انتقال به انرژی پاک، افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را به همراه دارد؟
انتقال به انرژی پاک، افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را به همراه دارد؟

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «تغییر توقف‌ناپذیر کشورها به سمت انرژی پاک باعث می‌شود که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.» این ادعا تا چه حد صحت دارد؟

گناوه آنلاین؛

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید:
انتقال به انرژی پاک، افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را به همراه دارد؟

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «تغییر توقف‌ناپذیر کشورها به سمت انرژی پاک باعث می‌شود که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.» این ادعا تا چه حد صحت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تقاضای سوخت فسیلی ممکن است تا پایان این دهه میلادی به اوج خود برسد، اما جهان باید از انتقال انرژی پاک عقب نشینی کند تا اهداف آب‌وهوایی را در نظر داشته باشد.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در دهه آینده به اوج خود می‌رسد. با این حال، این آژانس همچنین هشدار می‌دهد که برای رسیدن به اهداف آب‌وهوایی توافقنامه پاریس، جهان باید به سرعت به انرژی پاک روی بیاورد.
تا سال ۲۰۳۰، خودروهای الکتریکی ده برابر بیشتر در سراسر جهان تردد خواهند کرد، انرژی خورشیدی می‌تواند بیشتر از کل سیستم آمریکا در حال حاضر برق تولید کند و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند ۵۰ درصد از ترکیب انرژی جهانی را تشکیل دهند.
از سال ۲۰۲۰، سرمایه‌گذاری در انرژی پاک ۴۰ درصد افزایش یافته است. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، این افزایش فقط به دلیل فشار برای کاهش انتشار کربن نیست. عوامل اقتصادی و همچنین تمایل به ایجاد مشاغل سبز و نیاز به امنیت انرژی در حال افزایش است.
به نقل از یورونیوز، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «انتقال به انرژی پاک در سراسر جهان در حال وقوع است و غیرقابل توقف است.»

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

این افزایش‌ها بر اساس سیاست‌های فعلی دولت است که اغلب از برنامه‌های اعلام شده کشورها عقب است. اما حرکت به سمت انرژی پاک می‌تواند سریعتر اتفاق بیفتد اگر تعهدات ملی انرژی و آب‌وهوا به طور کامل و به موقع انجام شوند.
مطالعه بیشتر:
انرژی پاک با مشاغل نفت و انرژی چه خواهد کرد؟/+اینفوگرافی مشاغل انرژی تا سال ۲۰۳۰
همکاری بین المللی برای تسریع انتقال انرژی پاک
این گزارش نشان می‌دهد که سیاست‌های بسیار قوی‌تری برای حفظ دمای ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد مورد نیاز است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ، علیرغم رسیدن به نقطه اوج تا سال ۲۰۳۰، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی همچنان برای زنده نگه داشتن اهداف توافقنامه پاریس بسیار بالا خواهد بود.
مطالعه بیشتر: هنوز هم همه راه‌ها به سوخت های فسیلی ختم می‌شود!این نه تنها باعث بدتر شدن اثرات آب‌وهوایی پس از یک سال گرمای بی سابقه می‌شود، بلکه امنیت سیستم انرژی را نیز به خطر می‌اندازد، سیستمی که برای دنیای خنک‌تر با شرایط آب‌وهوایی شدید کمتر ساخته شده است.

دکتر بیرول می‌گوید: «دولت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران باید به جای جلوگیری از انتقال انرژی پاک، آن را پشت سر بگذارند.»
مزایای بی‌شماری از جمله فرصت‌ها و مشاغل صنعتی جدید، امنیت انرژی بیشتر، هوای پاک‌تر، دسترسی جهانی به انرژی و آب‌وهوای پایدارتر برای همه وجود دارد.
وی در ادامه بیان کرد: هر کشور مسیر خاص خود را دارد، اما همکاری بین المللی برای تسریع انتقال انرژی پاک بسیار مهم است. همه اینها به اهمیت حیاتی همکاری و همکاری دوچندان اشاره دارد، نه عقب نشینی از آنها.
مطالعه بیشتر:
توسعه انرژی پاک در کشورهای فقیر؛ چالش‌ها و فرصت‌ها
در مواجهه با افزایش تنش‌ها به همکاری جهانی نیاز است
به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، سرعت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به توانایی ما در تامین مالی راه‌حل‌های پایداری که تقاضای انرژی رو به رشد در اقتصادهای جهان را برآورده می‌کنند، بستگی دارد.
در زمان افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، توجه دوباره بر امنیت انرژی متمرکز شده است. جهان همچنان پس از بحران جهانی انرژی ناشی از جنگ اوکراین که منجر به بی‌ثباتی و افزایش قبوض انرژی شد، در حال چرخش است.
به گفته دکتر بیرول، ادعاها مبنی بر اینکه نفت‌وگاز گزینه‌های مطمئنی برای آینده انرژی و آب و هوای جهان هستند، ضعیف‌تر به نظر می‌رسند.
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در حال کاهش است. این امر نشان‌دهنده ضعف‌های این منابع انرژی است که ناپایدار، گران و آلاینده هستند. در مقابل، انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای زیادی دارند، از جمله پایداری، مقرون‌به‌صرفگی و انعطاف‌پذیری.
مطالعه بیشتر: رویای پرواز با هواپیمای برقی به واقعیت تبدیل شد؟بازار انرژی در سال‌های اخیر بسیار پرنوسان بوده است. این امر اهمیت داشتن یک سیستم انرژی پایدارتر را که به عرضه مطمئن، مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیر انرژی متکی است، نشان می‌دهد.
برای رسیدن به اهداف آب‌وهوایی، جهان باید به سرعت به انرژی پاک روی بیاورد. این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بیشتر در فناوری‌های انرژی پاک و سیاست‌های قوی‌تر برای کاهش انتشار کربن است.
مطالعه بیشتر:
تفاهم‌نامه عربستان و هند برای مشارکت در انرژی پاک

انرژی

انرژی پاک

انرژی تجدید پذیر

بحران انرژی

سوخت فسیلی