گناوه آنلاین؛ تجارت‌نیوز بررسی می‌کند مقایسه عملکرد آلمان، فرانسه و ایتالیا در رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص آلمان، فرانسه و ایتالیا در رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص با چالش‌هایی مواجه هستند. از بین این سه کشور کدام یک عملکرد بهتری داشته است؟ به گزارش تجارت‌نیوز، آلمان، فرانسه و ایتالیا، سه اقتصاد بزرگ اتحادیه […]

گناوه آنلاین؛

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند
مقایسه عملکرد آلمان، فرانسه و ایتالیا در رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص

آلمان، فرانسه و ایتالیا در رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص با چالش‌هایی مواجه هستند. از بین این سه کشور کدام یک عملکرد بهتری داشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آلمان، فرانسه و ایتالیا، سه اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و همچنین بزرگترین تولیدکننده آلاینده‌ها، متعهد شده‌اند که در اواسط قرن جاری خود را به هدف انتشار صفر خالص (کاهش گازهای گلخانه ای) برسانند تا از افزایش شدید آلودگی هوا جلوگیری کنند.
مطالعه بیشتر:
دورکاری باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود/مزایای دورکاری کارمندان چیست؟
اهداف آلمان در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ ای
به نقل از گاردین، آلمان، بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای اروپا، قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. این هدف چالش‌برانگیز است، زیرا آلمان به شدت به سوخت‌های فسیلی متکی است. در سال ۲۰۲۲، سوخت‌های فسیلی حدود ۸۰ درصد از انرژی اولیه آلمان را تامین می‌کردند.
یکی از چالش‌های اصلی آلمان برای رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص، اختلافات سیاسی در مورد نحوه اجرای این اهداف است. دولت ائتلافی این کشور متشکل از سوسیال دموکرات‌ها، سبزها و لیبرال‌ها است. لیبرال‌ها و دموکرات‌های مسیحی مخالف پیشنهادهایی را برای حذف تدریجی خودروهای موتور احتراقی و دیگ های گاز جدید به عنوان حمله به آزادی مطرح کرده‌اند.
چالش دیگر آلمان، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های حمل‌ونقل و ساختمان‌ها است. در سال ۲۰۲۲، این دو بخش به ترتیب ۲۷ درصد و ۲۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای آلمان را تشکیل دادند.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

مطالعه بیشتر:
آمازون برای کاهش کربن سرمایه گذاری می‌کند
اهداف فرانسه برای انتشار صفر خالص
فرانسه قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به تولید گازهای گلخانه ای خالص دست یابد. اما در حالی که قصد دارد از آلمان کندتر حرکت کند، در حال حاضر به هدف نزدیک تر است. در سال ۲۰۲۱، این کشور نیمی از گازهای گلخانه‌ای آلمان را منتشر کرد که عمدتاً به دلیل وجود ناوگان وسیع نیروگاه‌های هسته‌ای بود که برق کم کربن تولید می‌کردند. فرانسه می‌خواهد نیمی از انرژی خود را تا سال ۲۰۳۵ از انرژی هسته‌ای و ۴۰ درصد از برق خود را تا سال ۲۰۳۰ از منابع تجدیدپذیر تامین کند.
مطالعه بیشتر: ربات‌هایی که آتش جنگل‌ها را خاموش می‌کنند/هوش مصنوعی در آتش نشانیبا این حال، فرانسه نیز با چالش‌هایی برای رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص مواجه است. یکی از این چالش‌ها، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از کشاورزی است. فرانسه یکی از بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از کشاورزی در بین کشورهای اروپایی است.
همچنین در سال ۲۰۱۸ جنبش اعتراضی «جلیقه زردها»، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را مجبور کرد از افزایش برنامه ریزی شده مالیات بر سوخت صرف نظر کند.

منابع تجدیدپذیر ایتالیا پاسخگو نیاز این کشور نیست
ایتالیا، سومین تولیدکننده آلاینده در اروپا، هدف خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ دارد. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ از منابع تجدیدپذیر برای تولید ۶۵ درصد برق خود استفاده کند و ۴۰ درصد نیاز انرژی خود را پوشش دهد.
با این حال، ایتالیا برای گرمایش و برق به شدت به گاز فسیلی متکی است. ایتالیا به دنبال افزایش استفاده از انرژی خورشیدی و بادی است، اما این منابع هنوز برای پاسخگویی به تقاضای انرژی این کشور کافی نیستند. موج گرما باعث مرگ مردم در ماه ژوئیه شد.
وزیر محیط زیست ایتالیا می‌گوید: «که او نمی‌داند تغییرات آب‌وهوا تا چه اندازه به دلیل انسان یا زمین است.  هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC ) نشان داده است که گرمایش جهانی به طور کامل به انسان بستگی دارد.
در این مقایسه آلمان با چالش‌های بیشتری برای رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص خود مواجه است. دولت ائتلافی این کشور بر سر سیاست‌های پاکسازی اقتصاد خود دچار اختلاف شده است. علاوه بر این، بخش‌هایی مانند ساختمان‌ها و حمل‌ونقل از آن زمان نتوانسته‌اند به اهداف سالانه خود دست یابند.
مطالعه بیشتر: آمریکا در حال انجام بزرگترین پروژه حذف سد در جهان استفرانسه در مقایسه با آلمان و ایتالیا در وضعیت بهتری قرار دارد. این کشور در حال حاضر به هدف نزدیک تر است و دارای ناوگان وسیع نیروگاه‌های هسته‌ای است که برق کم کربن تولید می‌کنند.
ایتالیا با چالش‌های زیادی برای رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص خود مواجه است. این کشور به شدت به گاز فسیلی متکی است و صنایع انرژی پاک آن در ۱۰ سال گذشته به کندی رشد کرده اند.
سه اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا در رسیدن به اهداف انتشار صفر خالص با چالش‌هایی مواجه هستند. آلمان، فرانسه و ایتالیا باید برای غلبه بر این چالش‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود اقدام کنند.
مطالعه بیشتر:
قوانین سختگیرانه اروپا برای کاهش تولید کربن

آلمان

ایتالیا

فرانسه

گازهای گلخانه ای