۱.۳ میلیون رأس دام در استان بوشهر به‌صورت رایگان واکسینه شد
۱.۳ میلیون رأس دام در استان بوشهر به‌صورت رایگان واکسینه شد

بوشهر- مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: امسال تاکنون در قالب ۱۲ اردوی جهادی ۱.۳ میلیون رأس دام سبک و سنگین به‌صورت رایگان علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شده است.

گناوه آنلاین؛

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی تنگستانی مکان ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اقدامات خوبی که توسط دامپزشکی در نقاط مختلف صورت گرفته است، در راستای جهاد تبیین بیان این اقدامات از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی با اشاره به خدمات‌دهی دامپزشکی به نقاط محروم، روستاها و مناطق عشایری بیان کرد: واکسیناسیون دام‌ها، نظارت بهداشتی بر فرآورده خام دامی برای تأمین امنیت غذایی از مزرعه تا مصرف، قرنطینه دام و طیور و نظارت بر صادرات آبزیان از جمله فعالیت‌های دامپزشکی است.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اضافه کرد: حفظ سرمایه‌ها و ذخایر گوشت مردم از برنامه‌های خوبی است که واکسیناسیون علیه ۶ بیماری در استان بوشهر انجام شده است که به صورت رایگان در حال اجرا است.
وی با اشاره به سمپاشی دام‌ها و جایگاه نگهداری آنها بیان کرد: با اردوهای جهادی خودمان به سمت مردم می‌رود و خدمات مناسبی را به مردم در نقاط مختلف استان بوشهر ارائه می‌کنیم.
تولید ۱۰۰ هزار قطعه مولد میگو
تنگستانی به عملکرد در حوزه تکثیر میگو پرداخت و تصریح کرد: در ۲۴ مرکز تکثیر فعال میگو استان بوشهر حدود ۲ میلیارد قطعه بچه میگو تولید و در استخرهای پرورشی ذخیره‌سازی شد.
وی از تولید ۱۰۰ هزار قطعه مولد میگو در استان خبر داد و بیان کرد: در این راستا بیش از ۵۰ هزار آزمایش برای ردیابی بیماری میگو انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه ۱۱ میلیون بچه میگو مورد آزمایش قرار گرفته است گفت: در ۱۰ سایت پرورش میگو استان بوشهر حدود ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در ۴ هزار و ۹۳۴ استخر پرورشی ذخیره‌سازی شد که به سبب بیماری باکتری در استخر پرورشی برداشت زودهنگام در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۳۰ درصد تولیدات برداشت شده است.
برداشت ۷ هزار تن میگو پرورشی
تنگستانی از برداشت ۷ هزار تن میگو پرورشی از استخرهای پرورشی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت میگو تا آخر مهر ماه بین ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار تن میگو برداشت شود که نسبت به سال گذشته کاهش دارد.
وی با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی در پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور، اظهار داشت: در این راستا سال قبل ۷ اردوی جهادی توسط دامپزشکی انجام و ۳.۵ میلیون رأس دام علیه شش بیماری به‌صورت رایگان واکسینه شدند.
وی با بیان اینکه امسال تاکنون در قالب ۱۲ اردوی جهادی ۱.۳ میلیون رأس دام سبک و سنگین به‌صورت رایگان علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شده است گفت: اردوهای جهادی دامپزشکی برای حضور در مناطق عشایری و روستایی و دامداری‌ها تا پایان سال ادامه دارد.
ضبط یک میلیون کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نظارت مستمر از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی، بهداشت عمومی و مواد غذایی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در یک سال گذشته ۵۷ هزار ۳۳۴ مورد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی در استان بوشهر شده است که ۱۰ هزار و ۱۰۳ مورد غیربهداشتی بوده است.
تنگستانی از ضبط یک میلیون و ۱۰۸ هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی خبر داد و بیان کرد: از این میزان فرآورده ضبط شده ۷۱۶ هزار و ۸۰۲ کیلوگرم معدوم شده است.
وی نظارت بر ۱۴ میلیون قطعه مرغ کشتار شده را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد نظارت ۳۲ هزار و ۸۱۹ لاشه طیور ضبط شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از نظارت بر ۳۱ هزار و ۴۹۱ دام کشتار شده در استان خبر داد و افزود: در این عرصه ۱۱۲ لاشه دام ضبط شده است.

کد خبر ۵۸۹۵۷۴۸