چرا باید شرکت نفت مانع توسعه عمرانی گناوه باشد؟
چرا باید شرکت نفت مانع توسعه عمرانی گناوه باشد؟

    گناوه‌آنلاین- الیاس احمد‌حسینی- رودوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ شهرداری بندرگناوه با احداث خیابان جدیدی که میدان امام علی را مستقیم به ساحل گناوه متصل می‌کند و باعث حذف نیزارها و درنتیجه عمران و آبادی آن منطقه می‌شود ، منتها این نهاد در ابتدای کار با ممانعت نیروهای شرکت نفت و گاز گچساران روبرو شد […]

 

 

گناوه‌آنلاین- الیاس احمد‌حسینی- رودوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ شهرداری بندرگناوه با احداث خیابان جدیدی که میدان امام علی را مستقیم به ساحل گناوه متصل می‌کند و باعث حذف نیزارها و درنتیجه عمران و آبادی آن منطقه می‌شود ، منتها این نهاد در ابتدای کار با ممانعت نیروهای شرکت نفت و گاز گچساران روبرو شد . حاصل این ممانعت منجر به تجمع مردم در حمایت از شهرداری شد . با بالا گرفتن تنش ، مقامات قضایی ، انتظامی و فرمانداری مجبور به حضور و دخالت شدند که پس از شنیدن شکایات و تبادل خواسته‌ها آرامش نسبی برقرار شد .
اما آنچه را نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت عملکرد منفی شرکت نفت طی ۶۰ سال اخیر در منطقه است.
ادعای شرکت نفت حریم خطوط لوله‌هایی است که بیش از ۶۰ سال از احداث آنان می‌گذرد و تاکنون هیچ اقدامی برای جایگزینی یا محافظت از آنان نکرده است. با اینکه صاحبان اراضی مورد بحث حاضر به واگذاری املاکشان‌ در قبال کارشناسی هستند اما شرکت نفت تاکنون به هیچ صراطی مستقیم نیست و می‌خواهد همچنان موضوع بلاتکلیف بماند.
شاید حافظه تاریخی مردم گناوه هیچ وقت فراموش نکند که سالیان متمادی شرکت نفت مانع احداث میدان امام علی بود و طبق مذاکراتی که شده بود قرار بر این شده بود که شرکت پس از ایمن‌سازی میدان ساخت آن و خیابانی به ساحل را هم با هزینه خودش انجام دهد اما پس از پایان ایمن سازی شانه از زیر ساخت میدان خالی کرد و توپ را در زمین شهرداری گناوه انداخت. با این همه در دوره شهردار سیدجواد حسینی حقیقی میدان احداث شد. و حالا که قرار شده همان خیابانی که شرکت نفت قول ساخت آن را داده بود توسط شهرداری و از جیب مردم احداث شود با ممانعت شرکت نفت مواجه شده است.
با این همه آیا بیش از نیم قرن خساراتی که شرکت نفت به زمین‌های کشاورزی، دریا و محیط زیست منطقه زده است کافی نیست و باید همچنان مانع توسعه عمران و آبادی گناوه باشد؟

  • نویسنده : الیاس احمد‌حسینی
  • منبع خبر : گناوه‌آنلاین