گردشگران میلیونی و کمبودامکانات/ قطب توریسم جنوب زیرساخت می‌خواهد
گردشگران میلیونی و کمبودامکانات/ قطب توریسم جنوب زیرساخت می‌خواهد

حضور میلیونی مسافران نوروزی در گناوه می‌طلبد که امکانات و زیرساخت‌های این شهر متناسب با حجم گردشگران باشد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی: گناوه به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های متعدد نظیر ساحل و دریا، ارزانی سفر و اقامت، وفور کالاهای خارجی و آب و هوای مناسب، اماکن مذهبی و تاریخی به قطب گردشگری داخلی و به یکی از پر رونق ترین شهرهای گردشگری جنوب کشور و اقامت پذیر در چندسال اخیر تبدیل شده است.
بندر زیبای گناوه، مرکز شهرستان گناوه، در شمال استان بوشهر با دارا بودن ظرفیت‌های ناب تجاری از قبیل موقعیت ممتاز ارتباط مستقیم با کشورهای مهم تجاری، امتیازات ویژه واردات و صادرات، زمینه لازم را برای توسعه و توجه به گردشگری را دارد.
گناوه از جذابیت‌های منحصر به فردی در حوزه گردشگری برخوردار است و پهنه وسیع ساحل این بندر در حاشیه خلیج فارس، چشم‌انداز زیبای سواحل ماسه‌ای، و صخره‌ها و طبیعت روستاهای مجاور جلوه دیگری از جذابیت‌های این منطقه را به گردشگران و طبیعت‌دوستان عرضه می‌کند.امروزه، کیفیت غذاهای محبوب محلی یکی از شاخص‌های مهم گردشگری هر شهر محسوب می‌شوند که از دیگر جاذبه‌های این بندر بازارهای بزرگ ماهی‌فروشی و غذاهای محلی و بومی ویژه جنوب کشور به‌خصوص این منطقه است که بیشتر آنها با محصولات دریایی تهیه می‌شوند و هیچ ذائقه‌ای بدون چشیدن آنها از کنارشان به‌راحتی نمی‌گذرد و یکی از مهم‌ترین و بهترین خاطراتی است که در مسافران این دیار به یادگار مانده است.
در کنار همه این جاذبه‌های بی‌نظیر که هر کدام از آنها به‌تنهایی می‌تواند عامل مؤثری در جذب گردشگر و توسعه گردشگری یک منطقه باشد، مهمان‌نوازی و خون‌گرمی مردم دریادل این دیار عامل بسیار مهم و مؤثر است تا مسافران و مهمانان در مدت حضور در این شهرستان بهترین لحظات خود را سپری کنند و خاطراتی خوش از سفر برایشان بماند.مردم خون‌گرم و دریادل گناوه همواره و از هر فرصتی برای پذیرایی از مهمانان آماده‌اند و منازل و امکانات زندگی را در اختیار آنها قرار داده‌اند و به‌خصوص در مواقع بحران همواره بدون هیچ چشم‌داشتی در کنار مسئولان برای اسکان و پذیرایی از مهمانان و گردشگران حضوری چشمگیر دارند که این مهمان‌نوازی آنها بی‌نظیر و مثال‌زدنی است.

