رونمایی از کتاب سربازان صفر درجه در چهار راه ناخدا حمزه در بندرگناوه
رونمایی از کتاب سربازان صفر درجه در چهار راه ناخدا حمزه در بندرگناوه

  گناوه‌‌آنلاین- الیاس احمد‌حسینی- روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۹۹ به همت هفته‌نامه‌ی صدای بندر، رونمایی از کتاب “سربازان صفر درجه در چهار راه ناخدا حمزه” نوشته عبدالکریم نیسنی با حضور تعدادی از فرهنگیان و مسئولین با رعایت نکات بهداشتی در سالن خلیج‌فارس  گناوه انجام شد. در ابتدا غلامحسین دریانورد نویسنده، پژوهشگر و ناشر به گوشه‌هایی […]

 

گناوه‌‌آنلاین- الیاس احمد‌حسینی- روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۹۹ به همت هفته‌نامه‌ی صدای بندر، رونمایی از کتاب “سربازان صفر درجه در چهار راه ناخدا حمزه” نوشته عبدالکریم نیسنی با حضور تعدادی از فرهنگیان و مسئولین با رعایت نکات بهداشتی در سالن خلیج‌فارس  گناوه انجام شد.
در ابتدا غلامحسین دریانورد نویسنده، پژوهشگر و ناشر به گوشه‌هایی از ویژگی‌های این کتاب و سابقه نویسندگی و خدمات فرهنگی نیسنی به گناوه اشاره کرد.
پس از آن محمد مظفری نویسنده و مدیر مسئول هفته‌نامه صدای بندر که مقدمه‌ای بر کتاب نوشته به نقش طنز در آثار نیسنی پرداخت.
سپس عبدالکریم نیسنی از چگونگی جمع‌آوری مطالب و احساس مسئولیتی که نسبت به گناوه داشته و پس از آن رونمایی از کتاب انجام شد و در پایان به حضار یک جلد کتاب با امضای نویسنده اهدا شد.
سربازان صفر درجه در چهارراه ناخدا حمزه در چهار فصل و ۴۳۲ صفحه توسط انتشارات دریانورد با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.
در فصل اول به موقعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گناوه از سال ۱۳۴۰ با جمعیت ۵ هزار نفر و تشکیل انجمن شهر و تاسیس شهرداری اشاره دارد که آمده: “با استقرار شهرداری با امکانات پنج فرغون، سه راس الاغ برای حمل زباله و یک دوچرخه و یک موتور سیکلت و با پرسنل کمتر از انگشتان دست که می‌بایستی چهار محله‌ی شهر را تحت پوشش خود در آورند.” نیسنی در ادامه این بخش به وضعیت سخت حمل و نقل و بهداشت عمومی اشاره می‌کند. در پایان این بخش نیسنی به صبر و تحمل مردم در برابر ناملایمات زندگی و از ارتباط خوب اجتماعی و همگرایی برای رشد و پیشرفت گناوه می‌گوید.
در جایی دیگر به چگونگی و انتخاب نام کتاب می‌پردازد: “منظور از سربازان صفر درجه به دوازده ماموری اطلاق می‌شده که در دهه‌ی ۱۳۵۰ با لباس شخصی برای کمک به نیروهای ژاندارمری به منظور مبارزه با قاچاق، در پاسگاه گناوه مستقر شده بودند و به هیچ صراط مستقیمی مقید نبوده و حرف حساب نمی‌فهمیده‌اند. آن‌ها مدتی با ایجاد رعب و وحشت، خشونت و حتی برخورد فیزیکی یک نوع حکومت نظامی برقرار می‌کنند و در حق مسافرینی که معمولا از خوزستان برای خرید به گناوه سفر می‌کردند و لقب چترباز به آن‌ها داده بودند، با اعمال زور و سخت‌گیری، مانع آمدنشان به گناوه می‌شدند و جلوی خرید آن‌ها را می‌گرفتند. این افراد به سربازان صفر درجه معروف بودند.”
همچنین نیسنی مفصل به سابقه‌ی شکل‌گیری و نام چهار راه ناخدا حمزه و به وقایع و نقش آن در تاریخ تجاری گناوه و به راز ماندگاری آن تا به امروز دقیق و موشکافانه پرداخته است.
در فصل دوم “صد نکته، صد حکایت” داستان‌ها و حکایات آموزنده‌ای از اتفاقاتی که در یک دوره ۵۰ ساله افتاده، نقل می‌شود. این بخش به تاریخ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خلق و خوی مردم با چاشنی طنز می‌پردازد.
فصل سوم با نام “مستندات” به اسامی بخشداران، فرمانداران، سرپرستان، شهرداران قبل و بعد انقلاب پرداخته است. اسناد و مدارک کمیاب و حتی نایابی در این بخش وجود دارد که ارزش علمی- پژوهشی کتاب را نشان می‌دهد‌.
فصل چهارم و آخر شامل عکس‌های زیبا، دیدنی و تاریخی از تحولات بیش از نیم قرن گذشته و شخصیت‌های فعال و تاثیرگذار گناوه است.
عبدالکریم نیسنی متولد ۱۳۲۸ نویسنده، خبرنگار، عکاس و اولین شهردار گناوه پس از انقلاب است که کارنامه فرهنگی پرباری از جمله کتاب‌های بی‌بی‌مریم، هجرتِ حاج سمیل، پوتین و باپیر را دارد.
با این همه سراسر کتاب برای هر گناوه‌ای خواندنی و آموزنده است و جا دارد که هر خانواده یک جلد از آن را در خانه داشته باشند. علاقمندان برای تهیه کتاب می‌توانند به کتابفروشی مرکزی جنب داروخانه شبانه‌روزی دکتر معرفت مراجعه کنند.

  • نویسنده : الیاس احمد‌حسینی
  • منبع خبر : گناوه‌آنلاین