گناوه آنلاین؛ تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد: پیش بینی سود فولاد/ رشد ۵۰ درصدی سودآوری فولاد مبارکه محقق می‌شود؟ نگاهی به گزارش‌های ماهانه فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد، وضعیت تولید و فروش این شرکت در نیم‌سال نخست ۱۴۰۲، بهتر شده و همین موضوع احتمال افزایش سودآوری فولاد را در پایان سال جاری مطرح می‌کند. این گزارش با […]

گناوه آنلاین؛

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:
پیش بینی سود فولاد/ رشد ۵۰ درصدی سودآوری فولاد مبارکه محقق می‌شود؟

نگاهی به گزارش‌های ماهانه فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد، وضعیت تولید و فروش این شرکت در نیم‌سال نخست ۱۴۰۲، بهتر شده و همین موضوع احتمال افزایش سودآوری فولاد را در پایان سال جاری مطرح می‌کند. این گزارش با بررسی وضعیت تولید و فروش شرکت فولاد مبارکه، به پیش‌ بینی سود خالص فولاد در سال ۱۴۰۲ پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اواخر سال ۱۳۶۹ تاسیس شد و در دی‌ماه سال ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسید. در ادامه نیز سهام شرکت در اسفندماه سال ۱۳۸۵ برای اولین بار در بورس تهران با قیمت ۱۹۰ تومان (با تعدیل حدود هفت ریال) عرضه شد و پس از سه هزار و ۶۶۰ روز به ۵۲۲ تومان رسید. گفتنی است فولاد در حال حاضر با ارزش بازاری ۴۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های گروه فلزات اساسی بورس به حساب می‌آید.
ظرفیت تولید فولاد مبارکه
نمودار زیر نمایی از روند توسعه و افزایش ظرفیت تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان را از زمان آغاز بهره‌برداری تا کنون نشان داده است. مطابق این جدول، ظرفیت تولید فولاد مبارکه از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته که الحاق فولاد سبا و هرمزگان کمک شایانی به این قضیه داشته است.
روند توسعه و افزایش ظرفیت تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان
روند توسعه شرکت در سالیان گذشته سبب شد تا فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور نقشی حیاتی و استراتژیک داشته باشد. به طوری که ۶۳ هزار و ۸۳ میلیارد تومان از ۴۱۰ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان درآمد این صنعت (بیشتر از ۱۵ درصد) سهم فولاد مبارکه اصفهان است.
بازدهی فولاد و صنعت فلزات اساسی
بررسی و مقایسه چارت سهام فولاد و شاخص‌ فلزات اساسی نشان می‌دهد، سهام شرکت فولاد مبارکه در کوتاه‌مدت نزول‌های قدرتمندتری را نسبت به شاخص گروه به ثبت رسانده و در این بازه‌ زمانی، از لحاظ سرمایه‌گذاری مناسب نیست. اما اگر نگاه سرمایه‌گذاری به فولاد بلندمدت باشد اوضاع متفاوت است. همان‌طور که در جدول زیر دیده می‌شود، سهام فولاد در بلندمدت از گروه خود پیشی گرفته و در بازه زمانی سه ساله، بازدهی ۴۸ درصدی را ثبت کرده که حتی از شاخص کل نیز بیشتر است!
مطالعه بیشتر: پایان بورس امروز ۱۸ مهر ۱۴۰۲/ تراز پول حقیقی مثبت شدمقایسه بازدهی سهام فولاد مبارکه با شاخص فلزات اساسی
سهامداران فولاد مبارکه اصفهان
نگاهی به نمودار سهامداران فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با در اختیار گرفتن بیش از ۱۷ درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه، بزرگترین سهامدار عمده شرکت محسوب می‌شود. همچنین شرکت توسعه سرمایه رفاه و بانک تجارت نیز هر یک حدود ۱۰٫۴۷ و ۲٫۴۹ درصد از سهام فولاد را تصاحب کرده و از این حیث، دیگر سهامداران عمده فولاد مبارکه به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است که حدود ۵۴ درصد از سهام شرکت نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

فولاد مبارکه در نیم‌سال ۱۴۰۲
بررسی گزارش‌های ماهانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد مقدار تولید و فروش شرکت در نیم‌سال نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته است. به این ترتیب مقدار تولید شرکت در ۶ ماهه نخست امسال به چهار میلیون و ۵۳۱ هزار تن و مقدار فروش فولاد مبارکه به چهار میلیون و ۴۵۸ هزار تن رسیده است.
البته مقایسه عملکرد تابستان امسال با تابستان سال گذشته ارقام بزرگتری را نشان می‌دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن در تابستان ۱۴۰۱ با افزایش ۳۰ درصدی به دو میلیون و ۱۹۷ هزار تن رسیده است. همچنین مقدار فروش شرکت نیز از یک میلیون و ۶۰۱ هزار تن در تابستان ۱۴۰۱، با رشد ۳۲ درصدی دو میلیون و ۱۱۵ هزار تن در تابستان امسال رسید.