اگر چه در طی دو سال گذشته شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی‌های کرونایی بر حضور مسافران در این شهرستان نیز تأثیر چشم گیری داشت و باعث کاهش حضور مسافران و گردشگران در شهرستان شد اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی امسال، این بندر شاهد حضور گسترده و چشمگیر مسافران است که نوید بخش حضور گسترده گردشگران پس از دو سال و رونق دوباره بازار و گردشگری در نوروز ۱۴۰۱ این بندر است.
با بهبود شرایط کرونایی و افزایش میزان تزریق واکسن در بین هموطنان، حضور مسافران و گردشگران در این بندر افزایش یافت و در این روزهای پایانی سال خیابان‌ها، ساحل و سایت تجاری شاهد حضور دوباره و انبوه مسافران و گردشگران است.
حضور این گردشگران با وجود آنکه تا سال جدید و آغاز تعطیلات چند هفته زمان باقی مانده است و بر اساس تجربیات سال‌های گذشته تا پیش از شیوع کرونا نشان دهنده و نویدبخش حضور گسترده‌تر گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۱ در این شهرستان و این بندر است.
حضور میلیونی مسافر در شهرستان گناوه به خصوص در بندر گناوه مرکز این شهرستان در ایام پایانی سال که چندین برابر جمعیت این شهر است نیازمند امکانات و آمادگی‌های لازم است و شرایط ویژه و زیرساخت‌های خاصی را می‌طلبد.
امسال و پس از گذشت دو سال از شیوع کرونا و با توجه به پیش بینی‌های مسئولان و آنچه که تاکنون از حضور مسافران و گردشگران دیده می‌شود نوروز و تعطیلات پیش رو برای گناوه از مهمترین سال‌های حضور مسافر و گردشگر خواهد بود که برای خدمت رسانی مطلوب به این مسافران این شهرستان نیازمند حمایت استانی و کشوری است و این امر بارها توسط مسئولان شهرستان نیز بیان شده است.

شهر گناوه حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی در برخی از ایام سال و خصوصاً تعطیلات، تعداد گردشگران این شهر، میلیونی می‌شود که این تعداد چندین برابر کل جمعیت شهرستان است.
حضور گردشگران در این شهر نیازمند فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌هایی است تا بتواند پاسخگوی نیازهای مسافران وارد شده به این بندر بوده و لحظات فرح بخشی را برای این مهمانان به همراه داشته باشد.
از سویی فراهم کردن امکانات و ساماندهی مناطق گردشگر پذیر و رفع نواقص بخصوص در ساحل و بازار که مهمترین مکان تفریحی هم برای مردم این بندر و هم برای مسافران محسوب می‌شود از خواسته‌های مهم مردم و مسافران است.
فراهم کردن امکانات برای جمعیت میلیونی مسافر و گردشگر در بندری کوچک که تعداد مسافران آن بخصوص در ایام نوروز به چندین برابر کل جمعیت شهرستان می‌رسد به طور حتم کاری دشوار است و علیرغم همه تلاش‌های مسئولان امکانات محدود شهرستان پاسخگوی این جمعیت نیست و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های گسترده و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از این فرصت برای توسعه صنعت گردشگری شهرستان و بهبود اقتصاد منطقه بهره لازم برده شود.

کمبودها و مشکلاتی در زمینه کمبود پارکینگ بخصوص در سایت تجاری و ساحل، تأمین پزشکان متخصص و تقویت بخش درمانی و بهداشت، تأمین آب، برق، گاز و مایحتاج مورد نیاز مسافران و گردشگران، تقویت نیروی انسانی در بخش انتظامی، پلیس راهور و راهداری، هلال احمر، توجه به بخش ساحلی به عنوان یک از مهمترین بخش‌های حضور گردشگران و رفع نواقص آن از قبیل سرویس‌های بهداشتی، استقرار غریق نجات و نیروهای هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی و تقویت و پشتیبانی این نیروها و زیرساخت‌های شهرستان، توجه به گردشگری دریایی در این بندر و تقویت این بخش از گردشگری، جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی این شهرستان را می‌توان نام برد.
توجه به توسعه زیربنایی گردشگری در این شهرستان احداث موزه گردشگری، توجه به روستاهای گردشگر پذیر و استفاده از این ظرفیت بی نظیر در شهرستان، توسعه بوم گردی و تقویت و حمایت از سرمایه گذاری در این بخش، توسعه اماکن اقامتی، مهمانسرا و هتل‌ها و کمپ‌های مسافری در این شهرستان در توسعه منطقه بسیار مؤثر خواهد بود که باید مورد توجه قرار گیرد.
اگر چه ستاد خدمات سفر شهرستان از ماه‌ها پیش پس از ۲ سال تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا دوباره فعال و تاکنون چندین جلسه تشکیل داده است و ۱۲ کمیته تخصصی ستاد خدمات سفر در این شهرستان به منظور استقبال و خدمات دهی به هموطنان در ایام تعطیلات نوروز تشکیل شده است اما این ستاد با توجه به امکانات محدود شهرستان برای حمایت از سیل جمعیت که به این شهرستان وارد می‌شود باید در سطح از استانی و ملی حمایت شود.

