پنجاه و دومین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در شرایطی آغاز شد که رئیس فدراسیون ژیمناستیک مورد تایید فدراسیون جهانی در مجمع حضور پیدا کرد تا شرایط این رشته در آینده متفاوت دنبال شود.

گناوه آنلاین؛

به گزارش خبرنگار مهر، پنجاه و دومین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک از ساعت ۹ صبح امروز سه شنبه (۱۴ آذر) به ریاست محمود خسروی وفا و حضور کامل اعضا آغاز شد. کیومرث هاشمی وزیر ورزش قرار بود در این جلسه حضور داشته باشد اما به خاطر جلسه کاری غایب بود. در آغاز این مجمع محمود خسروی وفا اعلام کرد که کیومرث هاشمی در جلسه فوری حضور دارد.
وی همچنین تاکید کرد: هیات اجرایی انگیزه زیادی برای کار دارند. با انرژی مضاعف کار را شروع کردم و از نظر حجم کاری قابل قیاس با کمیته ملی پارالمپیک نیست. پس از صحبت‌های رئیس کمیته ملی المپیک، سیدمناف هاشمی به قرائت دستور جلسه پرداخت.

مسئولان کمیته المپیک و پارالمپیک در مجمع عمومی پنجاه و دوم

رئیس مورد تایید فدراسیون جهانی آمد
زهرا اینچه درگاهی رئیس پیشین فدراسیون ژیمناستیک از افراد حاضر در مجمع بود. او در حالی به عنوان رئیس این فدراسیون در مجمع حاضر شد که کمیته ملی المپیک ابتدا عابد حقدادی رئیس فعلی این فدراسیون را به مجمع دعوت کرده بود اما در ادامه دعوتنامه خود را برای رئیس مورد تایید فدراسیون جهانی فدراسیون جهانی ژیمناستیک ارسال کرد.

زهرا اینچه درگاهی رئیس مورد تایید فدراسیون جهانی ژیمناستیک در مجمع

تکلیف زمین کمیته المپیک چه شد؟
در بخشی از مجمع مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد زمین واقع در خیابان اشرفی اصفهانی توضیح داد و گفت. این زمین معارض داشت، بعد از آغاز به کار هیات اجرایی فعلی یک تیم حقوقی موضوع را دنبال و معارضین را محکوم کرد. زمین را گرفتبم و برای اینکه ارزش افزوده بیشتری داشته باشد در حال گرفتن پروانه ساختمانی هستیم اینگونه ارزش ملک ۶٠٠ میلیاردی به ١٠٠٠ میلیارد افزایش پیدا می کند. از آنجا که معارضین همچنان در حال پیگیری بودند در حال دیوار کشی این زمین هستیم تا در تصرف قطعی کمیته باشد.
فعالیت دوباره شرکت توسعه بازرگانی
هاشمی همچنین در مورد شرکت توسعه بازرگانی خاطرنشان کرد. باید بگویم این شرکت انحلال پیدا کرده بود اما با پیگیری حقوقی رئیس و رایزنی با دستگاه های نظارتی اجازه دادند این شرکت کارهای بازاریابی و اقتصادی کمیته را دنبال کند. حکم قطعی ابلاغ شده است و مشکلی نداریم، اعضای هیات مدیره شرکت به زودی معرفی می شوند.
گرامیداشت شهید حججی
دبیر کل کمیته ملی المپیک در ادامه گزارشی از حضور کاروان ایران در بازی های آسیایی ارائه کرد. وی با یادآوری اینکه بازی ها به خاطر کرونا با یک سال تاخیر آغاز شد، مروری بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اعزام ورزشکاران مدال آور و رشته هایی که شانس مدال دارند، داشت. در ادامه کلیپی از فایل صوتی شهید حججی پخش شد تا اینگونه فضای مجمع عمومی کمیته ملی المپیک عطر و یاد شهدا را به خود بگیرد.

