علیرضا فغانی: بوشهر را دوست دارم زیرا در تاریخچه داوری من است.    
علیرضا فغانی: بوشهر را دوست دارم زیرا در تاریخچه داوری من است.    
علیرضا فغانی گفت: بوشهر را دوست دارم چرا که اسم بوشهر در تاریخچه داوری من است. من در بوشهر کلاس داوری درجه ۲ به درجه یک راه گذراندم. 

بوشهر را دوست دارم زیرا در تاریخچه داوری من است.

 

گناوه آنلاین – اسماعیل کشتکار: علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال ایران زاده اول اردیبهشت ۱۳۵۷ در جابوز از خراسان رضوی است. فغانی در خانواده‌ای فوتبالی و ورزشی بزرگ شده است. پدرش محمد فغانی داور فوتبال بوده و برادرش محمدرضا نیز از داوران لیگ برتر فوتبال کشور است.

فغانی به عنوان بازیکن حضور در تیم های بانک ملی تهران، شهاب خودرو، اتکا و نیروی زمینی را در کارنامه دارد.

از مهمترین قضاوت های فغانی می توان دیدار فینال جام ملت های آسیا سال ۲۰۱۴، فینال جام باشگاه‌های جهان سال ۲۰۱۵، فینال فوتبال المپیک ۲۰۱۶ ریو، دیدار نیمه نهایی جام کنفدراسیون ها سال ۲۰۱۷ و دیدار رده بندی جام جهانی سال ۲۰۱۸ می توان نام برد.

علیرضا فغانی سال ۲۰۲۰ بهترین داور آسیا شناخته شد.

ایشان از سال ۲۰۰۸ وارد لیست داوران بین‌المللی شده است و در جام جهانی ۲۰۱۸ و در اولین دیدار خود در جام جهانی قضاوت آلمان و مکزیک را در ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ انجام داد. و در نهایت در جام جهانی ۲۰۱۸ چهار دیدار را قضاوت کرد و در جام جهانی ۲۰۱۴ هفت دیدار را به عنوان داور چهارم سپری کرد. فغانی در جام ملت های آسیا نیز سود زده است.

فغانی در بیست و چهارم شهریور ۱۳۹۸ برای زندگی استرالیا را انتخاب کرد و رسماً داور لیگ برتر استرالیا شد.

فغانی در ۹ دربی تهران حضور داشته است که شش دربی را داور وسط و سه دیدار را داور چهارم بوده است.

 

علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال کشور از خاطرات و تجربیات خود در عرصه داوری سخن گفت.

بوشهر را دوست دارم زیرا در تاریخچه داوری من است.

علیرضا فغانی گفت: بوشهر را دوست دارم چرا که اسم بوشهر در تاریخچه داوری من است. من در بوشهر کلاس داوری درجه ۲ به درجه یک راه گذراندم.

درس خواندن نیاز مبرم در همه مسائل حتی ورزش و داوری است. همه داوران جوان بدانند فوتبال در حال پیشرفت است و داوری هم باید پا به پای فوتبال پیشرفت کند. در هر کاری که هستید و فعالیت می کنید پیمانه خودتان را بزرگ بگیرید تا به موفقیت برسید.

در شروع داوری در زمین های جنوب تهران داوری کردم زمین هایی که خیلی ها در آنجا کتک خوردند روزی یک خبرنگار در آنجا از من پرسید آرزویت چیست و گفتم: داوری در فینال جام جهانی، خبرنگار از من خندید ولی همان خنده انگیزه پیشرفت من تا به امروز شد.

در استان بوشهر زاهدی فر در سطح کشور داور بزرگی است و اگر قدر خودش را بیشتر می دانست حرف های زیادی درسطح جهان برای گفتن داشت ولی شاید او هم دلایل خودش را داشته باشد.

در داوری فیزیک بسیار حائز اهمیت است ولی مهارت حرف اول را میزند و باعث پیشرفت است. داوران توهین و حق زحمه کم را دلیل عدم پیشرفت ندانند و این دو عامل جلوی پیشرفت و ترقی شما را نگیرد.

اساتید داوری خوبی در سطح شهر گناوه دارید و سعی کنید از آنها کمک بگیرید و راهنمای آینده شما باشند.

کرونا درس خوبی به ما داد که می شود خیلی چیزها را به صورت آنلاین آموزش داد و حتی یاد گرفت.

در اروپا و کشورهای متحول به نفر بالا کمک می کنند تا پیشرفت کند و بالاتر رود و نفر پایین رشد کند و پله پله جای او را بگیرد و این راز موفقیت آنها است.

شرایط داوری روز به روز برای داوری بانوان بهتر می شود و کلید بهترشدن زده شده است مثال آن هم جام جهانی پیش رو ست که چند داور خانم برای قضاوت در آن حضور دارند.

امیدوارم روزی فرا برسد که دختران و پسران ایرانی در همه زمینه ها موفق و سربلند باشند.

نگاه سیاسی به کشور ما زیاد جالب نیست ولی در تورنمنت ها سعی داریم دیدگاه آنها را عوض کنیم و موفق هم می شویم.

فوتبال و داوری بدون اسپانسر و سرمایه گذار نمی تواند پیشرفت کند.

یک داور اول باید یک کمک داور خوب باشد و من تا سال ۸۱ کمک داور بودم و بعد از آن در لیگ دو و یک و بعد لیگ برتر قضاوت کردم. استرس خوب و بد وجود دارد استرس خوب زمانی است که وقتی بدن آماده داشته باشید برای بهتر بودن استرس مثبت می گیریم و استرس منفی زمانی است که بدن و آمادگی جسمانی خوبی نداشته باشید.

سخت ترین قضاوتم دیدار فرانسه و آرژانتین بود که ۴ بر ۳ به پایان رسید و بهترین مسابقه جام جهانی لقب گرفت ولی آسان ترین قضاوتم رده بندی جام جهانی بود چرا که وقتی دو تیم اروپایی با هم دیگر مسابقه دارند فقط به فکر فوتبال بازی کردن هستند و این قضاوت را برای داور آسان می کند.

جمعه آینده به استرالیا برمیگردم تا در کلاس پیش فصل آنها حضور داشته باشم.

تا خداوند نخواهد هیچ کاری عملی نمی شود زبان انگلیسی، آمادگی جسمانی، قد و قامت خوب همه آنها فاکتورهای داوری هستند ولی خواست خدا بالاتر از همه آنهاست حتی اگر در محروم ترین نقطه کره زمین قرار داشته باشید اگر خدا بخواهد به اوج خواهی رسید.

  • نویسنده : اسماعیل کشتکار
  • منبع خبر : گناوه آنلاین