نبود دستگاه وی ای آر به جامعه داوری فوتبال ضرر می‌زند
نبود دستگاه وی ای آر به جامعه داوری فوتبال ضرر می‌زند

گناوه – ایرنا – پیشکسوت عرصه داوری فوتبال ایران گفت: نبود و بهره مند نشدن ورزشگاه‌ها به سیستم دستگاه نبود کمک داوری ویدئویی (وی ای آر) ضرر خیلی بزرگی برای جامعه داوری در ایران وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فنایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در بندرگناوه افزود: دستگاه وی ای آر در جهان از فناورهای امروزی در فوتبال، خیلی از مشکلات و مسایل داوری را حل کرده است اما  در ایران این سیستم در آینده نزدیک  نخواهیم داشت و جای تاسف است و به همین خاطر صدمه می بینیم.

وی اظهارداشت: حتی داوران بین المللی ایران به علت ندیدن دوره‌های استفاده از دستگاه وی ای آر  نمی‌توانند در مسابقات مهم بین المللی  به صورت رسمی شرکت کنند که ضرر بزرگی برای جامعه داوری است و حتی استعدادهای جوانان را از بین می‌برد.

کمک داور فینال جام جهانی ۱۹۹۴ بیان کرد: امیدواریم فدراسیون فوتبال در آینده نزدیک بتوانند، تصمیم های فوری در زمینه نصب دستگاه وی ای آر بگیرند.

وی در پاسخ خبرنگار ایرنا در باره ارزیابی  از رقابت های ادوار  لیگ برتر و فوتبال ایران گفت: آن چیزی که بسیار مهم و موثر است، اینکه قوانین فوتبال مان بسیار ضعیف است و حتی با توجه به اینکه وارد بیست دومین سال لیگ برتر به عنوان حرفه‌ای می شویم ، معتقدم در این زمینه عقب هستیم.

فنایی ادامه داد: کادر فنی و بویژه برخی سرمربیان تیم های لیگ برتر، طبق  قوانین موجود درسطح جهان، باید قبل و بعد از مصاحبه در تریبون ها  با رسانه ها، راجع به مسایل و  نقاط فنی تیم خود که  دستورالعمل فیفا است، صحبت کنند.

پیشکسوت و کارشناس با تجربه و سرشناس داوری فوتبال ایران گفت:  سال ها است  گرفتار این بیماری هستیم که هرگاه  مربیان می بازند راجع به مسایل داوری صحبت می کنند و جالب تر اینکه خودشان تخصصی نظر می دهند و تصمیم می گیرند که همین موارد ناهنجاری را در جامعه فوتبال بوجود می آورد و  تماشاچیان را  نسبت به جامعه داوری عصبانی می کند.

وی اظهار کرد: باید احترام متقابل نسبت به هم داشته باشیم، به گونه ای که داوران و مربیان کار فنی و تخصص خود را داشته باشند و  در مقابل هم با احترام و کمک برای پیشرفت فوتبال تلاش کنیم.

فنایی ادامه داد: فوتبال ایران در سطح آسیا  حرف برای گفتن دارد و در رنگینگ فیفا جزو تیم هایی سطح اولی است که وارد جهانی قطر شد و باید در واقع این موفقیت را به فال نیک بگیریم.

وی گفت:  ازطرفی به عنوان پیشکسوت داوری که سال ها در صحنه های جهانی و ایران قضاوت کردم  به داوران  توصیه می‌کنم، سعی کنند مطالعه داشته و به روز باشند و  از داوران بزرگ دنیا الگوبرداری کنند، مسابقات بزرگ را ببینند و سعی کنند در مقابل هجمه و ناهنجاری حتی تماشاچی و مربیان صبوری داشته باشند و مدیریت و روان شناسی را بکار ببرند تا آرامش در زمان قضاوت به آنها برگردد.

پیشکسوت عرصه داوری فوتبال ایران، برگزاری دوره های دانش افزایی داوری فوتبال را در کشور  بسیار اثرگذار دانست و گفت:  استان بوشهر باید در شهرستان های خود همچنین کلاس هایی را که گناوه میزبانی کرده است، برگزار کنند.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه تکنولوژی و فناوری در حوزه  ورزش بویژه فوتبال و داروی رخنه کرده است، ما هم باید به روز باشیم و این کلاس ها  برای پیشرفت داوری در ایران خیلی تاثرگذار خواهد بود.

فنایی گفت: مطمئن هستم باحضور استادانی در کلاس های داوری نظیر مسعود مرادی که ناظر و مدرس فیفا است، می تواند تاثیرات مثبتی بر شناسایی استعدادهای داوری در کشور داشته باشد.

وی اظهارداشت: باتوجه به استعدادهای بسیار خارق العاده ای که در بین جوانان کشور وجود دارد، فدراسیون فوتبال و کمیته آموزش داوران در این مسیر  کمک کنند که  بتوانند مانند امثال فغانی ها در صحنه های جهانی بدرخشند.

 یک دوره کلاس دانش افزایی داوران فوتبال در بندرگناوه زیرنظر مسعود مرادی ناظر ای اف سی و فیفا و محمد فنایی پیشکسوت و کمک داور فینال جام جهانی ۱۹۹۴  به مدت یک روز برگزار شد و داوران این شهرستان با آخرین تغییرات داوری آشنا شدند.