمتی از این جاده که در استان فارس قرار دارد در بهمن ماه ۸۹ یعنی ۱۰ سال پیش افتتاح شد. ۵۵ کیلومتر از این راه در حوزه استان بوشهر است؛ هم در گِل مانده و هم بر گِل مانده است.
*برای این ندانم کاری و کم کاری و هدر رفت هزینه‌های ملی در این پروژه چه کسی باید پاسخ‌گو باشد؛ سرزنش و توبیخ شود؟*

این راه که به بزرگراه مرکز ایران به جنوب هم مشهور است دارای فواید بسیاری است.
▪دسترسی آسان به مکان تبرکه امامزاده بی بی حکیمه که هر ساله به دلیل مسیر ناهموار مشکلات فراوانی را برای زائران به وجود می آید.
▪توسعه گردشگری و جذب توریست.
▪پدافند غیر عامل راههای ارتباطی در رسیدن مرکز نشینان به جبهه جنوب و خلیج فارس.
▪رونق اقتصاد روستاها و شهری مسیر بزرگراه.
▪تسهیل صادرات و واردات با کم نمودن هزینه حمل و نقل
▪تاسیس کارخانه‌های گچ و فراورده‌های آن در طول مسیر از چرام تا دیلم و از گچساران تا گناوه
▪تاسیس کارخانه‌های سفال، سرامیک، کاشی و هر فراورده‌ای که مواد اولیه آن گل رس مرغوب باشد.
▪تاسیس کارخانه سیمان در مسیر.
▪احیای حیات وحش از دست رفته و نابود شده منطقه و مسیر بزرگراه.
▪توسعه باغات مرکبات و کشاورزی در مناطق گچساران تا گناوه، مخصوصا مناطق باباکلان و خروج آن مناطق از عدم توسعه و فقر مالی و بیکاری.
▪دسترسی بنادر مهم *گناوه، دیلم، امام حسن، ریگ و ماهشهر* به استان‌های اصفهان، شمال کشور، چهار محال بختیاری و فارس و رونق این بنادر.
▪کوتاه نمودن فاصله مرکز ایران به بنادر جنوب به طول ۱۱۰ کیلومتر.
▪صرفه جویی مصرف سوخت به میزان ۷۵ میلیون لیتر مصرف بنزین کشور.
▪تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از بنادر گناوه و دیلم به اصفهان و تهران و شمال کشور
▪کاهش ۲ و نیم ساعت زمان سفر گناوه به اصفهان

*سرنوشت راه گناوه میشان*

راه گناوه میشان در زمان نمایندگی میگی‌نژاد در هشتمین دوره مجلس کلنگ‌زنی شد ولی بر زمین ماند، با حضور جمیری در مجلس نهم درخواست‌های مردم در حوزه شمال استان برای اتمام این راه ادامه پیدا کرد ولی چهار سال گذشت و راه بر زمین ماند. خدری در مجلس دهم نماینده شد؛ باز هم چهار سال گذشت و هیچ کس در این راه، راه نرفت. بار دیگر جمیری آمد و نماینده همان مردمی شد که هشت سال پیش به آن‌ها وعده ساخت این راه را داد. در این پروژه تنها چیزی که تغییر کرد ادبیات وعده‌ها بود و این پروژه با تمام وعده‌های داده شده در مراحل اولیه جاده سازی قرار دارد و مشخص نیست چه سیاست پنهانی حاکم است که این راه بدون سرانجام مانده است.
قسمت عمده این راه در استان فارس قرار داشت که تکمیل شده است.
«افتتاح جاده گناوه میشان در استان فارس در تاریخ ۹۸/۱۱/۱۷»
مراسم بهره برداری از پروژه ملی جاده میشان –گناوه در شهرستان نورآباد ممسنی که در مدت ۲۴ ماه ساخته شده است انجام شد.
با تکمیل این پروژه علاوه بر کاهش زمان ۵ ساعته مسیر شیراز گناوه به کمتر از ۳ساعت ، ظرفیت های صادرات و واردات استان نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
قطعه ۱۸ کیلومتری از کیلومتر ۸۰ تا ۹۸ جاده میشان-گناوه که با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال انجام گرفته است.
*سرنوشت راه در حوزه استان بوشهر*
خبر مربوط به مهرماه سال ۹۱ یعنی ۸ سال پیش
▪مدیر ساخت و توسعه راه‎های اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر از پیشرفت ۵۲ درصدی قطعات در دست اجرا راه اصلی گناوه ـ میشان خبر داد.
به گزارش «خلیج فارس» به نقل از فارس؛ فرزاد رستمی گفت: طول کل این پروژه ۱۷۰ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر آن در حوزه عملیاتی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر است و اکنون قطعات در دست اجرا ۵۲ درصد پیشرفت دارد.
مدیریت ساخت و توسعه راه‎های اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر تصریح کرد: راه اصلی گناوه ـ میشان با ۱۱ متر عرض شامل دو خط سواره رو به عرض ۶۵ متر با شانه‌های آسفالتی از هر دو سمت به عرض ۵۵ متر و شانه خاکی به عرض ۳۰ سانتی متر است.
صفایی بوشهری مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۱ در گفتگو با مهر: ساخت جاده گناوه – میشان- نورآباد با سرعت دنبال می شود. عملیات اجرایی در این قطعه‌ها با شتاب خوبی در حال انجام است.
آن وعده ها عملی نشد و حتی در ادامه سالاری استاندار دولت «تدبیر و امید» هم نتوانست پیچ این راه را راست کند و گراوند هم هیچ، راهی که آسایش را به مردم شمال استان ارزانی خواهد کرد در مار پیچ وعده‌ها راه گم کرده است.
امروز عبدالکریم جمیری نماینده مجلس در حوزه شمال استان است و فرزاد رستمی هم مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل نیست و مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر است؛ به وعده‌های خود نگاهی داشته باشند بد نیست.

  • نویسنده : مرتضی خضری
  • منبع خبر : یاران سبز