آماده‌سازی گناوه برای خدمات دهی مطلوب
فرماندار گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این شهرستان برای خدمات دهی مطلوب به هموطنان در ایام تعطیلات نوروز نیاز به کمک و مساعدت استانی دارد.
محمد تقی صفری افزود: در صورت اعمال نشدن محدودیت‌های کرونایی، شهرستان گناوه در تعطیلات نوروز سال آینده با خیل عظیم گردشگران هموطن مواجه خواهد شد که خدمات رسانی به با توجه به زیرساخت‌های موجود در این شهرستان جوابگو نیست.
وی تصریح کرد: نیاز است تا ستاد تسهیلات سفر استانی از ستاد این شهرستان برای خدمت رسانی مناسب به گردشگران و مسافران حمایت و پشتیبانی کند.
صفری با تقدیر از همه تلاش‌ها و زحمات دست اندرکاران خدمت رسانی به مردم به خصوص در ایام نوروز افزود: تقویت نیروی انسانی موردنیاز در حوزه‌های راهداری، راهنمایی رانندگی، نیروی انتظامی و پلیس راهور شهرستان گناوه ضروری شود که پلیس راه استان در این زمینه کمک کند.
شهرستان گناوه در تعطیلات نوروز سال آینده با خیل عظیم گردشگران هموطن مواجه خواهد شد که خدمات رسانی به با توجه به زیرساخت‌های موجود در این شهرستان جوابگو نیست وی با اشاره به ضرورت تقویت بخش درمانی و بیمارستانی برای ایام نوروز در شهرستان گفت: بیمارستان شهرستان گناوه نیز در این ایام به تقویت نیروی پزشک متخصص و کشیک خاص نیاز دارد و باید در این زمینه به ویژه اورژانس کمک شود.
فرماندار گناوه بیان کرد: تقویت و تأمین سوخت کافی و مورد نیاز نفت، گاز و نفت سفید از دیگر نیازمندی‌های بود که فرماندار گناوه بر آن تاکید کرد و گفت: جهت تقویت تأمین سوخت هماهنگی‌هایی صورت گرفته و این شهرستان در تأمین گاز، نفت سفید و بنزین برای ایام نوروز نیازمند مساعدت است.
وی گفت: برای حل مشکل پارکینگ استفاده از زمین دانشگاه آزاد و ساماندهی ساحل و رو در روی تالار هنر همچنین هماهنگی لازم با اداراتی که زمین دارند انجام صورت گرفته که شهرداری جهت تسطیح و ساماندهی اقدام کند و اداراتی که دارای پارکینگ خودرویی هستند در اختیار هموطنان و مسافران قرار دهند.
فرماندار گناوه تاکید کرد: گشت‌های تعزیرات، زیباسازی سطح و فضای شهر، نظافت شهرها، همکاری ادارات با شهرداری‌ها، مدیریت بر خانه‌های مبله، استقرار نانوایی، اورژانس و هلال احمر و نمازخانه در کنار ساحل، تأمین آرد نانوایی‌ها، مواد غذایی ضروری، نصب علائم راهنمایی و رانندگی در داخل و درون شهر، برپایی گشت تعزیرات، تأمین آب و برق و روشنایی از دیگر نکاتی است که برای تعطیلات نوروز برنامه ریزی و فراهم شد.

آبرسانی و سرویس بهداشتی سیار
وی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای مسافران و گردشگران در نوروز فراهم بودن سرویس‌های بهداشتی است، گفت: با توجه به تعداد زیاد مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، ایجاد سرویس‌های بهداشتی باز هم جوابگو نیست و لازم است که در این زمینه ستاد خدمات سفر استان با هماهنگی‌های لازم سرویس‌های سیار در اختیار این شهرستان قرار دهد.
فرماندار گناوه ادامه داد: تانکرهای سیار تأمین آب، ماشین‌های آتش نشانی و برپایی کمپ هلال احمر از دیگر نیازمندی‌های ضروری شهرستان در ایام تعطیلات نوروز است که درخواست تأمین آنها را داریم.
وی بیان کرد: لیست کشیک نوروزی ادارات و داروخانه‌ها و نانوایی‌ها، نظارت بر رستوران‌ها، بازار و جایگاه‌های سوخت تهیه و مدنظر قرار دارد.

