گناوه آنلاین؛ تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد: تحلیل تکنیکال «پتایر» مهر ۱۴۰۲ / سهام ایران تایر جذاب می‌شود؟ تحلیل تکنیکال سهام پتایر حاکی از آن است که این نماد در موج پنج روند اصلاحی خود قرار گرفته است. به نظر می‌رسد نفس اصلاح در سهام پتایر به شماره افتاده است. با این حال اما دو سناریوی محتمل […]

گناوه آنلاین؛

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:
تحلیل تکنیکال «پتایر» مهر ۱۴۰۲ / سهام ایران تایر جذاب می‌شود؟

تحلیل تکنیکال سهام پتایر حاکی از آن است که این نماد در موج پنج روند اصلاحی خود قرار گرفته است. به نظر می‌رسد نفس اصلاح در سهام پتایر به شماره افتاده است. با این حال اما دو سناریوی محتمل تکنیکال، پیش روی سهامداران پتایر چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته اعلام شد که مجوز افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایرهای رادیال صادر شده و تولیدکنندگان می‌توانند این افزایش قیمت را در محصولات خود اعمال کنند. به همین بهانه، تجارت نیوز در گزارشی با عنوان«دپوی لاستیک خودرو در انبارهای «بارز»/ افزایش قیمت تایر رادیال، پکرمان را به بازار می‌کشاند؟» عملکرد ۶ ماهه گروه صنعتی بارز را بررسی کرد. در همین حال در گزارشی تحت عنوان «تحلیل تکنیکال سهام پکرمان مهر ۱۴۰۲ / شناسایی سد مهم در برابر پرواز پکرمان» هم وضعیت تکنیکال سهام این شرکت مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس امروز هم شرکت تایرسازی «ایران تایر» بررسی شده است.
شرکت ایران تایر با نماد «پتایر» در بازار اول بورس قابل معامله است. سهام شرکت ایران تایر با ارزش بازاری بالغ بر دو هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان در گروه محصولات لاستیک و پلاستیک قرار دارد.
آنالیز تابلوی معاملات «پتایر» نشان می‌دهد، رفتار قیمت این سهم با وقفه کوتاهی در جهت تحرکات مشکوک حقوقی‌های سهم صورت می‌پذیرد. از این رو هر زمانی که حقوقی شروع به خرید‌های سنگین کرده، کمی بعد، سهم از سویینگ‌های کف ساخته‌شده در نمودار خود، بازدهی‌ خوبی نصیب سهامداران کرده است. بنابراین برای تشخیص اعتبار موج صعودی، بررسی رفتار حقوقی‌های سهم اهمیت بالایی دارد.
تحلیل تکنیکال شاخص لاستیک و پلاستیک
روند صعودی بازار سهام از آبان‌ماه سال گذشته استارت خورد. نماد‌های صنعت لاستیک و پلاستیک نیز از این روند مستثنی نبودند. روند صعودی تا میانه اردیبهشت‌ماه ادامه داشت و دو روند اصلاحی کوچکتر را در دل خود جای داده بود. با این حال در تحلیل تکنیکال چارت شاخص این صنعت از اندازه موج نزولی پیش از استارت روند نزولی استفاده شده است. علت این امر تشابه اندازه اصلاح چارت از میانه اردیبهشت تا کنون به اندازه آخرین موج نزولی پیش از آغاز روند صعودی است.
مطالعه بیشتر: دپوی لاستیک خودرو در انبارهای «بارز»/ افزایش قیمت تایر رادیال، پکرمان را به بازار می‌کشاند؟با ترسیم یک چنگال پولبک، می‌توان نقاط پرپتانسیل احتمالی بازگشت را حدس زد. ترسیم یک اسلایدینگ پارالل در کنار خط میانی چنگال پولبک اما نشان می‌دهد که شاخص لاستیک این خط را به سمت پایین شکسته است.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

 

این مهم، چشم‌انداز صعودی را برای صنعت لاستیک و پلاستیک اندکی کمرنگ می‌کند. در حال حاضر این شاخص بین دو محدوده مستطیل‌شکل قرار گرفته است. روند خنثی شاخص این گروه تا زمانی که یکی از این دو محدوده به سمت بالا یا پایین شکسته شود، ادامه خواهد یافت. از این رو ضروری است که رفتار قیمت را هنگامی که شاخص در محدوده یکی از این باکس قرار گرفت به دقت زیر نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال سهام پتایر
رالی صعودی پتایر، از آبان ۱۴۰۱ همزمان با گام صعودی بازار سهام آغاز شد و سودی ۲۵۹ درصدی را برای سهامداران این شرکت به ارمغان آورد. روند اصلاحی این سهم نیز از میانه اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و قیمت در برهه‌ای بیش از ۴۶ درصد از سقف ساخته شده در اردیبهشت فاصله گرفت.
سطح حمایتی کلیدی نماد پتایر، در قیمت ۱۸۷ تومانی تشکیل شده است. این سطح نقطه نماینده تراز ۵۰ درصدی فیبوناچی اصلاحی ترسیم شده بر موج صعودی پتایر و همچنین سقف قیمتی ۶ ماهه ابتدای سال گذشته است. از این رو در صورت ادامه‌دار بودن اصلاح پتایر، معامله‌گران زیادی در کمین شکار این سهم در این سطح کلیدی هستند.
اما ترکیب روند، ساختار و ابزار در تحلیل تکنیکال سهام پتایر چه نکاتی را به سهامداران این شرکت منتقل می‌کند؟ مشخص کردن ساختار در روند اصلاحی نماد پتایر، بیانگر قرار داشتن قیمت در موج پنجم این روند است. بنابراین شکست خط P0-4 ( که با رنگ قرمز در تصویر ترسیم شده است) تریگر مناسبی برای وارد شدن به این سهم به شمار می‌رود.
مطالعه بیشتر: خبر جدید از زمان ثبت اولین معامله در بورس بین الملل
از سوی دیگر، استفاده از چنگال اندروز که به سبک چنگال  روند ترسیم شده است، نشان می‌دهد قیمت پس از لمس موازی بالایی خط میانی وارد فاز اصلاحی خود شده است. مشاهده رفتار قیمت با خطوط چنگال، خبر از پذیرش فرکانس این ابزار توسط قیمت می‌دهد.
در حال حاضر یک سناریوی محتمل برای قیمت، لمس موازی پایینی خط میانی ( MLH پایین) و پس از آن شکست خط P0-4 به شمار می‌رود. سناریو دیگر کوتاه‌شدگی موج پنجم و پایان زودرس روند اصلاحی پیش از ثبت سویینگ پایین‌تری نسبت به کف ابتدای شهریورماه است. وقوع سناریوی دوم منوط به حفظ سطح ۳۸ درصد فیبوناچی است. با این حال مومنتوم برخورد قیمت با تراز ۳۸ درصد، احتمال حفظ این سطح را کمتر کرده است.
همچنین می‌توانید تحلیل بنیادین شرکت ایران تایر را با عنوان «ایران تایر هم لاستیک دپو کرد!/ کارنامه ضعیف پتایر در ۶ ماهه نخست سال» بخوانید.
سلب مسئولیت: کلیه مطالب درج شده در این سایت جنبه تحقیقاتی، علمی و خبری دارد و برای فعالیت مستقیم در هیچ بازاری توصیه نمی‌شود.
گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

بازار سهام

تحلیل تکنیکال