۶۸۰ اثر به دبیرخانه جایزه ملی غزل حسین جلال پور رسید
۶۸۰ اثر به دبیرخانه جایزه ملی غزل حسین جلال پور رسید

گناوه – ایرنا – دبیر سومین جایزه ملی غزل زنده یاد حسین جلال‌پور گفت: با پایان یافتن مهلت شرکت در سومین دوره رویداد مهم ادبی فرهنگی جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور، شاعر، پژوهشگر و غزل‌سرای خطه جنوب کشور، ۶۸۰ اثر به این دبیرخانه رسیده است.

حسن فرهادی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آثار رسیده در بخش شعر، پس از کدگذاری و بدون نام و در بخش کتاب و پژوهش‌ها نیز دسته بندی و برای داوران ارسال خواهد شد.

وی گفت:  محمدرضا روزبه، کبری موسوی‌ قهفرخی و بهمن بنی‌هاشمی، داوری بخش پژوهش و  مجتبی صادقی، غلامرضا طریقی، شهرام میرزایی، صالح دروند و زینب چوقادی آثار رسیده به دو بخش غزل و غزل‌های ارسالی را مورد داوری قرار می‌دهند.

وی اظهارداشت: کتاب ها و پژوهش سومین جایزه ملی غزل حسین جلال پور در سه بخش غزل‌های ارسالی (حداقل سه و حداکثر سه اثر)، مجموعه غزل چاپ شده (کتاب باید در یکی از سال های ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ چاپ شده باشد) و پژوهش، مقاله و پایان نامه (مقالات و پژوهش ها صرفاً بایستی در زمینه غزل باشد) برگزار می‌شود.

فرهادی افزود:  این رویداد ادبی بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری این جایزه، به‌پاس سه دهه حضور تاثیرگذار حسین جلال‌پور، شاعر و پژوهشگر فقید خطه جنوب کشور در عرصه غزل ایران، به همت دوستداران و خانواده وی در زادگاهش بندرگناوه برگزار خواهد شد.

دبیر سومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور بیان کرد:  برگزیدگان این دوره یکم دی‌ماه معرفی خواهند شد و آیین پایانی  ۱۱ دی ‌ماه ۱۴۰۰ همزمان با سالروز تولد این شاعر فقید و غزل سرای جنوبی در زادگاه وی با تجلیل از برگزیدگان این دوره برگزار می‌شود.

زنده یاد حسین جلال‌پور در سال ۱۳۵۵ در گناوه به دنیا آمد و  از شاعران غزل‌سرای جریان موسوم به غزل دهه ۷۰ بود که مجموعه ” کلاغ بعد از کلاغ ” یکی از کتاب‌های نمونه این جریان به‌شمار می‌رود.

این شاعر فقید در سال‌های اخیر مدرک دکتری ادبیات خود را از دانشگاه چمران اهواز گرفت و سال‌ها به‌عنوان رئیس گروه ادبیات دانشگاه آزاد بهبهان فعالیت داشت.

 تصحیح دیوان‌های اشعار محمدخان دشتی و خواجوی کرمانی از دیگر آثار این شاعر فقید است و علاوه بر آن نقدها و مقاله‌های علمی پژوهشی بسیاری از او  برجای مانده‌است.

حسین جلال‌پور در دهم فروردین ۱۳۹۸ در سانحه تصادف در محور خورموج ـ بوشهر درگذشت و در قطعه هنرمندان گناوه به خاک سپرده شد.