ورود حدود هشت میلیون گردشگر به استان بوشهر
استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامتی در استان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در ایام نوروز شاهد ورود حدود هشت میلیون گردشگر به استان بوشهر باشیم گفت: استان بوشهر در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‌های فراوانی است و هر ساله تعداد زیادی از مسافران نوروزی وارد استان می‌شوند.
احمد محمدی‌زاده گردشگری را از مهمترین رویکردهای توسعه استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری به منظور بهره‌گیری بیشتر و بهتر از بخش گردشگری در استان مد نظر است.
استاندار بوشهر با اشاره به اینکه توسعه گردشگری دریایی از اولویت‌ها مهم در استان بوشهر است اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های گردشگری استان بوشهر واردات کالای ملوانی است که در ایام نوروز کالاهای ته لنجی و ملوانی در بازارهای ساحلی استان بوشهر عرضه می‌شوند.
تأمین نیازهای مسافران نوروزی
وی خلیج فارس را ظرفیتی مهم خواند و بیان کرد: سواحل زیبای خلیج‌فارس ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری فراهم کرده و در این راستا طرح‌های گردشگری دریایی در اولویت قرار گرفته است.
پیش‌بینی می‌شود روزانه ۳۰۰ هزار مسافر و گردشگر وارد استان شده و بیش از هشت میلیون گردشگر تا نیمه فروردین به استان بوشهر سفر کند محمدی‌زاده وضعیت آب و هوایی استان بوشهر در این فصل از سال را مطلوب توصیف کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود روزانه ۳۰۰ هزار مسافر و گردشگر وارد استان شده و بیش از هشت میلیون گردشگر تا نیمه فروردین به استان بوشهر سفر کند.
محمدی‌زاده تأمین زیرساخت‌های اقامتی و تأمین کالاها و اقلام و مواد غذایی مورد نیاز برای جمعیت مسافران نوروزی در استان را ضروری دانست و افزود: همه ظرفیت‌ها بکارگیری می‌شود تا مشکلی در سفرهای نوروزی نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید در تأمین اقلامی و کالاهای اساسی و میوه و تره‌بار به جمعیت مسافران نیز توجه شود تصریح کرد: تلاش می‌شود که کالاهای مورد نیاز در انبارهای استان تأمین شود.

تقویت زیرساخت‌های گردشگری
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر هفته گذشته با استان بوشهر گفت: باید با تعریف و اجرای طرح‌های متنوع زیرساخت‌های گردشگری دریایی در استان بوشهر تقویت شود.
به گفته سعید اوحدی استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد که باید به خوبی استفاده شود.
وی یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان بوشهر را گردشگری دریایی عنوان کرد و ادامه داد: باید زیرساخت‌های مناسب در حوزه گردشگری دریایی فراهم شود و در کنار این موضوع فرهنگ و آئین غنی بوشهر یکی دیگر از این ظرفیت‌ها است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دست با اعلام آمادگی برای تقویت زیرساخت‌ها تصریح کرد: محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت و حمایت کافی انجام می‌شود.
حضور انبوه گردشگران در گناوه می‌طلبد که آمادگی مناسبی برای حضور این گردشگران فراهم شود تا شاهد کمترین مشکلات باشیم و خدمات‌دهی مناسبی در این راستا صورت گیرد.
گناوه در حالی به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر و جنوب کشور شناخته می‌شود که بیشترین حضور گردشگران گاهاً گردشگرانی به تعداد بیش از ۱۰ برابر جمعیت شهر وارد این شهر می‌شوند و باید امکانات این شهر متناسب با این تعداد گردشگر توسعه یابد.
توجه ویژه به گردشگری در این شهرستان نیازمند نگاه ملی و استانی و حمایت همه جانبه است.