معماران در برابر تغییرات اقلیمی/ راه‌حل‌های نوآورانه برای ساختمان‌های پایدار
معماران در برابر تغییرات اقلیمی/ راه‌حل‌های نوآورانه برای ساختمان‌های پایدار

معماران در حال مقابله با چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی به روش‌های مختلفی متوجه هستند. از بهره‌وری انرژی و استفاده از استانداردهای Passivhaus  و استفاده از مصالح پایدار، تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام می‌شود.

گناوه آنلاین؛

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد
معماران در برابر تغییرات اقلیمی/ راه‌حل‌های نوآورانه برای ساختمان‌های پایدار

معماران در حال مقابله با چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی به روش‌های مختلفی متوجه هستند. از بهره‌وری انرژی و استفاده از استانداردهای Passivhaus  و استفاده از مصالح پایدار، تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،  عایق‌بندی و ایزولاسیون در معماری نقش مهمی ایفا می‌کنند. عایق‌بندی ابزاری کلیدی برای کاهش مصرف انرژی است. آیا معماران با طراحی ساختمان‌ها راه‌حلی برای مقابله با تغییرات اقلیمی دارند؟
مکان‌های ساخته شده مسئول ۳۹ درصد انتشار سالانه کربن در سراسر جهان هستند و بیشتر انرژی مورد استفاده در یک خانه یا دفتر برای تنظیم دما است.
معماری مقاوم در برابر آب و هوا همچنین در جایی که به شیوه‌ای بی‌دقت در برابر جهان گرمایشی ما تقویت می‌کند، مخاطره‌آور است. بریژیت کلمنتز، رئیس شبکه اقدام اقلیمی (ACAN) معماران در انگلیس می‌گوید: «مهم است اطمینان حاصل شود که تمرکز بر انعطاف‌پذیری منجر به مهندسی بیش از حد ساختمان‌ها نمی‌شود که خود به انتشار کربن و هزینه‌های بالاتر ختم می‌شود.»
در این گزارش به برخی از ساختمان‌ها نگاه می‌کنیم که از انرژی کمتر و مصالح پایدار استفاده می‌کنند:

ساختمان اتریش بدون نیاز به گرمایش یا سرمایش
به گزارش یورونیوز، ساختمان‌های پایدار و با کمترین مصرف انرژی تلاش می‌کنند تا محیط ساختمانی را بهبود دهند و انتشار کربن را کاهش دهند. به عنوان مثال یک ساختمان اتریشی بدون نیاز به سیستم‌های گرمایش یا سرمایش به خوبی دما  خود را کنترل می‌کند.
این ساختمان اداری با ظاهری ساده  و رنگ سفید در لوستنائو اتریش از برخی تکنیک‌های قدیمی برای انعکاس گرما، با پنجره‌های عمیق برای خنک نگه داشتن افراد استفاده می‌کند. دمای این ساختمان بین ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد بدون هیچ گونه سیستم گرمایش یا سرمایش مصنوعی نگهداری می‌شود.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

دانیل پوهنر می‌گوید: «که در اروپا می‌توان از تفاوت دما بین شب و روز به عنوان یک روش مؤثر استفاده کرد. در فصل تابستان، دریچه‌ها در شب باز می‌شوند تا از هوای خنک بهره ببرند، در حالی که در فصل زمستان، گرمایی که شب و روز تشکیل می‌دهد، برای حفظ گرما در داخل محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مطالعه بیشتر: برنامه‌های جهانی تولید سوخت فسیلی بسیار فراتر از اهداف آب‌وهوایی استاو همچنین اشاره می‌کند که علاقه‌مندی به روش ۲۲۲۶ وجود دارد، به خصوص در انگلستان، جایی که شرکت در حال تحقیق و بررسی برای اولین بار است. این روش به عنوان یک راه‌حل ممکن است در مناطقی که رطوبت بالا و دما متوسط بیشتر از ۲۵ درجه سانتیگراد است، کار نکند. اما در کلیه مناطق اروپا، به جز جنوب اسپانیا، این روش بدون مشکل کار می‌کند.
لاستناو در حال حاضر تغییرات شدید دمایی را تجربه می‌کند، از منفی ۱۶ درجه سانتیگراد در زمستان تا  مثبت۳۰ درجه سانتیگراد در تابستان، و سیستم هنوز به خوبی عمل می‌کند.