نمایی از مجمع عمومی پنجاه و دوم کمیته ملی المپیک

گزارش عملکرد مدال های بازیهای آسیایی
بعد از اتمام فایل صوتی مربوط به صحبت های شهید حججی، مناف هاشمی مسیر طی شده برای آماده سازی کاروان اعزامی به بازی های آسیایی را مرور کرد و اشاره ای هم به پیش بینی ها در مورد عملکرد کاروان داشت. وی در این زمینه گفت: پیش بینی ملی ما کسب ۵۴ مدال شامل ١۴ مدال طلا بود که در نهایت ١٣ مدال طلا گرفتیم. همچنین پیش بینی ١۵ مدال نقره داشتیم که ٢١ مدال به این رنگ گرفتیم و در مورد مدال برنز هم پیش بینی ٢۵ مدال داشتیم و ٢٠ مدال گرفتیم.
تاکید رهبری بر کیفی گرایی
مناف هاشمی در بخشی از گزارش عملکرد بازی های آسیایی به تاریخ سازی چند رشته در این بازی ها اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بر کیفی گرایی در میادین بین المللی تاکید دارند، مبنای کار ما هم برای تشکیل همین موضوع بود، شاید خیلی کامل نبود اما ملاک بوده و هست.
توضیخ در مورد بسته های حمایتی
در ادامه مجمع کمیته ملی المپیک محمود خسروی وفا رئیس کمیته در مورد بسته های مالی مورد تصویب هیات اجرایی برای مدال آوران المپیک توضیح داد و گفت: این بسته‌های حمایتی برای هدفمندسازی جدی‌تر تفاهمات با فدراسیون‌هاست. این‌ها حسابرسی می‌شوند و ناظر هم نباید زاویه‌ای با فدراسیون‌ها داشته باشد.

ورزشکار هدف اصلی است
وی با بیان اینکه مشخص شده که مبلغی را به‌ عنوان حقوق به اعضای تیم‌های ملی المپیکی می‌دهیم، خاطرنشان کرد: در این دوره سعی می‌کنیم ورزشکاران را بیش‌تر ببینیم. هدف شخصی من و هیات اجرایی همین است که ورزشکار هدف توجه اصلی باشد. مبلغی را به‌عنوان پایه حقوق برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک درنظر گرفته‌ایم و کف را ۱۵ میلیون تومان تعیین کردیم. بر مبنای شاخص‌های تنظیم‌شده، پاداش هم داریم.
میزان حقوق حسن یزدانی
رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه حسن یزدانی و هانیه رستمیان ۱۵ میلیون می‌گیرند اما حسن چون سوابق مدال‌آوری دارد، ۳۵ میلیون تومان خواهد گرفت، تصریح کرد: تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان حقوق می‌دهیم. اگر در سنجش‌ها هم ورزشکاران نتایج خوبی بگیرند، ۲۰ میلیون هم بیش‌تر می‌گیرند. برای اخذ هر مدال مسابقات مورد تایید کمیته هم ۴۰ میلیون، و ارزیابی‌ها ۴۰ میلیون پرداخت می شود. روند فنی و تمرینات رضایت‌بخش هم افزایش حقوق درپی دارد. فعالیت‌های فرهنگی و اخلاقی هم افزایش حقوق را به‌همراه خواهد داشت. اگر ورزشکاری پیش‌بینی نشده بود ولی مدال طلای المپیک گرفت، حقوق ۲۰۰ میلیونی می‌گیرد.
مربیان چقدر می گیرند؟
خسروی وفا همچنین در مورد پرداختی به مربیان گفت: کمک‌مربی‌ها ۲۵ درصد کم‌تر از ۸۰ درصد سرمربی‌ها می‌گیرند. در این ۷ ماه، پول زیادی نیست که می‌دهیم. ارزیابی فعلی ما متوسط رو به ضعیف است و بعد از کسب سهمیه، مدال‌آوری مورد تمرکز است. بهداد سلیمی در هیات اجرایی خیلی سنگ ورزشکاران را به سینه می‌زند و به ورزش کمک می‌کند.
پرداخت به ورزشکاران از آذر
زهرا نعمتی نماینده ورزشکاران در مجمع بعد از صحبت های خسروی وفا پرسشی در مورد زمان پرداخت حقوق ورزشکارانی که در فاصله نزدیک به المپیک کسب سهمیه می کنند، مطرح کرد. خسروی وفا در این زمینه توضیح داد که پرداختی به همه ورزشکاران از آذرماه صورت خواهد گرفت.

