عقب‌گرد در تجارت بنزین/ از صادرات ۲ میلیارد دلاری تا واردات ۶۰۰ میلیون دلاری بنزین
عقب‌گرد در تجارت بنزین/ از صادرات ۲ میلیارد دلاری تا واردات ۶۰۰ میلیون دلاری بنزین

در حالی که در بودجه سال گذشته پیش‌بینی شده بود که ایران دو میلیارد دلار بنزین صادر کند، در بودجه امسال ایران به واردکننده بنزین تبدیل شده و طبق این قانون انتظار واردات ۶۰۰ میلیون دلاری طی سال جاری وجود دارد.

گناوه آنلاین؛

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:
عقب‌گرد در تجارت بنزین/ از صادرات ۲ میلیارد دلاری تا واردات ۶۰۰ میلیون دلاری بنزین

در حالی که در بودجه سال گذشته پیش‌بینی شده بود که ایران دو میلیارد دلار بنزین صادر کند، در بودجه امسال ایران به واردکننده بنزین تبدیل شده و طبق این قانون انتظار واردات ۶۰۰ میلیون دلاری طی سال جاری وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق مفروضات تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، دولت پیش‌بینی کرده است که امسال ۶۰۰ میلیون دلار از منابع کشور خرج واردات بنزین شود. این در حالی است که طی سال‌های گذشته معمولاً دولت از بنزین برای خود محل درآمدی تعریف می‌کرد که سال گذشته میزان این درآمد از محل صادرات بنزین دو میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود.
حمید بهزادی، مدیر اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد، با اشاره به این موضوع به «خط انرژی» گفته است که با ادامه این روند تا ۱۰ سال دیگر ایران باید روزانه یک میلیون بشکه نفت بفروشد تا بتواند بنزین مورد نیازش را وارد کند.
واردات بنزین برای جبران ناترازی جدی شد؟
تاکنون چندین مرتبه اخباری مبنی بر واردات بنزین از کشورهای مختلف از جمله روسیه شنیده شده است. با این حال اخیرا جواد اوجی، وزیر نفت، واردات بنزین از روسیه را تکذیب کرد و گفت سوخت‌رسانی بدون مشکل در تمام نقاط کشور در حال انجام است.
البته صرفا تاکید وزیر نفت مبنی بر اینکه درکشور مشکل سوخت‌رسانی وجود ندارد نمی‌تواند مشکل ناترازی بنزین که مدت‌هاست در ایران وجود دارد را از بین ببرد.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

در همین رابطه و برای کنترل ناترازی بنزین در کشور تا به امروز جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌داران و اعمال محدودیت در هر بار سوخت‌گیری از جمله تمهیدات وزارت نفت برای کنترل شدت مصرف بنزین و بازتعریف الگوی صحیح مصرف بود که البته نارضایتی‌هایی را به همراه داشت و موجب تشکیل صف‌های طولانی در برابر جایگاه‌های سوخت‌گیری شد، نهایتا هم نتیجه مثبتی نداشت و تا به امروز اقدام جدیدی صورت نگرفته است.
مطالعه بیشتر: خروج فاز یک پتروشیمی پردیس از سرویسدر مجموع وزارت نفت برای حل مشکل ناترازی بنزین راهکار جدیدی ارائه نداده و طبق معمول مصرف‌کنندگان را مقصر دانسته است. در حالی که واضح است اساس ناترازی بنزین در کشوری که دارای منابع انرژی بسیار است، از عدم تولید کافی نشات می‌گیرد و دولت به‌عنوان تنها سیاست‌گذار و عرضه‌کننده بنزین نمی‌تواند خود را تبرئه کند.

۲ راهکار برای جبران ناترازی بنزین
همایون صالحی، رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت، به تجارت‌نیوز گفت: همه می‌دانند ایران ناترازی سوخت دارد. اما بحث راهکار که به میان می‌آید هیچ‌کس گردن نمی‌گیرد. برای حل مشکل ناترازی بنزین در ایران دو راهکار بیشتر وجود ندارد؛ یا باید تولید پالایشگاهی افزایش یابد یا واردات بنزین صورت بگیرد. درنهایت هم راهی باید برگزیده شود که تمام منافع ملی را در بر بگیرد.
وی افزود: در مورد تولید پالایشگاهی پر واضح است که پالایشگاه‌ها دیگر توان تولید اضافه‌تر ندارند و تا همین میزانی که امروز تولید می‌شود نهایت تلاش آن‌هاست. در مورد ساخت پالایشگاه برای تولید بیشتر بنزین هم مسئولان تا به امروز به دلایل نامشخص تعلل کرده‌اند وگرنه نباید به این مرحله از ناترازی می‌رسیدند. با این تفاسیر همه مسئولان به شرایط ناترازی سوخت در ایران آگاه هستند، اما هیچ‌کدام از مقامات رسمی کشور ناترازی در بنزین و ناچاری برای واردات بنزین را بر عهده نمی‌گیرند.
او تاکید کرد: مشکل مسئولان این است که مقصر ناترازی بنزین را مردم می‌دانند. ۴۰ سال است که خودروهای اسقاطی در کشور بدون هیچ برنامه‌ای به راحتی عبور و مرور می‌کنند و حمل و نقل عمومی کشور هم کمترین توسعه و پیشرفتی نداشته است. در واقع به راحتی امکان حمل و نقل عمومی داخل شهری و برون‌شهری وجود ندارد.
مطالعه بیشتر: صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافتاین فعال صنفی با بیان اینکه متولی قصور و کوتاهی افزایش مصرف بنزین دولت است، توضیح داد: اخیرا به طور مرتب توسط دولت بحث قاچاق سوخت مطرح می‌شود؛ در حالی که مردم عادی نمی‌توانند این حجم از سوخت را قاچاق کنند. طبیعتاً این شکل از قاچاق که به آن اشاره می‌شود توسط کول‌برها صورت نمی‌گیرد.
صالحی در پایان خاطرنشان کرد: عضو کمیسیون انرژی مجلس با صدای بلند می‌گوید روزانه ۲۰ میلیون سوخت قاچاق می‌شود، این حجم از قاچاق می‌تواند کار موتور سوار یا کولبر باشد؟ قطعا عمده قاچاق سوخت در کشور کار مردم نیست.
برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.
مطالعه بیشتر:
طرح تشدید تحریم نفتی ایران روی میز بایدن/ مرندی: ایران به غرب هم نفت می‌فروشد

بنزین

مصرف بنزین