همین موضوع سبب شد تا درآمد شرکت در تابستان و ۶ ماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یابد. به طوری که درآمد شرکت در نیمه نخست سال جاری نسبت به ۶ ماهه ۱۴۰۱ بیشتر از ۵۲ درصد افزایش داشت و به ۱۲۳ هزار و ۵۲۶ میلیارد تومان رسید.
مطالعه بیشتر: رشد ۲۱ درصدی احراز هویت سهامداران در سامانه سجام

همچنین درآمد شرکت از ۳۲ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان در تابستان سال گذشته با جهش ۸۵ درصدی به ۶۰ هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان در تابستان امسال رسیده است. همین روند افزایشی شرکت در تولید، فروش و درآمد سبب شد تا امیدها به افزایش سودآوری فولاد مبارکه اصفهان افزایش یابد. ادامه این گزارش نیز با فرض پارامترهای مشخص در هر بخش، سعی در پیش‌بینی سود خالص ۱۴۰۲ فولاد مبارکه دارد.
پیش‌بینی سود خالص فولاد در سال ۱۴۰۲
اگر روند تولید فولاد مبارکه اصفهان بررسی شود، مشخص می‌کند که شرکت با دریافت سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی محصولاتی چون فولاد گرم، سرد و پوشش‌دار تولید و این محصولات را در بورس کالا یا بازار خارج عرضه می‌کند. جالب است گفته شود نرخ فروش شرکت در بازار ایران (بورس کالا) به ارقام جهانی نزدیک است؛ بنابراین بررسی روند قیمت‌ جهانی محصولات برای برآورد سودآوری شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمودارهای زیر روند قیمت جهانی ورق گرم و سرد را نشان می‌دهند که با بالا رفتن قیمت هر یک، سودآوری شرکت فولاد مبارکه تا حد بالایی افزایش می‌یابد. حال با فرض ظرفیت تولید هر محصول فولاد مبارکه که در جدول آمده و با احتساب دلار ۳۸۰۰۰ تومانی (نرخ ارز حواله) می‌توان سود خالص ۱۴۰۲ فولاد مبارکه را حساب کرد.
روند قیمت جهانی ورق گرم
روند قیمت جهانی ورق سرد
روند قیمت جهانی بیلت
حال باید میانگین قیمت جهانی ورق گرم و سرد را در نیمه اول سال ۱۴۰۲ محسابه کرد. با توجه به ارقام شناسایی شده در نمودار قیمت‌های جهانی، میانگین قیمت ورق سرد ۷۹۵ دلار به ازای هر تن، میانگین قیمت ورق گرم ۶۸۰ دلار به ازای هر تن و قیمت بیلت ۴۷۷ دلار به ازای هر تن محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است از آنجا که بیلت به نحوی ماده اولیه شرکت است و بالا رفتن قیمت آن سود فولاد مبارکه کاهش می‌یابد. همچنین ضرایب تبدیل گندله به بیلت ۲۲، آهن اسفنجی به بیلت ۵۸ و کنسانتره سنگ آهن به بیلت ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است.
مطالعه بیشتر: پیش بینی بورس سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / فروکش هیجانات در بازار سهام
بدین ترتیب با احتساب پارامتر‌های فوق و تورم ۳۰ درصدی برای سال جاری (حالت خوش‌بینانه)، سود خالص شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۴۰۲، حدود ۹۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که نسبت به سود خالص ۹۷ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومانی شرکت در سال گذشته بیشتر از ۴۶ درصد افزایش می‌یابد!
همچنین در صورت تحقق این پیش‌بینی به هر سهم ۱۲۴ تومان (EPS) تعلق می‌گیرد که P/E FORWARD سهم را به ۴٫۲ می‌رساند. لازم به ذکر است P/E کنونی سهم عدد ۵٫۶ را نشان می‌دهد.
نسبت‌های مالی
حاشیه سود خالص فولاد مبارکه
با تقسیم سود خالص سالانه فولاد مبارکه اصفهان بر درآمد آن، حاشیه سود خالص شرکت به دست می‌آید. همان‌طور که در جدول زیر مشخص است حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به واسطه کاهش سود خالص، پایین آمده است. اما همان‌طور که پیشتر گفته شد، وضعیت سودآوری فولاد مبارکه در نیمه نخست سال جاری بهتر شده و به احتمال زیاد همین روند ادامه خواهد داشت. با این حساب باید گفت مطابق پیش‌بینی تجارت‌نیوز حاشیه سود خالص فولاد مبارکه به دنبال رشد سود خالص افزایش خواهد داشت.
گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

بازار سهام

تحلیل بنیادین

شرکت فولاد مبارکه

فولاد