لغو دوباره «بازی‌های آسیایی» در برنامه شورای المپیک آسیا نیست
لغو دوباره «بازی‌های آسیایی» در برنامه شورای المپیک آسیا نیست

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت این روزهای شیوع کرونا در چین که حتی نگرانی هایی در سطح بین المللی ایجاد کرده است، برگزاری بازی های آسیایی در این کشور را پیچیده و شبهه دار کرده است به خصوص که فدراسیون بسکتبال چین با تبعیت از قوانین دولتش برای سال جدید میلادی، از میزبانی تیم ملی […]

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت این روزهای شیوع کرونا در چین که حتی نگرانی هایی در سطح بین المللی ایجاد کرده است، برگزاری بازی های آسیایی در این کشور را پیچیده و شبهه دار کرده است به خصوص که فدراسیون بسکتبال چین با تبعیت از قوانین دولتش برای سال جدید میلادی، از میزبانی تیم ملی بسکتبال کشورمان در پنجره ششم و پایانی انتخابی جام جهانی امتناع کرده و میزبانی آن را به یک کشور ثالث کشانده است.
همین مسئله سرنوشت بازی های آسیایی و لغو احتمالی آن را نزدیک به هم قرار داده است اگرچه مدیرکل امور بین الملل کمیته ملی المپیک با استناد به مذاکرات شفاهی صورت گرفته با برگزارکنندگان بازی ها و مدیران شورای المپیک آسیا (OCA) تاکید دارد لغو دوباره بازی ها در برنامه نیست.
فرید فتاحیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تا به امروز و با وجود شرایط فعلی چین، مبنا و اراده شورای المپیک آسیا و برگزارکنندگان بازی‌های آسیایی، برگزاری قطعی این بازی‌ها است.
وی با اشاره به نشست هماهنگی سرپرستان کاروان های اعزامی به بازی های آسیایی که اخیرا در عربستان برگزار شد، تصریح کرد: در این نشست در مورد هر مسئله ای در رابطه با بازی صحبت و بررسی شد جز لغو دوباره بازی ها و احتمالات مربوط به آن؛ در مذاکراتی هم که به صورت شفاهی با مدیران OCA و برگزارکنندگان بازی ها داشتیم، هیچ اشاره ای حتی به صورت ضمنی به این مسئله نشد.
مدیرکل امور بین الملل کمیته ملی المپیک تاکید کرد: اگر قرار بر لغو بازی های آسیایی باشد باید موضوع به صورت رسمی اطلاع رسانی شود که تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده ضمن اینکه امور لازم از طرف کشورها برای حضور در این بازی ها در حال پیگیری است.
به گفته فتاحیان، کمیته ملی المپیک ایران هم به صورت جدی مقدمات اعزام کاروان به بازی های آسیایی را دنبال می کند و قرار است طبق برنامه زمان بندی اعلام شده از طرف برگزارکنندگان بازی ها، ۱۱ بهمن ماه مرحله دوم ثبت نام کاروان ایران انجام شد.
نوزدهمین دوره بازی های آسیایی اول تا شانزدهم مهرماه سال آینده در هانگژو برگزار خواهد شد. قرار بود این بازی ها ۱۹ شهریورماه تا ۳ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شود اما گستردگی بیماری کووید ۱۹ در چین باعث تاخیر یک ساله آن شد.