مشکل کم‌آبی روستاهای گناوه در کجاست؟
مشکل کم‌آبی روستاهای گناوه در کجاست؟

  گناوه‌آنلاین؛ نرجس عباس‌پور- راجع به کم آبی و بی آبی که مسئولان فریاد می‌زنند می‌خواهم یک سوال بپرسم. دلیل اصلی این معضل چیست؟ آیا بی کفایتی خود مسئولین نیست که امروزه مردم بیچاره به این روز افتاد‌ه‌اند؟ اگر واقعاً معضل آب در این مملکت اینقدر جدی است پس چرا دست بکار نمی‌شوند؟ برای جلوگیری […]

 

گناوه‌آنلاین؛ نرجس عباس‌پور- راجع به کم آبی و بی آبی که مسئولان فریاد می‌زنند می‌خواهم یک سوال بپرسم. دلیل اصلی این معضل چیست؟ آیا بی کفایتی خود مسئولین نیست که امروزه مردم بیچاره به این روز افتاد‌ه‌اند؟ اگر واقعاً معضل آب در این مملکت اینقدر جدی است پس چرا دست بکار نمی‌شوند؟ برای جلوگیری از هدر رفت این همه آب در فصل بارندگی چاره‌ای نمی‌اندیشند؟ مگر این نیست که در فصل بارندگی شاهد هدر رفت این همه آب به دریا هستیم؟ حالا که قدرت و توان راه اندازی آبشرین‌کن را ندارند حداقل اجازه ورود آب رودخانه‌های فصلی را به دریا ندهند.
ما اهالی روستا سالیان سال است داد بی آبی دو روستای چاهک و چاه‌شور را می‌زنیم و مسیولین هم جواب منطقی می‌دهند که آب نیست!
باشه نیست ما هم پذیرفتیم نیست، اما روستای چاه‌شور به تنهایی ظرفیت ذخیره آب سه روستای همجوار را دارد. چرا وقتی سال‌هاست مراجعه می‌کنیم و درخواست بازسازی سد خاکی این روستا را که قریب ۵۰ سال پیش توسط اهالی روستا ساخته شده و طی این سالیان آب روستا را تامین و تا بارندگی بعدی هم آب را در خود نگه می‌داشت هیچ کس رسیدگی نمی‌کند. چندین سال است قول بازسازی این سد داده شده و هر وقت مراجعه می‌کنیم می‌فرمایند رفته برای مطالعه، اگر واقعاً آن چیزیست که شما می‌گویید و آب کم است، منابع ذخیره آب را افزایش دهید آن هم با هزینه اندک. ما از خیر آب سدکوثر گذشتیم، همین سد روستا برای ما کفایت می‌کند با یک لایروبی ساده مشکل ما را حل کند. این سد در چند سال اخیر با توجه به اینکه سطح آن بالا آمده توان نگه داری آب را در خود ندارد و با اولین بارندگی شکسته می‌شود و متاسفانه با توجه به اینکه می‌تواند ظرفیت خوبی برای مشکل بی آبی روستا باشه هدر می‌رود، ولی متاسفانه هیچ چاره‌ای اندیشیده نمی‌شود و این توجیهات بی آبی همه از عدم توانایی و بی کفایتی هست و گرنه مشکلات آنقدر بزرگ و غیرقابل حل نیستند. هدف از این یادداشت این بود که بگویم مشکلات بی آبی در سراسر کشور همین است که ما به عینه در این روستای کوچک می‌بینیم و چاره‌ی کار زیاد هم سخت نیست. فقط کمی اراده و تدبیر می‌خواهد.

  • نویسنده : نرجس عباس‌پور
  • منبع خبر : گناوه‌آنلاین