خانه آجری؛ ساختمان دانمارکی با حداقل عایق
این خانه آجری در دانمارک با استفاده از مقدار بسیار کمی از عایق، رویکردی متمایز به عایق بندی دارد. معماران از خانه‌های سنتی دانمارکی الهام گرفتند تا ساختمانی ماندگار با دیوارهای تنفس‌پذیر ایجاد کنند.
فقط از بلوک‌های سفالی و آجر برای چیدن آن به هم استفاده می‌شود، با شکاف‌هایی که اجازه می‌دهد هوا از آن عبور کند. آجرهای پورتون به دلیل جرم حرارتی خود یک تنظیم کننده دما هستند. گرما را در طول زمستان فراهم می‌کنند و در تابستان مقداری رطوبت را از خانه خنک و جذب می‌کنند.
همچنین، معماران به استفاده از مصالح ماندگار و روش‌های ساخت سنتی با تأکید بر انعطاف‌پذیری می‌پردازند تا به بهره‌وری انرژی بالا و کاهش انتشار کربن کمک کنند.
معماری پایدار و مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی متنوع در سطح مناسبی توجه به جزئیات و استفاده از مصالح متناسب با محیط محل ساخت را الزامی می‌سازد. این تلاش‌ها به منظور کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست و افزایش کیفیت ساختمان‌ها انجام می‌شود.
مطالعه بیشتر: پیامدهای فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی/۲۰۲۳، گرم‌ترین سال ثبت شده در ۱۲۵۰۰۰ سال گذشته خواهد بوددر یک پروژه اخیر، از مصالح ساختمانی نسبت به زیست‌ژنیک استفاده شده است، این نشان می‌دهد که مصالح ساختمانی سنتی را با مواد بیوژنیک ترکیب کرد و نتایجی زیبا و عملی از نظر فنی به دست آمد.
استاندارد Passivhaus یک استاندارد بسیار کم انرژی است که ساختمان‌های کارآمد انرژی و پایدار ایجاد می‌کند. این ساختمان‌ها دارای گواهینامه انرژی کمی برای گرمایش و سرمایش می‌باشند و از سیستم‌های تهویه بازیابی گرما بهره می‌برند. Passivhaus به طراحی ساختمان‌ها به نحوی کارآمد و عایقی تأکید دارد که به مصرف کمتری از انرژی نیاز دارند.
استفاده از مصالح زیستی و مواد ساختمانی طبیعی می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست و بهبود عملکرد ساختمان‌ها کمک کند. استفاده از چوب انبوه، کاه، پشم، کنف و سایر مصالح طبیعی می‌تواند به جلوبردن اهداف کاهش کربن کمک کند.
طراحی ساختمان‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی
با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی و تغییر در شرایط آب‌وهوایی در طراحی ساختمان‌ها، معماران به ساختمان‌هایی با انعطاف‌پذیری بالا و مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی متنوع توجه می‌کنند. استفاده از مصالح محلی و زیستی و طراحی محیطی با تأکید بر پایداری از جمله راهکارهای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
علاوه بر این، مسکن جامعه محور و استفاده از ساختمان‌های جمعی نیز به عنوان پاسخ به تغییرات اقلیمی مورد توجه قرار می‌گیرد. ساختمان‌هایی با استفاده از استانداردهای پاسیوهاوس (passivhaus) می‌توانند به کاهش مصرف انرژی و حفظ هزینه‌ها کمک کنند. همچنین، توجه به مسکن بومی و جامعه محور برای مقابله با تغییرات اقلیمی اهمیت دارد.
گروهی از دولت انگلیس خواسته است کربن تجسم یافته را تنظیم کند وآنها پیش‌بینی می‌کنند کمتر از ۵۰ میلیون تن دی اکسید کربن در سال تولید می‌کند که این رقم بیشتر از کل ردپای کربن  ۱۴۹ کشور است. باید توجه داشت که انگلیس از همسایگان اروپایی خود مانند سوئد، دانمارک، فرانسه، فنلاند و هلند عقب‌تر است. معماران آگاه از تغییرات اقلیمی به دنبال راه‌هایی هستند تا ساختمان‌ها تأثیر مثبت خالص داشته باشند.
مطالعه بیشتر: پیامدهای فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی/۲۰۲۳، گرم‌ترین سال ثبت شده در ۱۲۵۰۰۰ سال گذشته خواهد بودبریژیت کلمنتز می‌گوید: «ما در حال حاضر باید مسئولیت بزرگی را بپذیریم. این یکی از مهمترین زمان‌ها در تاریخ ماست. زمانی است که نیاز به نوآوری، همکاری و کشف مواد جدید داریم و باید از آن به عنوان یک فرصت هیجان‌انگیز استفاده کنیم. این یک نوع عصر جدید است.»

تغییرات اقلیمی

ساختمان