گناوه غرق ماتم و عزا
گناوه غرق ماتم و عزا

  گناوه غرق ماتم و عزا   گناوه آنلاین؛ الیاس احمدحسینی- پنج‌شنبه شب ساعت ۱۲ شب تلخی برای مردم گناوه بود. ۳ نوجوان در ساحل دریا غرق شدند. مرگ دلخراش سه نوجوان در ساحل گناوه شوک سنگینی بود که همه را عزادار کرد. این سه نوجوان که به همراه دوستانشان برای شنا به دریا رفته […]

 

گناوه غرق ماتم و عزا

 

گناوه آنلاین؛ الیاس احمدحسینی- پنج‌شنبه شب ساعت ۱۲ شب تلخی برای مردم گناوه بود. ۳ نوجوان در ساحل دریا غرق شدند.

مرگ دلخراش سه نوجوان در ساحل گناوه شوک سنگینی بود که همه را عزادار کرد. این سه نوجوان که به همراه دوستانشان برای شنا به دریا رفته بودند به دلیل عدم آشنایی با فن شنا و فعل و انفعالات جذر و مد و عمق آب با فاصله‌ای نزدیک به ساحل غرق شدند. از همه غم‌انگیزتر نبود پایگاه امداد و نجات در طول ساحل است. بنابر گزارش‌های میدانی و شاهدان عینی این نوجوانان حدود ساعت ۲۳٫۳۰ دچار حادثه می‌شوند. تا زمانی که دوستانشان به دیگران خبر می‌دهند و مردم و قایق‌های صیادی و هلال احمر و دریابانی به محل می‌رسند حدود یک ساعت زمان می‌گذرد. سخنگوی هلال‌احمر گناوه در همین ارتباط می‌گوید: این خبر ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به آنان می‌رسد. گروه‌های امداد و نجات مردمی و هلال احمر با ابتدایی‌ترین امکانات و وسایل موفق به پیدا کردن اجساد در فاصله‌ی نزدیک از ساحل می‌شوند. سجاد ملک‌زاده یکی از نیروهای مردمی در عملیات امداد و نجات می‌گوید: وقتی اولین نفر از آب گرفته شد احساس کردیم بدنش گرم است. اما متاسفانه شخص آموزش دیده‌ای برای احیا آنجا نبود و مستقیم به آمبولانس منتقل شد. صادق راهنما از قهرمانان ملی و مدرس غواصی در همین ارتباط می‌گوید: فرد غرق شده تا ۴۵ دقیقه و حتی یک ساعت بعد از غرق شدگی امکان زنده ماندنش وجود دارد. اما باید در این زمان نجات غریق آموزش دیده برای تنفس مصنوعی و خالی کردن ریه‌ها از آب و احیا تا قبل از انتقال به بیمارستان حضور داشته باشد. دقایق اولیه پس از غرق شدگی و بیرون آب بسیار مهم است که در این حادثه غایب بوده است. راهنما با انتقاد از امکانات آموزشی برای علاقمندان به شنا گفت: متاسفانه تنها استخر گناوه بیش از سه ساله که تعطیل است. گناوه شهر بندری است اما اکثریت مردم شنا بلد نیستند.

این حادثه دردناک بازتاب بسیاری در بین افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی داشته است. اکثر کاربران مسئولین شهر گناوه را مقصر درجه یک می‌دانند. سوالاتی از قبیل اینکه چرا شهر توریستی- تجاری گناوه نباید پایگاه امداد و نجات با کادری آموزش دیده و امکانات پیشرفته داشته باشد؟

فرمانداری، شورای شهر، شهرداری، هلال‌احمر و دادگستری بیشتر طرف مردم بوده‌اند. آنان معتقدند این حادثه اولین بار نیست و در سال‌های گذشته هم اتفاق افتاده است. پس چرا تاکنون اقدامی نشده است؟ تا کی باید شاهد مرگ دلخراش عزیزانمان بر اثر ندانمکاری مسئولین باشیم؟ اگر کسی در ساحل دچار غرق شدگی شد با کجا باید تماس گرفت؟ از طرفی مسلم حاتمی از غواصان باسابقه گناوه با هشدار به مردم می‌گوید: در تابستان به دلیل گرمی هوا و آب، شناگر اگر از چور اولی و دومی رد شد به دلیل گرمی آب و فشار زیاد برای برگشت اگر نفس کم بیاورد دچار غرق شدگی می‌شود. همچنین در این فصل سال چون در حال وارد شدن به شش ماهه دوم سال هستیم دریا زیاد دچار جذر و مد و کشش ناگهانی زیر آب هستیم(غیاله) و یکباره زیر پای شناگر خالی می‌شود. پس نباید وارد قسمت‌های عمیق و ناشناخته شد. وی معتقد است تنها راه ممکن و اصولی استقرار پایگاه نجات غریق در ساحل گناوه در محدوده بین فست فودِ شب‌های صدف تا پرچم(کشتی آلنوش) است.

با این همه مرگ دلخراش این نوجوانان یک بار دیگر نشان داد شهر گناوه با یکصد هزار نفر جمعیت از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم است و شهر در گروگان باندهای قدرت و ثروت دست و پا می‌زند.

 

 

  • نویسنده : الیاس احمدحسینی
  • منبع خبر : گناوه‌آنلاین