انتقاد علی نژاد و پاسخ خسروی وفا
در ادامه مهدی علی نژاد در مورد پرداخت حقوق به ورزشکاران صحبت های انتقادی – پیشنهادی را مطرح کرد و اینکه معیارهای فرهنگی برای همه ورزشکاران یکسان نیست. وی تاکید کرد که در پرداختی به ورزشکاران یا باید گذشته نگو بود یا آینده نگو و به موضوع اختلاف نظر میان ورزشکاران هم باشیم.
خسروی وفا در پاسخ گفت که موضوع مجدد در هیات اجرایی محدد بررسی خواهد شد اما ملاک ما پرداخت در شان برای ورزشکار است. همه دنیا روی کیفیت تمرکز دارند، بسته های ما طوری است که پرداختی به ورزشکاری که برای طلا تلاش می کند با ورزشکار نقره فرق دارد. با همه اینها مجدد موضوع را در هیات اجرایی مطرح می کنیم.
ادامه گزارش عملکرد کمیته المپیک
مناف هاشمی در ادامه گزارش عملکرد سال گذشته کمیته ملی المپیک را ارائه کرد. در این بخش با بیان اینکه از ابتدای سال ١۴٠١ دوره جدیدی برای کمیته ملی المپیک بود به خصوص نیمه دوم آن، به مرور پیگیری فعالیت ها در بخش های مختلف کمیته و تشریح فعالیت هر یک از بخش ها پرداخت.
دبیر آمد تاج رفت
با گذشته بیش از یک ساعت از زمان مجمع علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی به جمع اعضا اضافه شد و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال مجمع را ترک کرد.
پیشنهاد فعالیت مرکز حکمیت و داوری ورزش رد شد
در ادامه مجمع فروتن نماینده سازمان بازرسی با اشاره به مرکز حکمیت و داوری ورزش و اینکه وجود این مرکز در ورزش مغفول مانده است، گفت: در ٩ کشور این مرکز تاسیس شده است، در ایران هم پیشنهاد شده این مرکز با همکاری فدراسیون ها تشکیل شود. اساسنامه هم سه ماه بعد از تشکیل توسط هیات اجرایی بررسی و تصویب شود.
علیرضا دبیر نسبت به این مساله انتقاد کرد و گفت: جای مطرح کردن این موضوع در اینجا نیست، اساسنامه هم نباید در هیات اجرایی بررسی شود، خواهشم این است اصلا اینجا مطرح نشود، فدراسیون ها خودشان کمیته انضباطی دارند، چرا هر کسی قدرت دارد می خواهد قدرتش را بیشتر کند، کمیته کمیسیون دارد.
در ادامه محمود خسروی نسبت به صحبت های دبیر توضیح داد اما مانیتورهایی که تصاویر مجمع را پخش می کردند صدا را قطع کردند. هادی ساعی هم صحبت هایی را مطرح کرد اما صدای او هم قطع شد.
صحبت های زهرا اینکه درگاهی اما پخش شد، او انتقاد دبیر را تایید کرد و گفت: بهتر است هر فدراسیون خودش یک کمیسیون داشته باشد و در مواقع لزوم با کمیسیون اخلاق کمیته در ارتباط باشد.
فروتن در ادامه توضیح داد که وجود برخی اختلافات لزوم تشکیل این مرکز احساس می شد. در نهایت با اعلام خسروی وفا و با توجه به مخالفت های صورت گرفته این موضوع از دستور کار خارج شد.
اختلال تصویری – صوتی مجمع کمیته برای نمایندگان رسانه ها
تصویر ویدئویی مجمع کمیته ملی المپیک وقتی به مهمترین بخش رسید برای نمایندگان رسانه ها قطع شد. بعد از دستورالعمل های مجمع نوبت موضوع مرکز حکمیت و داوری ورزش و همچنین کمیسیون اخلاق از طرف نماینده سازمان بازرسی مطرح شد که مورد نقد برخی از اعضا بود اما دقیقا در همین زمان پخش صدا و تصویر مجمع برای نمایندگان رسانه ها قطع شد.
نماینده سازمان بازرسی مجمع را ترک کرد
فروتن نماینده سازمان بازرسی به دلیل هجمه های اعضای مجمع علیه وی و انتقاداتی که نسبت به طرح «مرکز حکمیت و داوری ورزش» و همچنین «کمیسیون اخلاق» مطرح شد محل مجمع را ترک کرد.

کد خبر ۵۹۵۸۰۵۸